12 098 läst ·
78 svar
12k läst
78 svar
Utkastare läcker vid väggen - är det akut?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Vad innebär att använda "lin och garn"? Försöker förstå hur det kan ha fastnat så hårt. Lin vet jag vad det är såklart (i detta sammanhang), men garn brukar man sticka tröjor med och inget jag hört om gällande rör. I ångmotorer använder man olika tätningar som ser ut som garntråd, men då är det typ samma funktion som en modern O-ring, inte att täta gängor.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...MIqt3dzfjE_gIVlpCyCh2p3gGUEAQYAiABEgLHl_D_BwEMultiMan skrev:
Vad innebär att använda "lin och garn"? Försöker förstå hur det kan ha fastnat så hårt. Lin vet jag vad det är såklart (i detta sammanhang), men garn brukar man sticka tröjor med och inget jag hört om gällande rör. I ångmotorer använder man olika tätningar som ser ut som garntråd, men då är det typ samma funktion som en modern O-ring, inte att täta gängor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garn och tätningsmedel då - ursäkta ordvalet
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Jo, men du skriver lin och garn. Unigarn är bara ett varumärke. Använder du lin tillsammans med pasta som man ska eller har du använt något annat?
Edit: Du redigerade nu, så då vet jag, tack!
Lin är en växt som man behandlar på olika sätt och får ut långa, tåliga fibrer som används till kläder (som blir väldigt svala och sköna) och i detta fallet, till tätning.

Edit: Du redigerade nu, så då vet jag, tack!
Lin är en växt som man behandlar på olika sätt och får ut långa, tåliga fibrer som används till kläder (som blir väldigt svala och sköna) och i detta fallet, till tätning.

Ska göra ett sista test innan röris får komma. Testar med lock på och ser exakt vart det läcker. Som vanligt har man lagt för mkt tid på något han fixat på 10 minuter
Makalöst vad man kan lära sig på ett byggforumMultiMan skrev:
Jo, men du skriver lin och garn. Unigarn är bara ett varumärke. Använder du lin tillsammans med pasta som man ska eller har du använt något annat?
Edit: Du redigerade nu, så då vet jag, tack!
Lin är en växt som man behandlar på olika sätt och får ut långa, tåliga fibrer som används till kläder (som blir väldigt svala och sköna) och i detta fallet, till tätning.
[bild]
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 158 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 158 inlägg
Där har Du nog hittat läckan , förmodligen har det frusit sönder, en spricka som sedan läckte
Fundera på en frostsäker självtömmande utkastare i stället och det behövs kanske en del rörjobb innomhus för det men sen slipper Du problemen
Fundera på en frostsäker självtömmande utkastare i stället och det behövs kanske en del rörjobb innomhus för det men sen slipper Du problemen
Tack! Jag ska ta in röris på detta. Problemet är att det är ett 10m rör till tvättstugan och man kan inte göra något på insidan väggen. Men man bör kunna bila upp lite och laga röret och förlänga ut till en riktig utkastarehsd skrev:
En riktig utkastare (utomhuskran) har själva kranen frostfritt på insidan. Om den läcker eller behöver underhåll så måste man komma åt den. Nu kanske du inser varför du har en ”utkastare utan kran”. Dock måste den och röret bli tomt på vatten på vintern så yttersta biten inte fryser sönder. Röret behöver luta utåt så det töms när kranen stängs. Ingen (upphängd) slang får blockera att vattnet rinner ut.M Magnus111111 skrev:
Ta gärna en bilder på brottytan. Antagligen en bit nyligen spräckt metall och en bit gammal och oxiderad brottyta där det läckt.
Edit: Det är okay att ha hårdlödda skarvar dolt i vägg. Det är antagligen anslutningen i mässing som spruckit, inte kopparröret.
Åk till Biltema/Jula eller någon byggbutik och köp en riktig utkastare. De är mycket enkla att ansluta, så det klarar du säkert själv. Kostar inte mer än max 500kr. En rörmokare kostar väl 2000kr för att bara parkera hos dig.
Stort tack! Förstår. Du menar att min röris kan löda detta? Tänkte han skulle behöva skarva med nytt rör på något sätt. Ska ta fler bilderblackarrow skrev:
En riktig utkastare (utomhuskran) har själva kranen frostfritt på insidan. Om den läcker eller behöver underhåll så måste man komma åt den. Nu kanske du inser varför du har en ”utkastare utan kran”. Dock måste den och röret bli tomt på vatten på vintern så yttersta biten inte fryser sönder. Röret behöver luta utåt så det töms när kranen stängs. Ingen (upphängd) slang får blockera att vattnet rinner ut.
Ta gärna en bilder på brottytan. Antagligen en bit nyligen spräckt metall och en bit gammal och oxiderad brottyta där det läckt.
Edit: Det är okay att ha hårdlödda skarvar dolt i vägg. Det är antagligen anslutningen i mässing som spruckit, inte kopparröret.
Det går inte - röret går ifrån ytterväggen 10 meter till tvättstugan i grunden. Behöver öppna upp i väggenA AG A skrev:
