Börja störa mig på alla gula växter i trädgården blir bara för mycket multicolour och skrikigt. Vilket färgspektra satsar ni på? Tror det var min mamma som lärde mig att gult är fult i trädgården, har knappast uppfunnit den tanken själv. Hon har dessutom ordentligt gröna fingrar vilket jag saknar.

Haha, det där med gult i trädgården är fult känns som en trendgrej som kommer och går.

Dessutom är gult inte bara en färg när det kommer till växter. Det finns de som är gula som påskliljor, blekt gula som blekgul sockblomma eller gröna blad som drar åt de gula hållet som många japanska lönnar och funkior. Men gillar man inte gult är det ju bra att undvika den färgen.

Min trädgård är så stor och blommar från tidig vår (krokus) till sen höst (rosor och dahlior) att den har plats för de flesta färger utan att jag upplever den som stökig. Blekgult tycker jag är en väldigt fin färg på blomning. Tillräckligt ljus för att lysa upp skugga men ändå färg när den står i fullt solljus.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Där jag bodde förut hade jag en rabatt i nordost och den gick i vitt och olika gula toner för att lysa upp lite i skuggan.
På solsidan hade jag dels en rabatt med blommor i olika blå toner, inkl. en som var vit med blå kanter och dels en som sommartid dominerades av rosa klematis, men så här års gula påskliljor.

Det är ju bra att tänka på bakgrunden när man bestämmer blomfärger, mot ett falurött hus kanske man inte ska ha gula blommor.

• Gilla
Realvamos och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.