Man kan ju börja med att ställa frågan:

"Varför ska jag gå med på detta avsteg? Vi kommer ju inte ens överens om en häck"

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag håller med tidigare inlägg. Eftersom du en gång gick med på att häcken sattes i tomtgräns betraktas den som gemensam. Ni sköter era respektive sidor.

Häcken har inget att göra med bygglovet som kan komma att gå igenom om du inte kan finna någon annan orsak till placeringen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Ser inte bekymret. Du ser troligtvis bara två sidor av häcken. Din sida samt ev överdelen.

Klipp dom två och låt grannen sköta sin sida som du ändå inte ser.
Att klippa min sida har jag säkert min fulla rätt att göra men att bestämma höjden blir nog värre, där behöver vi vara överens. Och det är dit jag vill komma. Om sedan utpressning är rätt väg vet jag inte, såg bara att möjligheten nu dykt upp. Det blir lite tagande och givande liksom. Dom får sitt bygglov och jag får en snyggare häck.

13th Marine 13th Marine skrev:
"Varför ska jag gå med på detta avsteg? Vi kommer ju inte ens överens om en häck"
Sorry, jag förstår inte riktigt hur du menar?

Det var en fråga man skulle kunna ställa till grannen.

D09
S Seagull skrev:
Att klippa min sida har jag säkert min fulla rätt att göra men att bestämma höjden blir nog värre, där behöver vi vara överens. Och det är dit jag vill komma. Om sedan utpressning är rätt väg vet jag inte, såg bara att möjligheten nu dykt upp. Det blir lite tagande och givande liksom. Dom får sitt bygglov och jag får en snyggare häck.
Det är höjden som spökar?

Är det en hög häck eller stor avvikelse som du vill göra?

Eller handlar det om att du vill at grannen ska sköta hela häcken?

D09 D09 skrev:
Ser inte bekymret. Du ser troligtvis bara två sidor av häcken. Din sida samt ev överdelen.

Klipp dom två och låt grannen sköta sin sida som du ändå inte ser.
Exakt så gör jag med min och grannens gemensamma 2,5 meters höga tujahäck, funkar väl i krig+att jag har ingen lust att gå och påpeka om att deras sida ser förjävlig ut., borde dom se själva tycker man.

D09 D09 skrev:
Det är höjden som spökar?

Är det en hög häck eller stor avvikelse som du vill göra?

Eller handlar det om att du vill at grannen ska sköta hela häcken?
Jag tycker det räcker med en höjd på typ 2 meter, inte 4 meter som vissa delar nu växt till.
Jag kräver inte att det är grannen som sköter den, jag kan mycket väl klippa själv. Men det känns lite konstigt om jag bara ger mig på en häck som inte är min, dessutom mot grannens vilja.

D09
S Seagull skrev:
Jag tycker det räcker med en höjd på typ 2 meter, inte 4 meter som vissa delar nu växt till.
Jag kräver inte att det är grannen som sköter den, jag kan mycket väl klippa själv. Men det känns lite konstigt om jag bara ger mig på en häck som inte är min, dessutom mot grannens vilja.
Kolla om det skett någon förändring i regelverket.

Edit

Beroende på typ av buske kan det finns rätt för dig att korta ner det om jag inte läser nedan helt tokigt

https://www.villaagarna.se/Global/Förslag till lagändring - häckar och träd20140121 (2).pdf

harry73
Det är alltid lätt att vara efterklok, men hade du från början klippt din sida samt allt som sticker ut över överenskommen höjd, hade det varit lugnt nu. Om det är gemensam häck och det var den höjden ni kom överens om, har du full rätt att hålla häcken på den höjden.
Kapar du nu 2 meter från häcken, kan du eventuellt få problem.

Jag skulle skriva ett mejl till grannen att du planerar att klippa din sidan av häcken och att du då samtidigt snyggar till ovansidan, och vill han hjälpa till er han välkommen att göra så, då fixar du kaffe och fika. Annars varnar du honom att det kan falla lite grenar på hans tomt, men att du gärna tar bort dom om han önskar det.

Sedan klipper du ner höjden till 3 m, eller så lågt som behövs för att få enhetlig höjd på hela häcken.

Efter det kan du svara kommunen att du inte har problem med utbyggnaden

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Kolla om det skett någon förändring i regelverket.

Edit

Beroende på typ av buske kan det finns rätt för dig att korta ner det om jag inte läser nedan helt tokigt

[länk] till lagändring - häckar och träd20140121 (2).pdf
Jag kan inte se att detta (utmärkta) lagförslag gått igenom, eller att det ens blev en utredning.

D09
S Seagull skrev:
Jag kan inte se att detta (utmärkta) lagförslag gått igenom, eller att det ens blev en utredning.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ing-av-trad-och-hackar-pa-fastigheter_H402109

En liten bit på vägen verkar det ha kommit.

Edit

Kanske till och är så att om du inte upplever det problematiskt med bygglovet så kanske du till och med har en del att vinna på genom att inte göra en grej av det. Gå över och säg att du kommer bevilja bygglovet. Sen när du informerat om att du ställt dig positivt ( om du nu vill göra det. Ingen kan klandra ett nej heller) så kan man lyfta upp om man kan lägga häcken på 2 meter och erbjud dig att göra det.

Skulle grannen bråka om höjden igen så kanske du har ett kommande lagförslag som gynnar dig inom något år.

Redigerat:
Om grannen är ovillig att fullfölja en överenskommelse ni hade angående hur hög häcken i tomtgräns ska vara, så förstår jag att du är ovillig att gå med på hans bygge närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Vem vet vad han kommer att hitta på där nära din tomgräns.

Jag tycker att det är smart att ta upp den saken i förhandlingen om bygglovet.

• Gilla
fsn
  • Laddar…
Gå till granne med din häcksax, säg "nu ska jag klippa häcken, vad tycker du är lagom höjd?" Säger han 4 kan du kontra med 2 och förhoppningsvis är ni nöjda nånstans där emellan? Häckar högre än ca 2 meter är ju ett elände att sköta, och det finns ju ofta ingen anledning till att de ska vara högre. De finns där ju främst för att grannar ska slippa se varandra. Som ljuddämpare är de helt värdelösa.

/HLH

Det funkar inte riktigt som att du kan bestämma om grannen får bygga eller inte finns inga rimliga hinder för byggnaden bestämmer byggnadsnämnden att det får byggas oavsett vad du anser men om grannarna ger sitt godkännande behöver dom inte inte åka ut på platsen och kollar hur det ser ut. Förövrigt känns det riktigt fult att utnyttja grannens ansökan för att få dom att göra som du vill.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.