Hejsan..
:D
Det är så att jag ska sätta utebelysning i trädgården och jag ska ta ström från en strömbrytare i uterummet. Så jag kan oxå tända och släcka därifrån.

Så eftersom jag köpt utebel. men 12v så har jag adapter med stickkontakt i ena sidan som behöver vägguttag att ansluta någonstans utomhus då. så istället har jag att dragit fram en NX1v kabel 3x1.5 till där första lampan ska sitta och istället klippa kablen från adaptern vid 230 sidan och koppla den i en dosa istället.

Så jag undrar vad är det för kopplingsdosa / GB dosa som jag kan köpa, det ska ligga synligt på trädgården. vilken IP klass? 44 kanske?
:confused:

Vad menar du med att "den ska ligga synligt på trädgården"?

Den ska ligga på marken liksom, fri för spöregn och vind .. :)

Låter totalt vansinnigt. Varför ska den ligga på marken?

C
Nu är du nog rejält ute och cyklar. Din transformator ska förmodligen vara inomhus kopplad i ett uttag. N1XV skarvar man inte i nån skarvdosa liggandes löst på marken.
Varför skulle du vilja ha 230 volt nergrävt till en dosa när du kan ha ofarliga 12 volt hela vägen?

12V brukar ju innebära en begränsning till 2 meters ledningslängd på sekundärsidan. Troligen därför.

Vem har sagt till dig att du skulle göra så??
Kabel och dosa för starkström, dvs alltid 230 V och ibland även 12 V måste du fästa vid något fast på ett ordentligt sätt, N1XV är en sådan kabel, märkspänning 1kV och ska du gå mellan husen måste du gräva ner den på ordentligt sätt. Dosa kan man skruva fast i väggar exempelvis, inte lägga löst på golvet, vad händer då när du trampar på den, du dör på studs??

Okej , det kanske inte är det bästa då med andra ord. Det är därför jag frågar då för att veta :).

Har pratat med en kille som e elekteriker oxå. jag är lärling ska ju nämnas.

På förpackningen står det att trafon kan sitta utomhus men måste vara ventilerad. så man undrar egentligen hur det får vara? Vi har lagt fram en n1xv kabel innefrån huset och ut till första lampan. ISTÄLLET nu för att klippa kablen och skarva i en dosa så tänkte jag att man kan lägga en hona på n1xv kablen (liksom en förlägningskabel) sen lägga i en adapterkablen och 230 uttaget i en skarvbox (röd färg).

Det går inte dra 12v från huset eftersom jag behöver 30m och tillverkaren skickade med bara ca 15 m..

Har alla dött eller?

Ajabaja, inga honor på N1XV.

//Patrik

Vadå hona på en kraftkabel, vad menar du? CEE-uttag? Är det inte bättre din kompis elektrikern kollar vad du gör så det blir rätt kanske..?

Du drar ut kabel till något lämpligt, helst regnskyddat, ställe. Där sätter du ett uttag (måste gå via jordfelsbrytare). Där pluggar du i din ytterbelysning/trafo.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.