P
E Emanue1 skrev:
Många utsvävningar som svar. Men kul att ni är aktiva.
Det var inte möjligt att se parksliden då inget hade börjat växa vid tidpunkten för visning/kontraktsskrivning. De som säljer har vuxit upp på fastigheten. Nu har det även visat sig att grannarna har samma problem. Inga av parkslidebestånden är rapporterade i databasen man kan googla sig fram till. Att försöka hävda säljarens vetskap om parkslide på fastigheten är inte målet, utan fokus är att det är ett fel som uppdagats mellan kontraktsskrivningen och tillträde vilket är reglerat i köpekontraktet. Exakt vad som är klassat som ett fel är dock ej definierat i köpekontraktet.

Frågan jag ställde, viken kanske var lite otydlig är; vi behöver ett expertutlåtande från sakkunnig inom ämnet (växtens egenskaper, snabba metoder för att eliminera) för att kunna driva detta rättsligt. Frågan är alltså om någon på detta forum känner till ett sådant företag/företagare som kan utföra uppdraget?
Du behöver inte anlita någon, staten har redan utredning i frågan genom Naturvårdsverket:
https://www.naturvardsverket.se/vag...siva-frammande-arter/metodkatalog-bekampning/

Men som andra nämnt, det finns ingen skyldighet att rapportera eller bekämpa parkslide, eller för den delen upplysa köpare. Din advokat försöker att skörta upp dig. Det är ditt verkliga problem.

• Gilla
deetee och 16 till
  • Laddar…
Nej, det är inget fel att det finns en av er oönskad växt på fastigheten.

Växten i fråga hanteras som andra oönskade växter. Man rensar bort den. Den är dock segare än det mesta annat.

• Gilla
imported_Benno och 3 till
  • Laddar…
E Emanue1 skrev:
Det var inte möjligt att se parksliden då inget hade börjat växa vid tidpunkten för visning/kontraktsskrivning. De som säljer har vuxit upp på fastigheten. Nu har det även visat sig att grannarna har samma problem. Inga av parkslidebestånden är rapporterade i databasen man kan googla sig fram till. Att försöka hävda säljarens vetskap om parkslide på fastigheten är inte målet, utan fokus är att det är ett fel som uppdagats mellan kontraktsskrivningen och tillträde vilket är reglerat i köpekontraktet. Exakt vad som är klassat som ett fel är dock ej definierat i köpekontraktet.

Frågan jag ställde, viken kanske var lite otydlig är; vi behöver ett expertutlåtande från sakkunnig inom ämnet (växtens egenskaper, snabba metoder för att eliminera) för att kunna driva detta rättsligt. Frågan är alltså om någon på detta forum känner till ett sådant företag/företagare som kan utföra uppdraget?
Det du skriver att grannarna har samma problem gör att du inte kan hävda detta som okänt fel eller något nytt fel som kommit fram. Ni hade enkelt kunna kolla detta innan köp genom att simpelt fråga.

Den enda som blir glad av denna historia att dra det via domstol är advokaten. Han/hon sitter garanterat i detta nu och gnider sina händer glatt att ni är med på idéen.

• Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
N
E Emanue1 skrev:

Du håller på att bli grundlurad av din advokat.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Undra när kvickrot / vitrot kallas invasivas?

• Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
E Emanue1 skrev:

Nyfiken på vad som får dig att använda ordet "fel". Du har ju såklart en grund och tänker på ett visst sätt, men jag är uppriktigt intresserad av hur? Kan ju vara bra att veta om man skulle behöva det en dag.

Min tidigare uppfattning var att det enda som säger att parkslide är ett fel är att den är mycket svår att få bort, samt diverse rykten (främst på internet). Jag känner till folk som planterat parkslide med avsikt och tycker om den.
Men som sagt, jag menar inte att vara kritisk utan är genuint nyfiken på varför du menar att dess förekomst är ett juridiskt "fel".

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Nissens
E Emanue1 skrev:

Det du kallar ”utsvävningar” är kanske sådant du borde läsa med ett öppet sinne. Det verkar som att många inte håller med er om att detta ens är ett fel.

Vissa kallar parkslide ogräs, andra ser det som en trädgårdsväxt. Oavsett, så är det nog bättre att lägga energin på att ta bort växten än att slösa både energi och pengar på att driva juridiska processer.

• Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
nikasp
J JockeHX skrev:
Det är inget fel att det är parkslide på tomten. Vad är det för databas du hänvisar till? Den enda som kommer vinna något från det här är advokaterna.
Håller med, hör och läser att den kan vara jobbig.
Särskilt om man börjar bråka med den. Både svågern och en kompis har det på sina tomter utan att det är någon panik. Känns lite som ett internetfenomen att det ska vara som världens undergång.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är ju inte jobbigt om man ligger i hängmattan. Men för naturens skull så ska den verkligen bort. Det är inte så extremt jobbigt som många vill få det till. Men det är ett jobb som behöver göras.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
nikasp
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är ju inte jobbigt om man ligger i hängmattan. Men för naturens skull så ska den verkligen bort. Det är inte så extremt jobbigt som många vill få det till. Men det är ett jobb som behöver göras.
Jo, den och många andra växter och djur hör
Inte hemma i Sverige. Reagerar främst på att de ska slösa pengar och tid på att försöka ta upp det här rättsligt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Som jag har läst, så om man börjar "bråka" med parkslide på tomten så är ett lågintensivt jobb det som behövs.
Dvs man klipper ned beståndet så att det är bara några stammar o enstaka grenar kvar en gång i månaden
Då kommer växten att lägga energi på at växa upp igen, och inte sprida sig. Energin den behöver för att växa tar den från rotsystemet
Klipper man vid roten & på med ogräsmedel täcker över så sprider den sig som nått från helvetet då växten upptäcker att platsen den var på nu inte är en bra plats längre.
Sen då man gjort det 3-4år, har rot-systemet blitt lite mindre och då klipper man jäms med marken var 3 vecka och då kommer den ändå inte att sprida sig. Växtens rotsystem blir mindre och mindre men man blir aldrig av med det helt om man inte gräver bort en massa kubik jord.
Dock vid det här laget är växten inte något problem för hus & hem då rotsystemet inte har energi att tränga igenom asfalt/betong/avloppsrör/etc etc. Den är mer som maskrosor o går fan inte bli av med helt och hållet.

Men det är klart ... att klippa ned ogräs en gång i månaden kan ju vara jobbigt om man heter Kronblom

Jag kan ju ha missuppfattat hur man ska behandla just parkslide dock då detta är bara nått jag läst mig till på div internet sidor.

• Gilla
ErikLtz och 12 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Som jag har läst, så om man börjar "bråka" med parkslide på tomten så är ett lågintensivt jobb det som behövs.
Dvs man klipper ned beståndet så att det är bara några stammar o enstaka grenar kvar en gång i månaden
Då kommer växten att lägga energi på at växa upp igen, och inte sprida sig. Energin den behöver för att växa tar den från rotsystemet
Klipper man vid roten & på med ogräsmedel täcker över så sprider den sig som nått från helvetet då växten upptäcker att platsen den var på nu inte är en bra plats längre.
Sen då man gjort det 3-4år, har rot-systemet blitt lite mindre och då klipper man jäms med marken var 3 vecka och då kommer den ändå inte att sprida sig. Växtens rotsystem blir mindre och mindre men man blir aldrig av med det helt om man inte gräver bort en massa kubik jord.
Dock vid det här laget är växten inte något problem för hus & hem då rotsystemet inte har energi att tränga igenom asfalt/betong/avloppsrör/etc etc. Den är mer som maskrosor o går fan inte bli av med helt och hållet.

Men det är klart ... att klippa ned ogräs en gång i månaden kan ju vara jobbigt om man heter Kronblom

Jag kan ju ha missuppfattat hur man ska behandla just parkslide dock då detta är bara nått jag läst mig till på div internet sidor.
Det stämmer bra med min uppfattning. Men det är många som inte tror på det. Även diverse officiella källor till information rekommenderar tyvärr att man inte rör den.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
För naturens skull?
En trädgård är väl inte natur? I så fall skall väl hela trädgården bort… så att naturen får den tillbaka…

Om du menar att utrota parkslide så har det tåget gått…

Nissens
nikasp nikasp skrev:
Jo, den och många andra växter och djur hör
Inte hemma i Sverige. Reagerar främst på att de ska slösa pengar och tid på att försöka ta upp det här rättsligt.
Vem har bestämt det?
Hör människan hemma i Sverige? Den är ju en invasiv art från Afrika…

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
För naturens skull?
En trädgård är väl inte natur? I så fall skall väl hela trädgården bort… så att naturen får den tillbaka…

Om du menar att utrota parkslide så har det tåget gått…
Med tanke på att parkslide inte kan fröa sig (än) så är det faktiskt en växt som det skulle vara möjligt att bli av med. Men det skulle kräva stora resurser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.