12 098 läst ·
78 svar
12k läst
78 svar
Utkastare läcker vid väggen - är det akut?
Det verkar iaf läcka mindre nu även om jorden ser ganska blöt ut på bilden här tagen nyss efter 2 timmar med tryck på.
hur farligt är det egentligen att det läcker här? Det är ju en betongplatta huset står på och detta är bottenvåningen. Jag hade varit ännu mer orolig om det var på ovanvåningen med dränering etc
hur farligt är det egentligen att det läcker här? Det är ju en betongplatta huset står på och detta är bottenvåningen. Jag hade varit ännu mer orolig om det var på ovanvåningen med dränering etc
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett rör på 10 meter till tvättstugan som går i grunden
Så man kommer inte åt den som en vanlig koppling genom väggen. Har två till på övervåningen och där förstår jag att det är lätt att bara byta hela satsen
Använde du Locherpasta tillsammans med lin?
Kolla om det går, att inte röret genom väggen har frusit sönder genom att lossa röret och dra ut det från väggen.
En utkastare genom väggen är bara frostsäker om det inte står och droppar på grund av att kranen inte är åtdragen ordentligt. Inte ovanligt att röret genom väggen fryser sönder på grund av att det står och droppar, därför är det lämpligt att ha en avstängningskran på insidan väggen som stängs vintertid.
Nu är den aktuella utkastaren inte frostsäker förvisso.
Kolla om det går, att inte röret genom väggen har frusit sönder genom att lossa röret och dra ut det från väggen.
En utkastare genom väggen är bara frostsäker om det inte står och droppar på grund av att kranen inte är åtdragen ordentligt. Inte ovanligt att röret genom väggen fryser sönder på grund av att det står och droppar, därför är det lämpligt att ha en avstängningskran på insidan väggen som stängs vintertid.
Nu är den aktuella utkastaren inte frostsäker förvisso.
Redigerat:
Jag hade pluggat mässingsmuffen (plugg+lin+pasta), släppt på vattentrycket och kikat om och i så fall var det läcker. (Med täckplåten för syns det ju inte var det läcker). Någon spricka i mässingen ?
En möjlig förklaring är att lite frostsprängning ökat diametern på ”muffen” så att gängtapen inte tätat och det börjat läcka.
Det finns väl någon ”dold skarv” mellan skruvanslutningen och röret i väggen. Syns det hur det är gjort? Klämkoppling eller lött?
(Söla inte med fogskum).
En möjlig förklaring är att lite frostsprängning ökat diametern på ”muffen” så att gängtapen inte tätat och det börjat läcka.
Det finns väl någon ”dold skarv” mellan skruvanslutningen och röret i väggen. Syns det hur det är gjort? Klämkoppling eller lött?
(Söla inte med fogskum).
Såhär ser det ut. Röret går i golvet inomhus till tvättstugan så finns ingen chans att byta det röret. Det enda jag har att jobba med är det som syns på bildernablackarrow skrev:
Jag hade pluggat mässingsmuffen (plugg+lin+pasta), släppt på vattentrycket och kikat om och i så fall var det läcker. (Med täckplåten för syns det ju inte var det läcker). Någon spricka i mässingen ?
En möjlig förklaring är att lite frostsprängning ökat diametern på ”muffen” så att gängtapen inte tätat och det börjat läcka.
Det finns väl någon ”dold skarv” mellan skruvanslutningen och röret i väggen. Syns det hur det är gjort? Klämkoppling eller lött?
(Söla inte med fogskum).
Plugga och provtryck röret från tvättstugan. Rörfirmor har sån utrustning.
Kan du inte dra ett nytt rör en annan väg som kommer ut genom väggen i närheten av det gammla.
Kan du inte dra ett nytt rör en annan väg som kommer ut genom väggen i närheten av det gammla.
Stänger du alltså av den med huvudkranen eller har du en kran just för denna anslutning i tvättstugan? Blir inte riktigt klok på hur det hänger i hop när du skrev "nu när jag fixat så man kan använda den igen" i det första inlägget.M Magnus111111 skrev:
Det är knappast fel på röret. Om det är något fel så är det sista biten. Du sade väl att det vart torrt längre in?M Magnus111111 skrev:
Om det är mycket ”glapp” som behöver fyllas ut med gängtape så blir det nog svårt eller omöjligt att få ytterdelen att sitta stabilt.
Börja med att kontrollera röret och gängan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öva med lite lin och pasta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte läcker med pluggen så lindar du på lite lin på gängorna på din ”ytterdel” och fettar in med pastan och skruvar dit den igen.
https://www.clasohlson.com/se/Gängtätningssats-Unipak/p/25-1431
Jag har en kran i tvättstugan just till vattnet på baksidan.krillek skrev:
Känns som att det hade behövts en annan variant av kran för sista biten. Det blir typ 5-6 varv på gängorna som används bara
får köpa en sån där plugg Tack för tipsblackarrow skrev:
Det är knappast fel på röret. Om det är något fel så är det sista biten. Du sade väl att det vart torrt längre in?
Om det är mycket ”glapp” som behöver fyllas ut med gängtape så blir det nog svårt eller omöjligt att få ytterdelen att sitta stabilt.
Börja med att kontrollera röret och gängan.
[bild]
Öva med lite lin och pasta
[bild]
Om det inte läcker med pluggen så lindar du på lite lin på gängorna på din ”ytterdel” och fettar in med pastan och skruvar dit den igen.
[länk]
/Ska också försöka leta efter en annan kran att sätta dit. Behöver inte bli snyggt heller. Bara det inte läcker är jag nöjd


