Utrymningsväg från sovloft atterfall.

Vi planerar en gäststuga inom atterfallsreglerna. Lämnat arkitektritningar och ansökan till byggnadsnämnden. Eftersom måtten är starkt begränsade blir takhöjden i sovloftet väldigt lågt,1,2m. Det bygger halva längden på stugan 3m. Takfallet är 27 gr. så disponibel yta för en säng blir under nockbalk max ca 2x3m. Undervåningens takhöjd blir 2,1 m under loftet med en bjälklagstjocklek 145+golv 30mm. En limträbalk 90x225 i stugans längdledd bär taksparrarna 45x220 som vilar på hammarbanden. Limträbalken bärs i ändarna på inbygda 90x90 stolpar i gavelväggarna samt en mittstolpe.

Fönster är därmed inte centrerade i gavelväggarna pga avväxlingsproblem med stolparna som skulle innebära nästan obefintligt isoleringsutrymme. Stommen är 145 reglar.

Nu till problemet: byggnadsinspektören framför krav på utrymningsväg via ett relativt stort fönster från sovloftet. Fönstret måste i öppet läge ge en yta där sammanlagda sidor (L+H) blir minst 1,5 m.

Fattar inte hur vi ska få in detta!

Tacksamma för förslag till lösning
 
Har tyvärr ingen hjälp att ge men vi har fått startbesked för ett, vad det låter som, mycket likt Attefallshus (som det heter) och några sådana krav om utrymningsväg från sovloftet var det inte tal om. Det blir ju, som du skriver, smått omöjligt att få till! Vi kommer ha två st 40x40-fönster på loftet.
 
Vem säger att fönstret måste vara rektangulärt? Gör ett fönster som fyller hela gavelspetsen och går ut mot sidorna till du får 3 m runt hela fönstret. Kan bli snyggt också!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vem säger att fönstret måste vara rektangulärt? Gör ett fönster som fyller hela gavelspetsen och går ut mot sidorna till du får 3 m runt hela fönstret. Kan bli snyggt också!
Tack för synpunkten men då måste ju stolpen avväxlas! Den bär faktiskt hela takvikten /2.Bra förslag på det?
 
Då får du posta bättre ritningar.
 
Ett annat försök är att "rita" om planritningen så att utrymmet inte är ett sovloft... (om det nu är möjligt)

Vi hade liknande problem men med tillgänglighetsreglerna, det räcke med att vår arkitekt ritade om lite och tryckte in en soffgrupp i vår entré.. Byggnadsinspektörer förstod att vi aldrig skulle placera en soffa där men eftersom vi hade visat att det var möjligt så var han tvungen att godkänna vår lösning.
 
Det är inte så tursamt att det är möjligt att gräva ner grunden mer, och därmed kunna göra huset högre, så att det går bättre att få in ett fönster enligt kraven, och kanske bättre takhöjd även på bottenvåningen?
Byggnadens höjd mäts ju från marken.

Exempel:
https://www.attefallshus.se/kallare/
 
  • Gilla
Filip94
  • Laddar…
Rickard.
Rita in loftet som förråd? För ett förråd kan väl omöjligt behöva en brandstege. Sen om du vid ett senare tillfälle råkar förvara en säng där behöver väl ingen veta.

Sätt upp en brandvarnare bara!
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Jag vill nog hävda att er handläggare har fel... Så länge det bara är räcke ner så bör det gå som entresol och det räcker då med brandvarnare.

5:321 Allmänt
Föreskrift (funktionskrav):
Om inget annat anges i avsnitt 5:322 ska utrymmen där personer vistas mer än tillfälligt utformas med tillgång till minst två av varandra oberoende utrymningsvägar. Om bostaden eller lokalen har fler än ett plan ska det finnas minst en utrymningsväg från varje plan. Mindre entresolplan får dock utformas utan utgång till utrymningsväg från entresolplanet under förutsättning att utrymningen ändå kan ske på ett tillfredsställande sätt. (BFS 2011:26).

Allmänt råd:
I utrymningsfallet avses med mindre entresolplan ett plan inom brandcellen som utgör en liten del av underliggande plan, som inte är uppdelad i mindre rum, och som endast är försett med räcke eller motsvarande. Ett mindre entresolplan utgör maximalt 50 % av golvarean på underliggande plan dock högst 25 m2. Mindre entresolplan bör förses med brandvarnare. (BFS 2014:3)
 
  • Gilla
brown.timmy och 5 till
  • Laddar…
En variant kanske kan vara ett ett topphängt takfönster.
 
I icho skrev:
Jag vill nog hävda att er handläggare har fel... Så länge det bara är räcke ner så bör det gå som entresol och det räcker då med brandvarnare.

5:321 Allmänt
Föreskrift (funktionskrav):
Om inget annat anges i avsnitt 5:322 ska utrymmen där personer vistas mer än tillfälligt utformas med tillgång till minst två av varandra oberoende utrymningsvägar. Om bostaden eller lokalen har fler än ett plan ska det finnas minst en utrymningsväg från varje plan. Mindre entresolplan får dock utformas utan utgång till utrymningsväg från entresolplanet under förutsättning att utrymningen ändå kan ske på ett tillfredsställande sätt. (BFS 2011:26).

Allmänt råd:
I utrymningsfallet avses med mindre entresolplan ett plan inom brandcellen som utgör en liten del av underliggande plan, som inte är uppdelad i mindre rum, och som endast är försett med räcke eller motsvarande. Ett mindre entresolplan utgör maximalt 50 % av golvarean på underliggande plan dock högst 25 m2. Mindre entresolplan bör förses med brandvarnare. (BFS 2014:3)
STORT TACK ICHO! Ditt svar kändes som islossning!Toppen om du kan utveckla o ref till ev typfall.
 
  • Gilla
Brodalensbyggservice och 1 till
  • Laddar…
Kolla att du uppfyller det här:
"Ett mindre entresolplan utgör maximalt 50 % av golvarean på underliggande plan "
Sen är det bara att fråga handläggaren vad vederbörande anser om avsnitt 5:321 i BBR.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
V VALK skrev:
STORT TACK ICHO! Ditt svar kändes som islossning!Toppen om du kan utveckla o ref till ev typfall.
Jag tror inte att det finns något rättsfall då ingen handläggare skulle få driva ett så solklart ärende vidare.
Visa bara på texten jag hänvisade till och fråga hur dom resonerar.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kolla att du uppfyller det här:
"Ett mindre entresolplan utgör maximalt 50 % av golvarean på underliggande plan "
Sen är det bara att fråga handläggaren vad vederbörande anser om avsnitt 5:321 i BBR.
Bif.bild på planritning för förtydligande.
 
Handläggaren kan ju ha uppfattat att sovloftet är mer än 50% av underliggande golvarea? I så fall får du modifiera/skriva in i ritningen så att det hamnar precis under gränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.