L L A Axelsson skrev:
Använde du Locherpasta tillsammans med lin?
Kolla om det går, att inte röret genom väggen har frusit sönder genom att lossa röret och dra ut det från väggen.
En utkastare genom väggen är bara frostsäker om det inte står och droppar på grund av att kranen inte är åtdragen ordentligt. Inte ovanligt att röret genom väggen fryser sönder på grund av att det står och droppar, därför är det lämpligt att ha en avstängningskran på insidan väggen som stängs vintertid.

Nu är den aktuella utkastaren inte frostsäker förvisso.
Hej! Nej jag använde lin och garn i ett sånt där kit. Får googla på Locherpasta :)

Kanske också kan testa en sån här kran och sen sätta en platta bakom och foga? Då bör jag se att den sluter tätt med Lin också.

Vattenkranstillbehör, metall, justerbart sprinklermunstycke, två anslutningar, blå detalj, vattning, trädgårdsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
Krilleman Krilleman skrev:
Beijer Bygg har inga vattenutkastare.

Bauhaus brukar ha Gustavsbergs variant för 399:-
Och så även i år.

[länk]

[bild]
Tackar för länk. Glömt av att beställa.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej igen! Skulle skruva av kranen (ett par dagar efter jag skruvat dit den med lin utan att det höll tätt.

Nu lossade slutstycket som tydligen också var gängat… finns det något verktyg att stoppa i rörstumpen för att skruva ut den? Se bild. Tacksam för hjälp!

Metallisk platta, möjligen bilkomponent, med hålningsmärken, håller framför mörkt hål, fuktiga droppar, utomhus.
Skapa konto

Rörutstick genom mur, omgivet av tätningsskum och rost, med suggestiva sprickor i strukturen.
Skapa konto

Om du har en plåtbit (t = 4-5 mm) och en vinkelslip, kan du kapa till en bit som passar invändigt i röret och använda en skiftnyckel att dra med.
Sitter den hårt behövs värme och då får man vara försiktig så inte hela huset brinner ned.

Redigerat:
L L A Axelsson skrev:
Om du har en plåtbit (t = 4-5 mm) och en vinkelslip, kan du kapa till en bit som passar invändigt i röret och använda en skiftnyckel att dra med.
Sitter den hårt behövs värme och då får man vara försiktig så inte hela huset brinner ned.
Tack för tips men borde det inte finnas ett verktyg. Är på Bauhaus nu. Ska kolla om de vet.

Kanske VVS-butik har ett verktyg till salu, men bra ide att fråga på Bauhaus.

• Haha
  • Gilla
Xaktly och 1 till
  • Laddar…
De hade såklart ingen koll här…

• Haha
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
M Magnus111111 skrev:
Korrekt alla tre! Jag skrev utkastare men det kanske heter något annat. Ja det blir ju ett högt tryck precis där så antagligen därför inte gängtejpen klarar av att hålla. Inget frostskydd heller så viktigt att stänga av på vintern.
Ska testa med Lin imorgon och se om det slutar läcka. Om det inte slutar läcka kanske förra ägaren glömt tömma vintertid och röret är skadat?
Teflontapen klarar väl iaf 100 kg tryck men är bättre vid koniska gängor ett skit vid rörgängor men bekvämt för rörisar. Mycket bättre med lin

• Gilla
Magnus111111
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Rörisarna använder en nippelnyckel.

[bild]

Denna finns på bauhaus som borde passa.
[länk]

[bild]
tack! Fasen att jag inte fick meddelandet lite tidigare - hemma nu. Den där första kostar 1200:- fick jag lära mig. Men den andra är ju rimligare pris på. Kanske får beställa hem en sån. Är så sjukt trött på att gå omkring i gångarna på Bauhaus och inte få hjälp av deras personal som bara är intresserad av att packa upp grejer istället för att hjälpa kunder

• Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Visst är det roligt att köpa specialverktyg, men tag en biltemahylsa vars ytterdiameter passar den gängade rörsrumpens innerdiameter och såga upp ett spår med vinkelslip. Kostnad ca 22,90 kr.

Men har den verkligen satt sig så hårt att specialverktyg behövs?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Visst är det roligt att köpa specialverktyg, men tag en biltemahylsa vars ytterdiameter passar den gängade rörsrumpens innerdiameter och såga upp ett spår med vinkelslip. Kostnad ca 22,90 kr.

Tack! Ja jag har ju gängat dit den med lin och garn och när jag skulle lossa på den gängade den ur i kranen istället

M Magnus111111 skrev:
Tack! Ja jag har ju gängat dit den med lin och garn och när jag skulle lossa på den gängade den ur i kranen istället
Metallplatta med centralt hål, röd markering, vattenstänk, i bakgrunden en mörk öppning.
Skapa konto

blackarrow blackarrow skrev:

Måste tydligen investera i en vinkelslip

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.