Hej!
Detta element är idag just jummet och inte kokhett som andra intilliggande element. När jag känner på inloppet på värmeslingan till elementär det kokhett nere vid golvet men en bit upp mot elementet (där en röd markeringsremsa råkar finnas - se bild) svalnar det märkbart. Är det något som blockerar? Vad gör man? Hackafe lite på det men inget verkade lossna inuti och elementet är bara ljummet.
Detta element är idag just jummet och inte kokhett som andra intilliggande element. När jag känner på inloppet på värmeslingan till elementär det kokhett nere vid golvet men en bit upp mot elementet (där en röd markeringsremsa råkar finnas - se bild) svalnar det märkbart. Är det något som blockerar? Vad gör man? Hackafe lite på det men inget verkade lossna inuti och elementet är bara ljummet.
Kan du ta ytterligare bild så man ser hur kopplet ser ut! Sitter rören tillsammans där nere?K KaGusJu skrev:Hej!
Är detta något som bara uppstått eller har du först nu upptäckt det. Är det ett TA koppel eller liknande finns en till synes onödig mutterskalle under där en insexskruv. Den kan stänga av ellementet bypassa om man ex vill hänga av det vid målning eller så. Läs vad som står för siffror om det gör det och det finns ett koppel. Googla så får du funktion och svar.M _Magnus L skrev:
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Bra leta reda på om det står något på sammankopplingen EX TA???K KaGusJu skrev:
Googla det så tror jag du fått svaret. Troligtvis sitter en oavänd mutter som liknar de andra där och nnanför där en insexskruv.
Inte hundra på när det uppstod. Har tre sovrum intill varandra med samma typ av element men bara detta som är ljummet.M _Magnus L skrev:Är detta något som bara uppstått eller har du först nu upptäckt det. Är det ett TA koppel eller liknande finns en till synes onödig mutterskalle under där en insexskruv. Den kan stänga av ellementet bypassa om man ex vill hänga av det vid målning eller så. Läs vad som står för siffror om det gör det och det finns ett koppel. Googla så får du funktion och svar.
Har AGA termostatvred dom jag skruvat bort för att "dra ut" nålventil som fastnat och strypt varmvatten in i elementet.
Var finns insexskruven tro?
K KaGusJu skrev:
Tack! Enda jag kan läsa är AHA FPL på rörkopplingen.M _Magnus L skrev:Är detta något som bara uppstått eller har du först nu upptäckt det. Är det ett TA koppel eller liknande finns en till synes onödig mutterskalle under där en insexskruv. Den kan stänga av ellementet bypassa om man ex vill hänga av det vid målning eller så. Läs vad som står för siffror om det gör det och det finns ett koppel. Googla så får du funktion och svar.
Beroende vad för system du har troligen tvårörs skall man troligen skruva ut sexkantskruven och helt inne är elementet bypassat. Detta för att kunna kroka av det men att resten av systemet är varmt. Men finner du märkning så är ju svaret nära. Är det svårt på just detta element kanske du finner texten på något av de andra elementen. De lär ju vara samma.
Produkter som diskuteras: "sexkantskruven"
Sexkantskruv
Sexkantsskruvar är grövre skruvar som är designade för att hantera hög belastning, vilket gör dem idealiska för större konstruktioner och mer krävande tillämpningar. De har ett sexkantigt huvud, vilket innebär att de kan dras åt med
Läs mer
Pratar enbart om det står något på där det är sammankopplat.M _Magnus L skrev:Beroende vad för system du har troligen tvårörs skall man troligen skruva ut sexkantskruven och helt inne är elementet bypassat. Detta för att kunna kroka av det men att resten av systemet är varmt. Men finner du märkning så är ju svaret nära. Är det svårt på just detta element kanske du finner texten på något av de andra elementen. De lär ju vara samma.
Tack!M _Magnus L skrev:Beroende vad för system du har troligen tvårörs skall man troligen skruva ut sexkantskruven och helt inne är elementet bypassat. Detta för att kunna kroka av det men att resten av systemet är varmt. Men finner du märkning så är ju svaret nära. Är det svårt på just detta element kanske du finner texten på något av de andra elementen. De lär ju vara samma.
Förstår inte var insexskruven är på sprängskissen..,
I min sökning på google spm jag bifogat beskrivs förfarandet. När du sedan är klar tillbaka med täcklock! Men bäst är att hitta kopplet benämning !M _Magnus L skrev:
Röd tejp på radiatorkopplet betyder att det är enrörskoppel.
https://www.purmo.com/public/prod/b...77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf
Det där kopplet har högst troligt fast strypning I bypassen.
Prova att knacka/slå på radiatorventilen (där termostaten sitter), likt en hackspett.
Kan nämligen vara så att ventilkäglan har fastnat i nästan stängt läge.
Edit:
Hittade ett inlägg från i höstas (som jag hade i bakhuvudet) där en har plockat isär ett AGA enrörskoppel,
https://www.byggahus.se/forum/threa...m-ar-det-har-ratt-kopplat.563177/post-6422164
https://www.purmo.com/public/prod/b...77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf
Det där kopplet har högst troligt fast strypning I bypassen.
Prova att knacka/slå på radiatorventilen (där termostaten sitter), likt en hackspett.
Kan nämligen vara så att ventilkäglan har fastnat i nästan stängt läge.
Edit:
Hittade ett inlägg från i höstas (som jag hade i bakhuvudet) där en har plockat isär ett AGA enrörskoppel,
https://www.byggahus.se/forum/threa...m-ar-det-har-ratt-kopplat.563177/post-6422164
Redigerat: