12 098 läst ·
78 svar
12k läst
78 svar
Utkastare läcker vid väggen - är det akut?
Ventilkäglan sitter inne och har för mig att det satt någon sorts strumpa i röret i röret undrar om den inte sög upp vattnet på något sätt. Är ett tag sedan jag skruvade med sådantblackarrow skrev:
En riktig utkastare (utomhuskran) har själva kranen frostfritt på insidan. Om den läcker eller behöver underhåll så måste man komma åt den. Nu kanske du inser varför du har en ”utkastare utan kran”. Dock måste den och röret bli tomt på vatten på vintern så yttersta biten inte fryser sönder. Röret behöver luta utåt så det töms när kranen stängs. Ingen (upphängd) slang får blockera att vattnet rinner ut.
Ta gärna en bilder på brottytan. Antagligen en bit nyligen spräckt metall och en bit gammal och oxiderad brottyta där det läckt.
Edit: Det är okay att ha hårdlödda skarvar dolt i vägg. Det är antagligen anslutningen i mässing som spruckit, inte kopparröret.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 158 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 158 inlägg
Det stämmer, ventilen sitter innanför väggen och när vattnet stängs ,utomhus på utkastaren så rinner vattnet ur röret som går genom väggen därför är det frostsäkert
Det finns 2 varianter, den ena tömmer röret genom ett tapphål på utsidan och den andra måste slangen lossas för tömning
Jag rekommenderar den första varianten
Det finns 2 varianter, den ena tömmer röret genom ett tapphål på utsidan och den andra måste slangen lossas för tömning
Ja jag vet detta men det går inte i mitt fall. Det du ser på bilden är mynningen på ett 10 meter långt rör som går i grunden (i golvet inomhus)hsd skrev:
Det stämmer, ventilen sitter innanför väggen och när vattnet stängs ,utomhus på utkastaren så rinner vattnet ur röret som går genom väggen därför är det frostsäkert
jag har två utkastare på framsidan av huset (ovanvåning i suterränghus) och de är av den varianten du beskriver med frostskydd etc
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det går inte på ngt sätt att fästa ett nytt rör (kanske plaströr mer Rör-i-rör) och dra ut det gamla samtidigt som man då för in det nya från andra hållet s.a.s ?M Magnus111111 skrev:
Kreativt! Du menar alltså att det röret som är där nu på cirka 10 meter? Det kommer upp via en böj i golvet inne i tvättstugan. Det går alltså i grunden, under golvet, direkt från ytterväggen till tvättstugan.
Blir inte riktigt klok på detta.M Magnus111111 skrev:
”I golvet inomhus” eller under golvet i en kall grund?
Ligger röret varmt eller frysrisk hela sträckan?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hmm, ja det förutsätter ju att man på ngt sätt kommer åt en punkt där röret går rakt förståsM Magnus111111 skrev:
Ett gammalt kopparör går ju inte att dra ut om det är krökar på det
Hade det varit mina grejer hade jag bara.
1. Bilat upp tillräckligt för att kunna skarva röret
2. Satt en ny vanlig tappkran samt lämnat ett skvallerhål för att se om skarven skulle börja läcka igen.
3. Monterat en avstängning vid rörets början.
1. Bilat upp tillräckligt för att kunna skarva röret
2. Satt en ny vanlig tappkran samt lämnat ett skvallerhål för att se om skarven skulle börja läcka igen.
3. Monterat en avstängning vid rörets början.
Har pratat med rörmokaren som sa likadant. Jag kommer inte palla mer av det här nu. Som vanligt när man meckar själv med rören - han bara: ”nu får jag komma och fixa efter du har varit i farten igen”dof skrev:
Hej! Fattar. Svårt att förklara utan att visa bild. Det går ett rör i grunden (jag vette fan hur) från tvättstugan ut till väggen. Det kommer ut cirka 15 cm ovan mark.L Lilllen skrev:
Hej igen! Nu har röris kollat och han vill inte röra då det är en asbestskiva… någon med tips på vad göra? Bara ringa någon firma som sanerar och kan ta bort skivan eller försöka göra det själv?