Jag skulle montera begagnat ventilationsaggregat, men när jag stack in kontakten i uttaget small det till vid uttaget och både huvudsäkring och säkring för gruppen slog från. Jag kopplade givetvis ur aggregatet och provade återställa säkringarna, men gruppens säkring slog ifrån direkt, trots att aggregatet var urkopplat. Upptäckte också att andra grupper hade blivit påverkade, I två andra grupper började LED-lampor att blinka och elektrisk apparatur såsom spis, datorskärm och skrivare stod och startade om gång på gång. Även belysningen i kylskåpet blev "långsam" på att tända upp.

Jag funderar på om kondensatorn till fläkten i aggregatet kan ha laddat ur, och strömmen svetsat kontakten i uttaget på något sätt. Uttaget är nytt, byttes i samband med renovering av husets el där både äldre dragna kablar och uttag byttes ut av firma.

Är det någon som har idé om vad som kan ha hänt?

Du har antagligen en huvudsäkring som gått

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Allt kan ha hänt här och du behöver helt enkelt felsöka. Klarar du det?

Börja med att isolera felet, dvs ta reda på varför andra grupper är påverkade. Du sa att en huvudsäkring hade löst ut. Kontrollerade du att du fick tillbaka strömmen då? Säkringen du bytte till kan ha varit trasig.

Vilken fas ligger de andra spökande grupperna på? De ligger troligen på samma fas som gruppen du orsakade kortslutning i, och då är det huvudsäkringen som spökar. Kanske har du fler, t.ex en mätarsäkring längre bak?

Därefter undersöker du gruppen med kortslutning. Mellan raderna läser jag att du har en normcentral med dvärgar. Prova ifall du kan fälla upp den i strömlöst tillstånd. Den kan ha gått sönder av kortslutningen.

Kontrollera därefter uttaget ifall det hänt något med det. Ohmmät att du inte har kortslutning. Därefter kan du prova att slå till dvärgen med ström på.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
R robbs skrev:
Jag skulle montera begagnat ventilationsaggregat, men när jag stack in kontakten i uttaget small det till vid uttaget och både huvudsäkring och säkring för gruppen slog från. Jag kopplade givetvis ur aggregatet och provade återställa säkringarna, men gruppens säkring slog ifrån direkt, trots att aggregatet var urkopplat. Upptäckte också att andra grupper hade blivit påverkade, I två andra grupper började LED-lampor att blinka och elektrisk apparatur såsom spis, datorskärm och skrivare stod och startade om gång på gång. Även belysningen i kylskåpet blev "långsam" på att tända upp.

Jag funderar på om kondensatorn till fläkten i aggregatet kan ha laddat ur, och strömmen svetsat kontakten i uttaget på något sätt. Uttaget är nytt, byttes i samband med renovering av husets el där både äldre dragna kablar och uttag byttes ut av firma.

Är det någon som har idé om vad som kan ha hänt?
Jo du kan ha skadat din nolledare.... rekommenderar elektriker.

• Haha
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Som iMicke skriver, kontrollera samtliga huvudsäkringar en gång till. De kan ha löst ut utan att "pluppen" i mitten har lossnat.

Moderna elmätare brukar ha indikator för faserna. Kolla så alla 3 indikerar.

Elmätaren var utbytt under vintern, så trodde den skulle reagera, därför som jag inte omedelbart förstod det kunde röra sig om en huvudsäkring. När jag tog ut huvudsäkringarna en efter en kunde jag konstatera att en faktiskt brunnit, men när jag korrigerat den slog dvärgsäkringen för gruppen likväl ifrån varje gång jag provade uttaget, oavsett vad för lampa eller maskin jag provade med. Hade borrat i fläkten jag skulle montera, och tänkte att det på något sätt följt med metallspån in i uttaget som orsakade kortslutning, det kunde knappast bero på åldersskador eftersom kablar drogs om och uttag byttes för mindre än ett halvår sedan. Öppnade uttaget och inspekterade det samt kablaget bakom, men såg inget, men efter att ha blåst rent och provat två gånger så fungerar uttaget igen.

Tack för alla svar i tråden!

En kortis. Kan ha skadat kablarna. Problemet/faran kan ev. kvarstå. Kolla kontinuitet, samt gör en isolations provning för att vara på säkra sidan(y)

Jaa, det där låter inte riktigt bra.

Du skrev att säkringen löste ut så fort du kopplade in någon förbrukare överhuvudtaget i uttaget. Även en lampa? Var lampan på eller av när säkringen löste ut?

Är det verkligen en vanlig dvärgbrytare det handlar om här? Inte en jordfelsbrytare eller personskyddsautomat (Kombinerad säkring och jordfelsbrytare)?

OM det är en vanlig säkring som har löst ut, för vilken inkopplad apparat som helst, så är det ett väldigt konstigt fel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.