I vårt hus byggt 1929 så har de lagt betong/cement mellan reglarna närmst skorstenen i bjälklaget. Är det pga värme eller är det ett stöd för skorstenen? Vill helst ta bort det och regla upp i stället.

• Betong och cement mellan reglar vid en skorsten i ett hus från 1929, med fråga om dess ändamål och möjligheten att ersätta med regelverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En avgränsning mot sågspånen för att ökat brandskydd, oftast brukar det vara sand.

...och detta brandskydd måste du ha kvar.

Fotografen Fotografen skrev:
...och detta brandskydd måste du ha kvar.
Golvet ligger ju mot/nära skorstensstocken. Kan inte tillföra så mycket att ha det kvar? Nu har jag ingen oljepanna kvar heller, men det är klart, i framtiden kanske man vill koppla in en kamin. Men då drar man kanske en extra kanal genom befintlig kanal?

Betongen-sanden är på den sida rökkanalerna är, träet brukar gå mot på andra sidan där det är ventilationskanaler. Detta är ett sätt att klara en soteld utan att huset brinner ner. Har du inga eldstäder är det ju utan betydelse, men tar du bort skyddet måste det återställas innan rökkanaler kan användas. Hur man kan få samma funktion med ett insatsrör vet jag inte.

Betongen-sanden är på den sida rökkanalerna är, träet brukar gå mot på andra sidan där det är ventilationskanaler. Detta är ett sätt att klara en soteld utan att huset brinner ner. Har du inga eldstäder är det ju utan betydelse, men tar du bort skyddet måste det återställas innan rökkanaler kan användas. Hur man kan få samma funktion med ett insatsrör vet jag inte.
Det skumma är att pannan stod på andra sidan, kan iofs varit en vedpanna på denna sidan tidigare. Men det är troligen inget stöd för skorstenen då?

Inget mekaniskt stöd, 1929 stod hus och skorsten var för sig.

Inget mekaniskt stöd, 1929 stod hus och skorsten var för sig.
Enligt AI ska det gå att ersätta med 10 cm rockwool…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.