Hej alla, "ny" husägare i behov av hjälp här
Marken runt min villa har satt sig något med åren. Tidigare ägare dränerade om för cirka 25 år sedan, dräneringen närmar sig / har möjligen uppnått sin tekniska livslängd. Källaren är dock torr och fin, vi har inga problem med fukt såvitt jag känner till. Då ska också sägas att källaren, som används flitigt, är en sutterängvåning. Vi borde ha märkt om det var problem. Det gjordes heller inga noteringar om fukt i källaren vid den besiktning som vi lät genomföra inför köpet för drygt två år sedan. Mot den bakgrunden vill vi ogärna göra om dräneringen idag, det känns prematurt.
Däremot behöver vi göra något åt i) att platonmattan nu delvis är exponerad mot soljus och därmed riskerar att spricka (?) samt ii) att marken nu - på ett par ställen - lutar in mot fasaden.
Jag får dock inte grepp om hur jag ska ta mig an problemet. Tidigare ägare har satt gatstenar/granit direkt mot platonmattan, de är av olika storlek och form och är inte anlagda på något genomtänkt sätt, de ligger löst ovanpå lerjord. Under stenarna döljs också skivor som är monterade/anlagda utanpå platonmattan. Om det rör sig om dräneringsskivor eller isolering vet jag inte.
Lösningen verkar inte hållbar, och ser heller inte bra ut. Frågan är hur man på bästa sätt justerar till detta för att funktionen av dräneringen fortsatt ska vara schysst samt för att få det hela att bli mer estetiskt tilltalande.
Förslag mottages tacksamt. Vi har funderat på att fylla upp marken samt att byta ut stenarna mot längre kantstenar i granit, och att då anlägga dessa så att de ligger i linje med / strax under platonmattans avslutningslist. Vi har också funderat på att bara rakt av ta bort stenarna och fylla upp med jord.
På bilden syns en del av husväggen där jag nu lyft upp stenarna. Vi skulle även behöva göra något åt den "stenkista" som är vid källarfönstret. Möjligen behöver vi även göra något åt platonmattan/marken till den del som är under altan (höger sida i bild, på kortsidan av huset), men då den är skyddad mot soljus och ligger under tak så verkar problemet inte lika akut.