48 417 läst ·
221 svar
48k läst
221 svar
Utredning Parkslide - sakkunnig
Jag tycker det är lustigt hur upprörda folk blir över att det finns parkslide på tomten. På våran tomt har det funnits ett relativt stort bestånd med parkslide i över 35 år och den har inte spridit sig märkbart. Bara att rycka bort de oönskade skotten/rötterna. Det är inte så att garaget håller på att krossas av några mjuka bambupinnar. Dessutom ger den ett bra insynsskydd mot grannen 
Inget svar har ju med TS fråga att göra. Vi kan väl börja där och sen utvärdera om det blir tröttsamt med alla för frågan relevanta svar?Bananskalare skrev:
Hur ska det se ut i en perfekt tråd? tre svar sen var det klart? Problemet är att första svaret inte behöver vara rätt. Fortsätter man att läsa så kan det komma en del bra tips längre fram Charmen med ett forum är just så här. Det spårar ur, sidodiskussioner som tar över.... Men många bra och lite dåliga svar. Om man inte gillar trådar som spårar ur.... Så då kanske en bok är bättre? För ett forum verkar inte passa?
TS hat uppenbarligen medvetet utelämnat viss information. Orsaken är okänd. Sen kommer det horder av nyfikna och självutnämnda hjältar som ska "rädda" TS? Svara på TS fråga eller surfa vidare.Nissens skrev:
Det var en underlig slutsats.
Det är väl snarare så att man vill hjälpa ts att komma ur advokatens klor och undvika att driva en process som inte går att vinna. Till och med Naturvårdsverkets rekommendationer motsäger det ts påstår.
Parkslide är inget stort hot mot någonting. Det är ett ogräs precis som maskrosor och annat.
Att du tolkar det som lustigt är mycket märkligt.
Min uppfattning, som mångårig och flitig användare av flertalet forum, är att Byggahus är exceptionellt duktiga på att vara nyfikna på allt annat än frågan som ställs.anders07 skrev:
Dra inte alla invasiva växter över en kam. Det finns många invasiva växter som definitivt inte motiverar användning av glyfosat.F Fransroland skrev:Det juridiska är bra utrett tidigare i tråden
Att inte glyfosat får användas till att bekämpa (i praktiken) invasiva arter i trädgården är naturligtvis ett feltänkt av den miljöpartistiska lagstiftaren. Samtidigt som myndigheterna uppmuntrar till att bekämpa den får man inte använda det mest effektiva medlet. Ett medel som på andra sidan stenmuren fortfarande används av jordbruket i stora mängder och som miljörörelsen har haft stora svårigheter att bevisa är farligt.
Mina erfarenheter av parkslide är att glyfosat på bladen bara gör att just det bladet vissnar och växten kommer lika stark året efter igen.
Jag lät den växa upp ordentligt och sen i början på september, i bra tid innan första frosten, så klipper jag av den i toppen och fyller den ihåliga stammen med glyfosat. (Inget sprutande eller mycket avdunstande till luften eller spridning med vinden)
Tanken är att växten på våren och sommaren fokuserar på att växa och breda ut sig medan den på hösten börjar samla energi i roten. Genom att lämna kvar majoriteten an bladen kommer plantan att leva på som vanligt och sprida glyfosaten i hela växten inkl. roten. Använd det starkaste du får tag i.
Så gjorde jag och i stort sett alla plantor dog efter första behandlingen. (Andra om man räknar med roundup gel på bladen första året) De plantor jag har kvar är där jag har klippt med gräsklipparen varje vecka i 15 års tid. Att plocka skott ger jag alltså inte mycket för.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 207 inlägg
Det kan ha att göra med att TS är helt vilsen och inte ens svarar på enkla frågor.Skumpe skrev:
Kan du förklara lite mer exakt vad det är han åstadkomma? Tycker du att det verkar vara en sund väg han valt?
Jag har försökt men lyckas inte få ihop det.
Jag har förstått att han är arg för att han har ogräs. Han anser att det var helt omöjligt för honom att upptäcka detta trots att han fullföljt sin mycket långtgående undersökningsplikt som köpare. Allt är nån annans fel och nu ska nån typ av sakkunnig göra nånting jag inte förstår för att TS ska kunna använda det underlaget som slagträ för nån slags advokat som ska stämma skiten ur nån och både bli av med ogräset samt få en massa pengar. Sen ska allt bli bra. Typ?
och han anser att det är nån annans
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Och din sidodiskussion kan du ju ta i en egen tråd som handlar om moral och etik utifrån ditt synsätt. Du verkar tycka det är viktigt att projicera dina åsikter i TS tråd, du har skrivit ett inlägg det räcker.. eller borde räcka enligt ditt moraliska synsätt... om jag nu förstår dig rätt.Skumpe skrev:
Men din diskussion kanske är högre värderad än andras och därför har rätt att uppta tråden i större utsträckning, vad vet jag.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
De kan inte vara många besökare på de forumen du besökerSkumpe skrev:
Sen är det väldigt enkelt. Om tråden eller forumet inte passar så läs en bok. Charmen med internet....
Grundproblemet är att TS fråga/begäran är att hitta en instans, juridisk/annat typ av företag/sakkunning, som kan göra underlag i en civilrättslig rättegång. (Som jag uppfattar det, TS beskrivning är inte helt klar eller fullständig.)
Då blir problemet att "rättsläget" som det är idag inte understödjer det. De enda fallen som är applicerbara förutsätter specifik utfästelse från säljaren och tillhörande information. Just när det gäller Parkslide har vi ett problem med att en officiell instans medvetet tagit ett beslut att INTE officiellt deklarera Parkslid en invasiv växt. Det lär trumfa varje privat undersökning.
Därutöver ser det inte ut att finnas en allmän uppfattning eller erfarenhet av att Parkslide orsakar direkta, påtagliga skador på byggnader.
Sedan har jag aldrig sett tecken på förekomst på företag som gör den slags utredningar TS verkar efterfråga. Det närmaste är advokatfirmor med extra resurser som mot mycket hög kostnad kan försöka åstadkomma det. Med dåliga utsikter i rätten.
Då blir problemet att "rättsläget" som det är idag inte understödjer det. De enda fallen som är applicerbara förutsätter specifik utfästelse från säljaren och tillhörande information. Just när det gäller Parkslide har vi ett problem med att en officiell instans medvetet tagit ett beslut att INTE officiellt deklarera Parkslid en invasiv växt. Det lär trumfa varje privat undersökning.
Därutöver ser det inte ut att finnas en allmän uppfattning eller erfarenhet av att Parkslide orsakar direkta, påtagliga skador på byggnader.
Sedan har jag aldrig sett tecken på förekomst på företag som gör den slags utredningar TS verkar efterfråga. Det närmaste är advokatfirmor med extra resurser som mot mycket hög kostnad kan försöka åstadkomma det. Med dåliga utsikter i rätten.
Jodå, den är definitivt deklarerad som invasiv. Men den är inte olaglig att inneha. Det är två olika saker.
Ts hade inga chanser till något ändå, oavsett vad mäklaren hittat på för formulär. Att ha ogräs på tomten kan ju vara bra att veta, men det är inget man kan få någon ersättning för eftersom det inte är något fel…yonna skrev: