Det verkar iaf läcka mindre nu även om jorden ser ganska blöt ut på bilden här tagen nyss efter 2 timmar med tryck på.

hur farligt är det egentligen att det läcker här? Det är ju en betongplatta huset står på och detta är bottenvåningen. Jag hade varit ännu mer orolig om det var på ovanvåningen med dränering etc

Elverktyg anslutet till en röranslutning bland grus och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart sten med spricka, lampa belyser, jord, suddig närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Hur ser det ut på insidan där denna är inkopplad?
 
  • Gilla
Cmikaelericsson
  • Laddar…
Det är ett rör på 10 meter till tvättstugan som går i grunden
 
Så man kommer inte åt den som en vanlig koppling genom väggen. Har två till på övervåningen och där förstår jag att det är lätt att bara byta hela satsen
 
M Magnus111111 skrev:
Det är ett rör på 10 meter till tvättstugan som går i grunden
Kan du komma åt röret på andra sidan väggen så kan du kapa det och sen ansluta en modern vattenutkastare med lämpliga kopplingar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Använde du Locherpasta tillsammans med lin?
Kolla om det går, att inte röret genom väggen har frusit sönder genom att lossa röret och dra ut det från väggen.
En utkastare genom väggen är bara frostsäker om det inte står och droppar på grund av att kranen inte är åtdragen ordentligt. Inte ovanligt att röret genom väggen fryser sönder på grund av att det står och droppar, därför är det lämpligt att ha en avstängningskran på insidan väggen som stängs vintertid.

Nu är den aktuella utkastaren inte frostsäker förvisso.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag hade pluggat mässingsmuffen (plugg+lin+pasta), släppt på vattentrycket och kikat om och i så fall var det läcker. (Med täckplåten för syns det ju inte var det läcker). Någon spricka i mässingen ?

En möjlig förklaring är att lite frostsprängning ökat diametern på ”muffen” så att gängtapen inte tätat och det börjat läcka.
Det finns väl någon ”dold skarv” mellan skruvanslutningen och röret i väggen. Syns det hur det är gjort? Klämkoppling eller lött?

(Söla inte med fogskum).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Kan du komma åt röret på andra sidan väggen så kan du kapa det och sen ansluta en modern vattenutkastare med lämpliga kopplingar.
Nej det går inte att komma åt
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag hade pluggat mässingsmuffen (plugg+lin+pasta), släppt på vattentrycket och kikat om och i så fall var det läcker. (Med täckplåten för syns det ju inte var det läcker). Någon spricka i mässingen ?

En möjlig förklaring är att lite frostsprängning ökat diametern på ”muffen” så att gängtapen inte tätat och det börjat läcka.
Det finns väl någon ”dold skarv” mellan skruvanslutningen och röret i väggen. Syns det hur det är gjort? Klämkoppling eller lött?

(Söla inte med fogskum).
Såhär ser det ut. Röret går i golvet inomhus till tvättstugan så finns ingen chans att byta det röret. Det enda jag har att jobba med är det som syns på bilderna :(
 
  • Söndersött vätskerör, korrosion och smuts, sannolik reparationsbehov, gråaktig yta, sprickor och jord nära röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förstörd struktur, sprickor, smuts, metalliskt objekt, erosion, grov yta, möjlig industriell eller maskindel, skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallrör med gängor avbruten, tätningsmaterial. Defekt rördel, skadad, behov av reparation. Smutsig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plugga och provtryck röret från tvättstugan. Rörfirmor har sån utrustning.
Kan du inte dra ett nytt rör en annan väg som kommer ut genom väggen i närheten av det gammla.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Magnus111111 skrev:
Såhär ser det ut. Röret går i golvet inomhus till tvättstugan så finns ingen chans att byta det röret. Det enda jag har att jobba med är det som syns på bilderna :(
Stänger du alltså av den med huvudkranen eller har du en kran just för denna anslutning i tvättstugan? Blir inte riktigt klok på hur det hänger i hop när du skrev "nu när jag fixat så man kan använda den igen" i det första inlägget.
 
M Magnus111111 skrev:
Såhär ser det ut. Röret går i golvet inomhus till tvättstugan så finns ingen chans att byta det röret. Det enda jag har att jobba med är det som syns på bilderna :(
Det är knappast fel på röret. Om det är något fel så är det sista biten. Du sade väl att det vart torrt längre in?
Om det är mycket ”glapp” som behöver fyllas ut med gängtape så blir det nog svårt eller omöjligt att få ytterdelen att sitta stabilt.
Börja med att kontrollera röret och gängan.

Webbsida som visar metallpropp för rörinstallation, tillgänglig hos Clas Ohlson för 19,90 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öva med lite lin och pasta

Produktsida för Unipak gängtätningspaket, lin och tätning, onlineköp, 79,90 kronor, positiva kundrecensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det inte läcker med pluggen så lindar du på lite lin på gängorna på din ”ytterdel” och fettar in med pastan och skruvar dit den igen.
https://www.clasohlson.com/se/Gängtätningssats-Unipak/p/25-1431
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Stänger du alltså av den med huvudkranen eller har du en kran just för denna anslutning i tvättstugan? Blir inte riktigt klok på hur det hänger i hop när du skrev "nu när jag fixat så man kan använda den igen" i det första inlägget.
Jag har en kran i tvättstugan just till vattnet på baksidan.
 
Känns som att det hade behövts en annan variant av kran för sista biten. Det blir typ 5-6 varv på gängorna som används bara
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det är knappast fel på röret. Om det är något fel så är det sista biten. Du sade väl att det vart torrt längre in?
Om det är mycket ”glapp” som behöver fyllas ut med gängtape så blir det nog svårt eller omöjligt att få ytterdelen att sitta stabilt.
Börja med att kontrollera röret och gängan.

[bild]

Öva med lite lin och pasta

[bild]

Om det inte läcker med pluggen så lindar du på lite lin på gängorna på din ”ytterdel” och fettar in med pastan och skruvar dit den igen.
[länk]
får köpa en sån där plugg Tack för tips
/Ska också försöka leta efter en annan kran att sätta dit. Behöver inte bli snyggt heller. Bara det inte läcker är jag nöjd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.