Jag gjorde något liknande jag godkännde grannens bygglov men ett förbehåll.
Att de inte kapade min telefonledning som går över deras fastighet.
Det fungerade inte alls, tror inte kommunen informerade om telefonledningen, och grannen kapade telfonledning och jag var utan internet i 4 dagar så prata med grannen.

• Gilla
magnuse74
  • Laddar…
Du har trumf på hand? Ja det kan man väl säga. Men när du skrivit på och givit trumfen till grannen, varför skulle han då sköta häcken när han redan har ett grannemedgivande? Det är ju inte så att du kan vifta med ett papper hos kommunen "-Riv upp bygglovet, han har inte skött häcken!"
Ta varje enskild händelse för sig.

F
S smurfen72 skrev:
Det funkar inte riktigt som att du kan bestämma om grannen får bygga eller inte finns inga rimliga hinder för byggnaden bestämmer byggnadsnämnden att det får byggas oavsett vad du anser men om grannarna ger sitt godkännande behöver dom inte inte åka ut på platsen och kollar hur det ser ut. Förövrigt känns det riktigt fult att utnyttja grannens ansökan för att få dom att göra som du vill.
Det är säkert kommunberoende men att bygga utanför planbestämmelserna är allt annat än självklart. Hos oss verkar kommunen godkänna nästan vad som helst... om grannan är med på det. Är inte berörd granne jättepigg på dina byggplaner närmare än 4,5m så är det också stopp.

Och vad är det för fult med att få grannen att göra som man vill? Skulle det vara mindre fult att utnyttja sin rättighet att säga blankt nej och sen om byggnadsnämnden mot sunt förnuft ändå godkänner avsteg från detaljplan utnyttja sin rätt att överklaga i absurdum?

Det är en ytterst liten eftergift det handlar om för förmånen att bygga nära tomtgränsen.

Det är nog inte ens nån ide jag försöker förklara varför det är fult att få grannen att göra som man vill vi har nog väldigt olika åsikter om hur man beter sig mot grannar.

• Gilla
magnuse74
  • Laddar…
harry73
F fsn skrev:
Och vad är det för fult med att få grannen att göra som man vill?
Det skulle framförallt vara dumt och kontraproduktivt.
Om min granne gjorde så, skulle jag kanske klippa den en gång för att få underskrift. Därefter hade jag aldrig klippt den igen.

• Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
F
S smurfen72 skrev:
Det är nog inte ens nån ide jag försöker förklara varför det är fult att få grannen att göra som man vill vi har nog väldigt olika åsikter om hur man beter sig mot grannar.
Nej men för all del, försök förklara. Den ena grannen vill hålla häcken snygg och rimligt hög och den andra vill bygga utanför detaljplan. Vad exakt är det som är fult?

Inget är fult av de 2 sakerna är det nått fel på men att försöka utpressa grannen att sköta häcken som ts vill ha den för att skriva på grann medgivande är fult förstår du inte det ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.