48 417 läst ·
221 svar
48k läst
221 svar
Utredning Parkslide - sakkunnig
Naturvårdsverkets hållning är såhär, det var främst det jag tänkte på: ”Naturvårdsverkets rekommendation är att avstå från att bekämpa parkslide om den inte verkar sprida sig eller inte är ett problem för dig som har den på din mark.”D Daniel 109 skrev:
https://www.naturvardsverket.se/vag...a-land/bekampning-och-hantering-av-parkslide/
Jo, jag vet det. Jag håller inte med dem.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Det känns fortfarande otydligt varför en sakkunnigs utlåtande krävs för att driva detta ?E Emanue1 skrev:Många utsvävningar som svar. Men kul att ni är aktiva.
Det var inte möjligt att se parksliden då inget hade börjat växa vid tidpunkten för visning/kontraktsskrivning. De som säljer har vuxit upp på fastigheten. Nu har det även visat sig att grannarna har samma problem. Inga av parkslidebestånden är rapporterade i databasen man kan googla sig fram till. Att försöka hävda säljarens vetskap om parkslide på fastigheten är inte målet, utan fokus är att det är ett fel som uppdagats mellan kontraktsskrivningen och tillträde vilket är reglerat i köpekontraktet. Exakt vad som är klassat som ett fel är dock ej definierat i köpekontraktet.
Frågan jag ställde, viken kanske var lite otydlig är; vi behöver ett expertutlåtande från sakkunnig inom ämnet (växtens egenskaper, snabba metoder för att eliminera) för att kunna driva detta rättsligt. Frågan är alltså om någon på detta forum känner till ett sådant företag/företagare som kan utföra uppdraget?
Att en trädgårdsväxt hittades mellan kontrakt och tilltträde är ju inget fel i sig, oavsett hur växten sprider sig och växer.
Men möjligen om ni explicit fvrågat om Parkslide och säljaren hävdat att det inte fanns, och ni nu skall bevisa att dom måste känt till det.
Men att stämma dom för att fara med osanning i en sådan sak (som många skriver är det ju i sig inte ett fel även om många har problem med växten) låter som att ni kommer få betala mångdubbelt med pengar till er företrädare mot det ni eventuellt kan få ut vid en förlikning med säljaren (för att en sådan sak skulle gå upp i rätten OCH vinnas känns otroligt osannolikt ?).
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Jag har kirskål på tomten, bör jag stämma personen som sålde tomten till mig?Bananskalare skrev:
Jag kommer för alla framtid ha svårt med mina odlingar eftersom jag måste rensa kirskål.
Eller ska jag se det som inkomst eftersom kirskålen kan ätas och jag egentligen bör förmånsbeskattas för att jag fått en ätbar växt gratis utan att jag visste om det?
Är det ett flervals alternativ eller måste man ta nått av dem ??J Jerald Stuartson skrev:Jag har kirskål på tomten, bör jag stämma personen som sålde tomten till mig?
Jag kommer för alla framtid ha svårt med mina odlingar eftersom jag måste rensa kirskål.
Eller ska jag se det som inkomst eftersom kirskålen kan ätas och jag egentligen bör förmånsbeskattas för att jag fått en ätbar växt gratis utan att jag visste om det?
Det finns trädgårdsmästare hör med dom!E Emanue1 skrev:Många utsvävningar som svar. Men kul att ni är aktiva.
Det var inte möjligt att se parksliden då inget hade börjat växa vid tidpunkten för visning/kontraktsskrivning. De som säljer har vuxit upp på fastigheten. Nu har det även visat sig att grannarna har samma problem. Inga av parkslidebestånden är rapporterade i databasen man kan googla sig fram till. Att försöka hävda säljarens vetskap om parkslide på fastigheten är inte målet, utan fokus är att det är ett fel som uppdagats mellan kontraktsskrivningen och tillträde vilket är reglerat i köpekontraktet. Exakt vad som är klassat som ett fel är dock ej definierat i köpekontraktet.
Frågan jag ställde, viken kanske var lite otydlig är; vi behöver ett expertutlåtande från sakkunnig inom ämnet (växtens egenskaper, snabba metoder för att eliminera) för att kunna driva detta rättsligt. Frågan är alltså om någon på detta forum känner till ett sådant företag/företagare som kan utföra uppdraget?
För övrigt, håll oss uppdaterade hur det går och

Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det enda fallet jag hört där någon fått ta ansvar för Parkslide på en tomt vid köp var en mäklare som blev prickad för bristande information. Om växten var synlig i trädgården vid köpet så kan man nog inte hävda dolt fel.
Mäklare varnas – informerade inte om parkslide på tomten | SVT Nyheter
Mäklare varnas – informerade inte om parkslide på tomten | SVT Nyheter