3 288 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
utlöst säkring
Hejsan! jag har ett problem med en säkring till min spis,det är trefas och samma säkring löser hela tiden med jämna mellanrum,spisen behöver inte ens vara igång för att den ska lösa, jag trodde först att det var själva spisen som var kass så jag har köpt en alldeles ny... men problemet kvarstår.
<hoppas någon har en enkel förklaring på detta problem/ Stefan
<hoppas någon har en enkel förklaring på detta problem/ Stefan
Om du kopplar ur spisen (om den har perilexkontakt) går säkringen då också?
Kortslutning någonstans på vägen mellan central och spis? Koppla bort spisen, skruva ur säkringarna och megga alla faserna. Om du inte är helt hundra på hur man gör det så anlita en elektriker!!
Kortslutning någonstans på vägen mellan central och spis? Koppla bort spisen, skruva ur säkringarna och megga alla faserna. Om du inte är helt hundra på hur man gör det så anlita en elektriker!!
Megga det är att mäta isoleringsförmågan mellan de tre faserna. Man kopplar bort allting och mäter sedan med ett speciellt instrument som kallas för Megger som alla elektriker har. Man mäter dels mellan de tre faserna och dels mellan fas och nolla. En megger kommer direkt att upptäcka om det "läcker" ström mellan några ledare så att säkringen går.
(Megger kommer av att man mäter motståndet (isolerförmågan) som mäts i ohm. Mätvärdet anges i Megaohm, därav namnet).
(Megger kommer av att man mäter motståndet (isolerförmågan) som mäts i ohm. Mätvärdet anges i Megaohm, därav namnet).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 014 inlägg
Det låter här som att du har en intermittent kortslutning i ledningen mellan central och spisdosa. Den kan vara illa och orsaka en brand så du bör kalla in en elektriker som undersöker detta och ev byter kabeln. Bryt säkringarna till spisen så länge. Eftersom du nyligen bytt spis så lär det inte vara något fel i spisdosan.
Är du helt säker på att säkringen är bara till just spisen, och inte till fler saker men du bara märker det lätt på att spisen inte fungerar?
(Jag tänker om det t.ex. är en av huvudsäkringarna men den fasen "bara" matar "osynliga" belastningar i övrigt, som t.ex. varmvattenberedare, nåt elelement o.s.v.)
(Jag tänker om det t.ex. är en av huvudsäkringarna men den fasen "bara" matar "osynliga" belastningar i övrigt, som t.ex. varmvattenberedare, nåt elelement o.s.v.)
En tanke är ju om du håller på med någon form av renovering av bostaden och har lyckats dra en skruv eller liknande genom ledningen till spisen?
Klicka här för att svara