Hej,
Har det senaste året sysslat med en stor renovering. Bytt fasad, tilläggsisolerat samt nu även lagt om taket. Då uppstår frågan hur jag gör med takfoten och ventilationens vara eller icke-vara.
1 1/2 plan, byggt 1970. Ena delen har inredd ovanvåning och 100 mm isolering i både vägg mot kattvind och tak.
Andra delen kallvind.
I den inredda delen har delar av råsponten varit svart, men inte rutten/mjuk. Tidigare takfot hade papp under brädorna, så frågan är om det kom så mycket luft där. I övrigt bara ventilation i nock.
På kallvinden ser råsponten som ny ut.
Vad tycker expertisen jag ska göra nu?
Bild före
Efter
Har det senaste året sysslat med en stor renovering. Bytt fasad, tilläggsisolerat samt nu även lagt om taket. Då uppstår frågan hur jag gör med takfoten och ventilationens vara eller icke-vara.
1 1/2 plan, byggt 1970. Ena delen har inredd ovanvåning och 100 mm isolering i både vägg mot kattvind och tak.
Andra delen kallvind.
I den inredda delen har delar av råsponten varit svart, men inte rutten/mjuk. Tidigare takfot hade papp under brädorna, så frågan är om det kom så mycket luft där. I övrigt bara ventilation i nock.
På kallvinden ser råsponten som ny ut.
Vad tycker expertisen jag ska göra nu?
Bild före
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, men jag är osäker på om det verkligen var en ventilerad takfot, eller om den svarta pappen som satt bakom brädorna i gamla takfoten förhindrade att utrymmet kunde ventileras ut.T Testarn skrev:
Klicka här för att svara