Vet att många har liknande frågor men hittar inget svar på detta.
Varmt upptill och kallt nedtill. Modernt element. Har provat lufta (kommer inget) efter att ha stängt av värmepumpen en halvtimme.
Vad som jag tycker är märkligt att röret som leder upp är mycket varmt men det som leder ner äs kallt. I nedre delen finns en sorts ventil som jag öppnat och då rinner det ut kallvatten. När jag luftar upptill sprutar det ut varmvatten. Jag har alltså kallvatten i nedre delen av radiatorn. Är det nåt monteringsfel eller nån inställning?
Bild 1: Vänster rör varmt och höger kallt
Bild 2: varmt vatten pyser ut upp. Och kallt nere

• Radiatorrör med Ventiler: Bild på två kopparrör som ansluter till ett modernt element. Vänster rör är märkt som varmt och höger som kallt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt modernt element monterat på vägg med synliga rör och ventiler, visar problem med ojämn värmefördelning.
    Skapa konto
Magnus E K
Detta beror normalt på dåligt flöde; det varma vattnet hinner avge sin värme innan det flödat hela vägen genom radiatorn. Jag misstänker att cirkulationspumpen går på för låg fart alternativt har stannat helt (då det fortfarande kan bli ett visst flöde med självcirkulation).

Magnus E K Magnus E K skrev:
Detta beror normalt på dåligt flöde; det varma vattnet hinner avge sin värme innan det flödat hela vägen genom radiatorn. Jag misstänker att cirkulationspumpen går på för låg fart alternativt har stannat helt (då det fortfarande blir ett visst flöde med självcirkulation).
Men de flesta andra element, även längre ifrån pumpen funkar. Hett vatten går in och hett vatten i retur. Kan det vara dåligt tryck till vissa element bara?

Magnus E K
K kollebolle skrev:
Men de flesta andra element, även längre ifrån pumpen funkar. Hett vatten går in och hett vatten i retur. Kan det vara dåligt tryck till vissa element bara?
Då är det något annat som stryper flödet genom just den radiatorn. Testa först att vrida upp termostaten och att vrida den fram och tillbaka.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Då är det något annat som stryper flödet genom just den radiatorn. Testa först att vrida upp termostaten och att vrida den fram och tillbaka.
Det har jag gjort. Piggen bakom fjädrar fint.
Vi har ett treplanshus och på översta våningen är elementen betydligt svalare än längst ner. Vi har 1 bar tryck/bergvärme (är förinställt). Efter att ha läst lite om det verkar det som att det är ett ganska lågt tryck? På övervåningen är dock elementen jämnvarma (men betydligt svalare)

För dålig fart på cirkpumpen. går det att ställa upp farten på den. Är det en nya VP, så går det att ställa om från auto till manuell och sen i % ställa farten. Högt i tak för dig och på vägen upp i huset, så tar ellementen nedanför flödet. Blir liksom lite kortslutning.
Prova först att stänga av ellement på nedre delarna och blir det då varmare upptill, så är det klart ett flödesproblem. Mer fart på pumpen.

K kollebolle skrev:
Vi har ett treplanshus och på översta våningen är elementen betydligt svalare än längst ner. Vi har 1 bar tryck/bergvärme (är förinställt).
Det där tyder på att systemet inte är rätt injusterat.

Difftemperaturen över varje radiator bör vara 7-10⁰ (vid dut).

J jonaserik skrev:
För dålig fart på cirkpumpen. går det att ställa upp farten på den. Är det en nya VP, så går det att ställa om från auto till manuell och sen i % ställa farten. Högt i tak för dig och på vägen upp i huset, så tar ellementen nedanför flödet. Blir liksom lite kortslutning.
Prova först att stänga av ellement på nedre delarna och blir det då varmare upptill, så är det klart ett flödesproblem. Mer fart på pumpen.
Ska titta på det!
Har IVT GreenlineHT.
Men vad tycks om trycket på 1 bar? Bör det ökas?

K kollebolle skrev:
Ska titta på det!
Har IVT GreenlineHT.
NJA , det kommer att öka när tempen på vattnet ökar, då mer värme behövs.
Se om det är en liten spak på kopplingsboxen på pumpen, 1 - 2 - 3 vad står den på nu, ställ upp till 3 om den är lägre och avvakta några timmar.

J jonaserik skrev:
NJA , det kommer att öka när tempen på vattnet ökar, då mer värme behövs.
Se om det är en liten spak på kopplingsboxen på pumpen, 1 - 2 - 3 vad står den på nu, ställ upp till 3 om den är lägre och avvakta några timmar.
Hittar inget sån spak eller motsvarande. Provar stänga av alla element på bottenplan och ser om det blir bättre till imorgon!
Tack för hjälpen!

K kollebolle skrev:
Hittar inget sån spak eller motsvarande. Provar stänga av alla element på bottenplan och ser om det blir bättre till imorgon!
Tack för hjälpen!
Ett foto på pumpens ände, där fabrikat och typ står säger allt om den och hur den styrs. En eller tvä ledningar in på den ?

J jonaserik skrev:
Ett foto på pumpens ände, där fabrikat och typ står säger allt om den och hur den styrs. En eller tvä ledningar in på den ?
Gör mitt bästa! Om detta nu är till nån hjälp... Kanske ska ta av fronten för att ändra hastigheten?

• Värmepump från IVT i ett hem med omgivande hyllor och papper.
    Skapa konto
  • Uppvärmningssystem med kopparrör och IVT-enhet, möjligtvis för hastighetsjustering.
    Skapa konto
  • Etikett på en IVT Greenline HE C9 enhet med tekniska specifikationer.
    Skapa konto
Jag tror/misstänker att jonaserik menar cirkulationspumpens kortände.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag tror/misstänker att jonaserik menar cirkulationspumpens kortände.
Svårt att komma åt att fota där.... I vilket fall: blev inte bättre i övriga huset av att jag skruvade ner på källarplan. Men jag tror ni har rätt i att något måste ändras på pumpen. Elementen nere är så heta att det faktiskt är för varmt där, typ 25 grader, samtidigt som övervåningens är ljumma. Samtidigt sa firman som servade att det var väldigt viktigt att inte reglera värmen på elementen utan hålla alla öppna max och reglera på pumpen...

Vi flyttade in för ett år sen och vid obligatorisk 2-års service i mars 2025 noterade teknikern att värmekurvan var alldeles för brant med vattentemp på 75 grader ut och reglerade ner det. Energiförbrukningen sjönk dramatiskt men kanske "löste" tidigare ägare problemet på det viset när egentligen hastigheten borde ökats... och nu när kurvan är som den ska blir det såhär.

Ska göra en extra genomgång av alla radiatorer idag och sedan blir det nog att kontakta firman på måndag. Om ingen har ytterligare tacksamt mottagna tips förstås? (Det här forumet borde få nåt pris 😀)

K kollebolle skrev:
Ska titta på det!
Har IVT GreenlineHT.
Ja, om den högst belägna radiatorn sitter högre än 10 meter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.