Börja störa mig på alla gula växter i trädgården blir bara för mycket multicolour och skrikigt. Vilket färgspektra satsar ni på? Tror det var min mamma som lärde mig att gult är fult i trädgården, har knappast uppfunnit den tanken själv. Hon har dessutom ordentligt gröna fingrar vilket jag saknar.

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Haha, det där med gult i trädgården är fult känns som en trendgrej som kommer och går.

Dessutom är gult inte bara en färg när det kommer till växter. Det finns de som är gula som påskliljor, blekt gula som blekgul sockblomma eller gröna blad som drar åt de gula hållet som många japanska lönnar och funkior. Men gillar man inte gult är det ju bra att undvika den färgen.

Min trädgård är så stor och blommar från tidig vår (krokus) till sen höst (rosor och dahlior) att den har plats för de flesta färger utan att jag upplever den som stökig. Blekgult tycker jag är en väldigt fin färg på blomning. Tillräckligt ljus för att lysa upp skugga men ändå färg när den står i fullt solljus.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Där jag bodde förut hade jag en rabatt i nordost och den gick i vitt och olika gula toner för att lysa upp lite i skuggan.
På solsidan hade jag dels en rabatt med blommor i olika blå toner, inkl. en som var vit med blå kanter och dels en som sommartid dominerades av rosa klematis, men så här års gula påskliljor.

Det är ju bra att tänka på bakgrunden när man bestämmer blomfärger, mot ett falurött hus kanske man inte ska ha gula blommor.

• Gilla
Realvamos och 1 till
  • Laddar…
Realvamos Realvamos skrev:
Börja störa mig på alla gula växter i trädgården blir bara för mycket multicolour och skrikigt. Vilket färgspektra satsar ni på? Tror det var min mamma som lärde mig att gult är fult i trädgården, har knappast uppfunnit den tanken själv. Hon har dessutom ordentligt gröna fingrar vilket jag saknar.
solen är ju gul, stör du dig även på den? för mig är alla gula blommor som solar på jorden! jag älskar gula blommor! Speciellt blekgula tillsammans med massor av vitt fluff är det vackraste som finns!

• Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar satsa på 2 liknande färger och en kontrastfärg per rabatt. T.ex. lila och blå toner med gult som kontrast eller lila och rosa med vitt som kontrast. Tycker det ger harmoniska färgskalor utan att det blir tråkigt.

Jag har upptäckt att grönt med fördel sparas, även om det är ogräs, och sen tillsätter man lökar som tulpaner och liljor. Satsa t ex på kirskål, det ger en vacker friskt grön bladfond till andra blommor som tål konkurrensen! Försök dock klipp av kirskålens blommor eftersom bladen glesar ut när de tillåts blomma.
Detta kallar jag ”följsam cottage garden”! Man följer det naturen ger i form av ogräs (ej allt ogräs förstås, bara det som passar in i just den rabatten!) sen tillsätter man passande accenter av odlat!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Snäckbönan skrev:
Jag har upptäckt att grönt med fördel sparas, även om det är ogräs, och sen tillsätter man lökar som tulpaner och liljor. Satsa t ex på kirskål, det ger en vacker friskt grön bladfond till andra blommor som tål konkurrensen! Försök dock klipp av kirskålens blommor eftersom bladen glesar ut när de tillåts blomma.
Detta kallar jag ”följsam cottage garden”! Man följer det naturen ger i form av ogräs (ej allt ogräs förstås, bara det som passar in i just den rabatten!) sen tillsätter man passande accenter av odlat!
Har inte hittat kirskålsfrö hos någon trädgårdshandlare än men det kanske kommer om fler efterfrågar det :-)

S Snäckbönan skrev:
ag har upptäckt att grönt med fördel sparas, även om det är ogräs, och sen tillsätter man lökar som tulpaner och liljor. Satsa t ex på kirskål, det ger en vacker friskt grön bladfond till andra blommor som tål konkurrensen! Försök dock klipp av kirskålens blommor eftersom bladen glesar ut när de tillåts blomma.
Jag hoppas verkligen att alla förstår att du skämtar så inte någon läsare tar dig på allvar.

Kirskål tillhör de mer problematiska ogräsen i våra trädgårdar, de sprider sig inte i huvudsak via frön utan via rötter som är särdeles aggressiva där varje liten bit rhizom ger upphov till en ny planta. Deras rotsystem sträcker sig vanligen ca en till två dm ner i marken men rötterna kan gå mycket djupare om så krävs.

Kirskål konkurrerar inte enbart via rotsystemet utan är en synnerligen aggressiv marktäckare vars blad snabbt täcker markytan och gör det svårt för övriga växter att konkurrera, de försvinner ganska snabbt när kirskål tar över.

Vill man ha gröna marktäckare så finns en del att välja på som inte strävar efter totalt herravälde , t.ex vintergröna och lammöron.

Och ifall någon känner sig manad att dra den numera överanvända spetsfundigheten så ja, kirskål går att äta men man behöver inte odla den själv, den finns i så enorma mängder så den kan inte utrotas även om din diet framöver skulle bestå av enbart kirskål 😄

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Min avsikt var inte att skämta, vad gör det för skada i en villaträdgård att bejaka kirskålens frodiga grönska? Igelkottar får viloplatser och det skapas svalka för vattenödlor. Var sak på sin plats naturligtvis, men om man ej avser sin trädgård för odling så är det väl bättre med kirskål än en steril gräsmatta?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Snäckbönan skrev:
Var sak på sin plats naturligtvis, men om man ej avser sin trädgård för odling så är det väl bättre med kirskål än en steril gräsmatta?
Det är ett synnerligen begränsat perspektiv om det enda du kan se är en steril gräsmatta, alternativt en tomt inklusive grannarnas gräsmattor , övertäckta med kirskål.

Numera görs det reklam för att lämna delar av gräsmattan, eller hela för den som önskar, till blomsteräng. Det sättet att odla är ett fantastiskt stöd för biologisk mångfald, att odla kirskål är biologisk enfald.

ok, tanken var väl att skapa mindre stress för den enskilde! Förlåt!

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Hur gick vi från att inte gilla gult till att fylla trädgården med kirskål?😂

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.