Hej,

Tänkte kolla med er innan jag ringer elektrikern,

Jag ska koppla in ett bastuaggregat på 9kw i en utomhusbastu, och tänkte förbereda eldragningen till elektrikern.

Fundering: Förutom aggregatet så är det lite belysning som dras också. Är det möjligt att lägga belysningen på en av faserna till aggregatet, eller behöver jag dra fram en helt separat kabel till det? Min tanke vara att dra fram en EKLK kabel (5g 2.5) till en kopplingsdosa, i förhoppningen att kunna ansluta både aggregatet och belysningen till. Sen behövs någon typ av brytare som klarar av att vara utomhus för att kunna tända/släcka belysningen såklart, så har någon en bra tanke på det så är det välkommet,

Tack!

Den där EKLK kabeln, tänket du gräva ner den, eller sitter bastun ihop med huvudbyggnaden? Hur lång blir kabeln?

Skall den gå under mark så måste EKLK ha skyddsrör. Men det finns andra mer lämpade kabeltyper. Är det en längre sträcka (mer än 10-15m) så kan man behöva räkna på om 2,5 kvmm duger.

Sedan det där med belysning på samma matning som aggregatet. egentligen är det fel, man skall inte blanda så olika typer av förbrukning på samma greupp. Men frågan är om din elektriker är så formell.

Hej! Tack för svar! Ja jag tänkte lägga den i skyddsrör. Det rör sig om 15-20m… 9kw är ju aggregatet på, men det är ju när det krämar max.
Jag tänkte att lasten från lite led lampor är försumbar, men du menar att man ändå inte ska blanda?

Det rätta är en markkabel t.ex N1XV. Troligen räcker 2.5 mm² men det behöver man titta lite närmare på. Denna kabel får mata en liten elcentral vid bastun som i sin tur matar aggregatet och belysning. Alternativet är flera markkablar. Man bör inte nalla ström från samma ledning som aggregatet.

Om du verkligen har en elektriker på G så stäm av med denne först. Om du ännu inte kontaktat en elfirma så gör det innan du gör något själv. Du kan annars få problem att hitta någon som vill koppla in det du gjort.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej Bo,

Tack! Ja jag pratade med två olika firmor igår, min "vanliga" elektriker har tydligen slutat på firman jag brukar använda.

Jag är med dig! Den lille centralen, har du en idé om vad det skulle vara för något? Så jag inte blir bortdribblad av elektrikern sen.

Min tanke är som sagt att gräva och förbereda allt, o lämna alla tåtar öppna så dom får koppla in allt.

Vänligen,
Robin

K Karlstad skrev:
o lämna alla tåtar öppna så dom får koppla in allt.
Som sagt, stäm av med den elektriker som skall göra det hur han vill ha det. Det finns som sagt flera tänkbara lösningar. Väljer du en, så kanske "din" elektriker vägrar den lösningen.

Man behöver också bestämma hur man gör med jordfelsbrytare. Om vi förutsätter att det finns jfb i den matande centralen., Så kan man välja om matningen skall läggas utanför jordsfelsbrytaren och istället ha en jfb i den lilla centralen vid bastun, om man väljer en sådan lösning.

Alright! Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.