Flera mäklarfirmor har idag lagt in parkslideförekomst i säljarens frågeformulär. Länken ovan är ju från i år. Detta kan ev vara anledning till att TS' juridiske rådgivare vill driva ärendet. Men har frågan om parkslide inte kommit upp förrän efter övertagandet tror jag inte TS har stora chanser.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu har ju redan ett par hundra personer här sagt det, men snälla TS, spara dina pengar till något vettigt istället.

Det kan aldrig någonsin gå att föra i bevis att Parkslide (eller någon annan växt) skulle kunna vara ett fel, något som medför skada, eller på annat sätt skulle ge något i ett rättsfall!

Det är en växt, herregud, förvisso svår att bli av med men den har, vad jag vet, aldrig skadat ett hus eller fastighet i Sverige.

Jag har klippt ner mina bestånd och drar bort nya skott fyra, fem gånger per säsong. Av tre stora bestånd är ett nu helt borta (tog ca 5 säsonger) och dr andra två kommer det kanske max 20 pinnar upp per säsong...

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det är en enkel fråga som ställts. Här kommer ett enkelt svar: Invaterm.

Fascinerande att läsa alla svar - många som blir experter snabbt! Jag är ingen expert men då jag har parkslide på en tomt jag äger och vi skulle behöva bli av med parkslide så har jag lärt mig lite. En del svar visar liknande slusatser som jag kommit fram till.

Oavsett omständigheter, experter, juridik etc: Jag antar ni vill bli av med parkslide. Om det nu är så att parkslide kom mellan kontrakt och tillträde har ni goda möjligheter att på ett relativt enkelt sätt bli av med den - men agera snarast:
Dra upp varje parkslidestam med rot så långt det går och släng på ett säkert sätt. Har en granne till tomten som gjorde så för många år sedan och de har inte parkslide kvar. Om det däremot är så att ni har mycket parkslide så fungerar inte detta då rotsystemet är större.

Parkslide fungerar så att om man stör den d v s börjar kapa så känner den av detta, rötterna blir större och den söker själv bli större. Om man låter den vara så sprider den sig inte like mycket. Har själv sett detta på tomten vad gäller den del jag försökt avverka.

Jag känner till ett par olika sätt att bekämpa när det är större bestånd:
- Termisk behandling. Varmt vatten som man kör ner i jorden som effektivt dödar rötterna. Detta är vad Invaterm gör och det fungerar som jag förstått det. Man blir av med problemet direkt. Dyrt, räkna med ett antal hundra tusen.
- Kemisk Gufosfat. Detta är också en helt fungerande behandling men tar längre tid. Från hösten 2021 får man inte använda detta på tomtmark men kan få dispens från kommunen. Man behöver göra flera behandlingar under ca tre års tid. Under denna tid skall man inte röra systemet då rötterna i så fall gärna sprider sig. Hyfsat billigt, några tiotusenlappar.
- Gräva bort allt. Inte samma garanti då rötterna inte är utmärkta som t ex kablar (hehe). Kan vara svårt hitta någon som vill göra detta och dyrt att lämna bort avfallet. Blir stora mängder avfall. Men - är man säker på ytan så kanske det kan funka. Har man berggrund nära markytan kan det ju vara svårt om man inte blottlägger berget. Kan egentligen inte så mycket om detta då jag blivit avrådd från det...

Bästa svaret

Skumpe
Den här tråden är ett typexempel på vad som är fel med Byggahus. TS har en konkret fråga och all information för att svara på frågan finns i första inlägget. Trots det kommer inlägg efter inlägg med nya frågor och försök till lustigheter på TS bekostnad.

• Gilla
  • Haha
yonna och 6 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Den här tråden är ett typexempel på vad som är fel med Byggahus. TS har en konkret fråga och all information för att svara på frågan finns i första inlägget. Trots det kommer inlägg efter inlägg med nya frågor och försök till lustigheter på TS bekostnad.
Hur ska det se ut i en perfekt tråd? tre svar sen var det klart? Problemet är att första svaret inte behöver vara rätt. Fortsätter man att läsa så kan det komma en del bra tips längre fram Charmen med ett forum är just så här. Det spårar ur, sidodiskussioner som tar över.... Men många bra och lite dåliga svar. Om man inte gillar trådar som spårar ur.... Så då kanske en bok är bättre? För ett forum verkar inte passa?

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
M mcnissen skrev:
Det är en enkel fråga som ställts. Här kommer ett enkelt svar: Invaterm.

Fascinerande att läsa alla svar - många som blir experter snabbt! Jag är ingen expert men då jag har parkslide på en tomt jag äger och vi skulle behöva bli av med parkslide så har jag lärt mig lite. En del svar visar liknande slusatser som jag kommit fram till.

Oavsett omständigheter, experter, juridik etc: Jag antar ni vill bli av med parkslide. Om det nu är så att parkslide kom mellan kontrakt och tillträde har ni goda möjligheter att på ett relativt enkelt sätt bli av med den - men agera snarast:
Dra upp varje parkslidestam med rot så långt det går och släng på ett säkert sätt. Har en granne till tomten som gjorde så för många år sedan och de har inte parkslide kvar. Om det däremot är så att ni har mycket parkslide så fungerar inte detta då rotsystemet är större.

Parkslide fungerar så att om man stör den d v s börjar kapa så känner den av detta, rötterna blir större och den söker själv bli större. Om man låter den vara så sprider den sig inte like mycket. Har själv sett detta på tomten vad gäller den del jag försökt avverka.

Jag känner till ett par olika sätt att bekämpa när det är större bestånd:
- Termisk behandling. Varmt vatten som man kör ner i jorden som effektivt dödar rötterna. Detta är vad Invaterm gör och det fungerar som jag förstått det. Man blir av med problemet direkt. Dyrt, räkna med ett antal hundra tusen.
- Kemisk Gufosfat. Detta är också en helt fungerande behandling men tar längre tid. Från hösten 2021 får man inte använda detta på tomtmark men kan få dispens från kommunen. Man behöver göra flera behandlingar under ca tre års tid. Under denna tid skall man inte röra systemet då rötterna i så fall gärna sprider sig. Hyfsat billigt, några tiotusenlappar.
- Gräva bort allt. Inte samma garanti då rötterna inte är utmärkta som t ex kablar (hehe). Kan vara svårt hitta någon som vill göra detta och dyrt att lämna bort avfallet. Blir stora mängder avfall. Men - är man säker på ytan så kanske det kan funka. Har man berggrund nära markytan kan det ju vara svårt om man inte blottlägger berget. Kan egentligen inte så mycket om detta då jag blivit avrådd från det...
Det är fel att den blir större om man kapar den. I tidigare svar finns vittnesmål om att det fungerar.
Jag säger inte att värme inte fungerar. Men det här ser väldigt mycket ut som ett reklaminlägg.
Skribentens första inlägg rekommenderar ett företag.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Inte bara BH, Internet och vartenda forum och sociala medier, så det är nog snarare människorna det är fel på i så fall...

Här kommer en till!

Undrar hur länge @mcnissen har jobbat på Invaterm...? :crysmile:
Men proffsigt att skicka med offert direkt, de brukar man få vänta länge på...

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E Emanue1 skrev:
Vi köpte ett hus i april och flyttar strax in. Nu har det visat sig att tomten har 4 bestånd parkslide. Vår advokat har bett oss leta rätt på en sakkunnig vilken ska få en beställning på en utredning. Denna ska fokusera på att fortast möjligt bekämpa bestånden giftfritt och lägga fram bra argument som håller i domstol.

Vi har blivit hänvisade runt till många olika men ingen som kan hjälpa oss i frågan.

Nu till min fråga, finns det någon här som har eller vet om något företag som göra denna typen av utredningar?

