En inkommande 16a säkring löste precis ut.
Tog ett par minuter innan jag förstod att det måste vara redan på inkommande men eftersom flera olika delar i huset drabbades och hittade ingen 10a i centralen som löst så då förstod jag.
Nu är frågan.
Kan en porslinssäkring lösa pga. ålder eller är det alltid på grund av hög belastning / fel?
Vi gjorde inget speciellt och efter byte fungerar allt som vanligt vad jag kan se.
Den va väldigt varm men det kanske är naturligt efter ”utlösning” ;)

Ålder kan göra att den löser lite tidigare, men i huvudsak handlar det om överbelastning. Om du inte kan komma på att ni körde ovanligt mycket på den fasen så skulle det alltså handla om en "normal" ström, dvs att ni normalt ligger och överbelastar denna säkring. Det kan alltså finnas anledning att titta närmare på vad ni har för förbrukare på varje fas. Kanske går det att göra en omfördelning. Om säkringen var varm när du väl hittade den så var den betydligt varmare när den löste... Det är normalt att den blir het av överbelastning.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Så här 30 minuter efter byte av säkringen så är den propphuven ljummen medan de andra bägge är kalla.
Misstänker att det är som du säger Bo. Får nog se över om jag kan flytta något från den fasen till en annan.
Men det är alltså inte troligt att det är något fel i någon av de andra grupperna för då borde väl respektive 10a säkring löst istället?

Är det en enfamiljsvilla ni har?
Kanske elvärme?
och elvattenberedare?
Bastu?
Det finns ju i en enfamiljshus apparater som förbrukar mycket.

Ja, det är en vanlig villa från -71.
Jo, det är en hel del tunga förbrukare som dog så uppenbart finns det anledning till en ommöblering mellan faserna.
De jag kommer på som var igång är Tvättmaskin, Luft Luft VP, Frysskåp, Två datorer, TV med tillhörande utrustning och belysning i något rum. Men som sagt, det har varit så här i några år utan problem så det jag är mest orolig för är om det är något fel i någon grupp men då borde väl den säkringen löst istället?
Ser en elektriker enkelt vilka förbrukare det är på respektive fas så han enkelt kan lägga över ex. Tvättmaskinen?

Redigerat:
K
Kolla även bottenplattan till säkringen. Har råkat ut för att det blivit dålig kontakt där. Gnistbildning= säkringen löser ut.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Även om allt du räknar upp ligger på samma fas, den fas som säkringen löste för, så verkar det vara på gränsen. Kan du se vad som finns på varje fas, och på den fas som bröts? Belastningen i enskild grupp måste upp i 3 kW för att lösa en 10 A säkring, är det öht möjligt? Vi får anta att belastningen var lite utspridd mellan faserna och då låter det som ett fel. Kan vara värt att kontrollera Klackens tips.

hsd
Kolla även vad köksprodukter drar, tex en vattenkokare kan dra 2kw, om dessa ligger på den brända fasen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.