Hej,
Svevia håller på att asfaltera en väg i närheten av min gård och de hyr nu mark av mig för uppställning av deras maskiner över natten samt två baracker. Total yta som e hyr är 300m2 och de ska vara här i tre månader.

Jag har försökt söka mig till vad som är rimligt att ta betalt i hyra. Har någon varit i liknande situation och kan rekommendera vad som är rimligt att ta i hyra för hela perioden?

Tacksam för era insikter!

Hej och välkommen till Byggahus!

Jag tror att det är vanligt att markägare får planen de använt och kanske nån vägstump uppgrusad, om marken man lånat ut är åkerjord får man självklart gruset borttaget och spritt nån annanstans om man så önskar när projektet är klart.
Passa på om du vill ha nån vägstump fixad, vägtrumma nedlagd eller diken rensade.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Jag tror att det är vanligt att markägare får planen de använt och kanske nån vägstump uppgrusad, om marken man lånat ut är åkerjord får man självklart gruset borttaget och spritt nån annanstans om man så önskar när projektet är klart.
Passa på om du vill ha nån vägstump fixad, vägtrumma nedlagd eller diken rensade.
Hej, Tack för svaret. Jo men precis det har de erbjudit redan och så har de sagt at de uppe på det "vill" betala hyra, elelr snarare uppmuntrar till det, så det läggs ju på.

Fakturera då en tusenlapp, om du tar mindre än så kanske deras egen hantering av fakturan blir dyrare än själva hyran.
Du lär väl dessutom få ta upp den hyran till beskattning i gårdens bokföring, betala in momsen och skatta på det. (Känns fakturering, moms och skatt orimligt kan du ju alltid fråga om ett lass grus extra)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.