Oerhört tacksam för svar.
https://www.google.com/search?q=par...33j0i13l7.12275j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

• Gilla
ThompaH
  • Laddar…
Det juridiska är bra utrett tidigare i tråden

Att inte glyfosat får användas till att bekämpa (i praktiken) invasiva arter i trädgården är naturligtvis ett feltänkt av den miljöpartistiska lagstiftaren. Samtidigt som myndigheterna uppmuntrar till att bekämpa den får man inte använda det mest effektiva medlet. Ett medel som på andra sidan stenmuren fortfarande används av jordbruket i stora mängder och som miljörörelsen har haft stora svårigheter att bevisa är farligt.

Mina erfarenheter av parkslide är att glyfosat på bladen bara gör att just det bladet vissnar och växten kommer lika stark året efter igen.

Jag lät den växa upp ordentligt och sen i början på september, i bra tid innan första frosten, så klipper jag av den i toppen och fyller den ihåliga stammen med glyfosat. (Inget sprutande eller mycket avdunstande till luften eller spridning med vinden)

Tanken är att växten på våren och sommaren fokuserar på att växa och breda ut sig medan den på hösten börjar samla energi i roten. Genom att lämna kvar majoriteten an bladen kommer plantan att leva på som vanligt och sprida glyfosaten i hela växten inkl. roten. Använd det starkaste du får tag i.

Så gjorde jag och i stort sett alla plantor dog efter första behandlingen. (Andra om man räknar med roundup gel på bladen första året) De plantor jag har kvar är där jag har klippt med gräsklipparen varje vecka i 15 års tid. Att plocka skott ger jag alltså inte mycket för.

• Gilla
Oshult och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är förbjudet att använda i trädgårdar och parker. Jag tror att det pratas om att införa ett undantag för just parkslide. Det användes nog lite väl mycket tidigare, och inte helt sällan på fel sätt.

Parkslide är inte i juridisk mening klassat som en invasiv art. Det finns därför inget förbud mot att odla den i trädgården. Det blir då svårt att klassa det som ett fel.

Om säljaren sålde på grund av parksliden utan att säga det så har du ett fall. Annars har jag svårt att se hur du skulle kunna vinna.

Vad det gäller bekämpning så behöver det inte bli dyrt. Men tenderar att ta lång tid. Snabba metoder, tex värme, är dyrt.
Enl. Naturvårdsverket är den invasiv.

E evertb skrev:
Enl. Naturvårdsverket är den invasiv.
Nej, det är den inte!
Skärmdump av diskussionstråd om parksides utbredning och lagstiftning gällande invasiva arter i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller, ja, den är en invasiv art, men inte under någon lag...

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Skumpe Skumpe skrev:
Det var en underlig slutsats.

Det är väl snarare så att man vill hjälpa ts att komma ur advokatens klor och undvika att driva en process som inte går att vinna. Till och med Naturvårdsverkets rekommendationer motsäger det ts påstår.

Parkslide är inget stort hot mot någonting. Det är ett ogräs precis som maskrosor och annat.

Att du tolkar det som lustigt är mycket märkligt.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Är väll snarare en tjänst som görs till TS då den fokuserar på fel saker och kommer förlora massa pengar.
Medalj till forunet här.

Finns massa exempel när forunet avråder saker men TS uppfattar det som "fel svar". Sen visade sig bli fel endå för den inte "lyssnade."

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
J
yonna yonna skrev:
Flera mäklarfirmor har idag lagt in parkslideförekomst i säljarens frågeformulär. Länken ovan är ju från i år. Detta kan ev vara anledning till att TS' juridiske rådgivare vill driva ärendet. Men har frågan om parkslide inte kommit upp förrän efter övertagandet tror jag inte TS har stora chanser.
Säljaren kanske inte vet vad parkslide är, de kanske tror det är bambu och därför svarar nej.

Skulle vara intressant om detta klargjordes vad som gäller.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.