Hej,
Ska bygga ett mindre förråd med pulpettak med typ denna design enligt bilden.
Hade tänkt skippa råspont och bara köra diffusionstät undertaksduk (har en rulle liggandes) sedan bärläkt och betongpannor.
Men hur får jag ett takutsprång längs "gaveln"/kortsidan - Har ju inget att fästa själva utsprånget i?
På långsidan kan jag ju fästa på takåsarna.

1783280652919.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får välja en bärläkt som sticker ut och bildar utskäften och är tillräckligt kraftig för att bära pannorna. Blir inte snyggt underifrån att se duken. Med så liten taklut bör du ha råspont och då löser sig allting. Takpannor kräver minst 14 graders taklutning.

Om du väljer 45*70 på högkant som bärläkt kan du med lätthet ha en halvmeter takutsprång på gavlarna

N Nissegandhi skrev:
Du får välja en bärläkt som sticker ut och bildar utskäften och är tillräckligt kraftig för att bära pannorna. Blir inte snyggt underifrån att se duken. Med så liten taklut bör du ha råspont och då löser sig allting. Takpannor kräver minst 14 graders taklutning.
Jag har 14 % lutning. Bilden är bara principskiss.

F fribygg skrev:
Om du väljer 45*70 på högkant som bärläkt kan du med lätthet ha en halvmeter takutsprång på gavlarna
Ah, typiskt att jag redan köpt 25x48 läkt.

Karrock
Jag har löst liknande problem genom att ha en regelbit under läkten som stöd. Visserligen läktat 28x70.
Om du tänker triangeln lite längre ned så kan det gå klämma in respons mellan den och läkt, så ser det ok ut på det som syns utifrån.
Men det blir inte superstadigt. Bättre, så som amerikanerna gillar att göra att ha en 45x95 som går från andra bjälken ut till änden, med urjack i den första (som har stöd på väggen ändå).

• 20260705_224411.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Jag har löst liknande problem genom att ha en regelbit under läkten som stöd. Visserligen läktat 28x70.
Om du tänker triangeln lite längre ned så kan det gå klämma in respons mellan den och läkt, så ser det ok ut på det som syns utifrån.
Men det blir inte superstadigt. Bättre, så som amerikanerna gillar att göra att ha en 45x95 som går från andra bjälken ut till änden, med urjack i den första (som har stöd på väggen ändå).
Ja men ändå rätt OK lösning ,ska ju bara vara ett litet förråd i mitt fall.
Har du fäst i takstolen och skruvat från andra sidan eller?

Karrock
B Bygget123 skrev:
Ja men ändå rätt OK lösning ,ska ju bara vara ett litet förråd i mitt fall.
Har du fäst i takstolen och skruvat från andra sidan eller?
Yes, skruvat in från andra sidan bara. Men det är som synes lätt plåttak. Betongpannor är betydligt tyngre, och där skulle jag som sagt överväga att låta den regeln i viss dimension gå rakt igenom första takstolen och fästas i andra.
Och i förra fick jag visst "råspont" autoändrat till "respons".

B Bygget123 skrev:
Ah, typiskt att jag redan köpt 25x48 läkt.
Det lär inte vara nån stor extrakostnad att ersätta den med 45*70

Karrock Karrock skrev:
eln lite längre ned så kan det gå kläm
F fribygg skrev:
Det lär inte vara nån stor extrakostnad att ersätta den med 45*70
Njae, kanske inte men synd på
Karrock Karrock skrev:
Yes, skruvat in från andra sidan bara. Men det är som synes lätt plåttak. Betongpannor är betydligt tyngre, och där skulle jag som sagt överväga att låta den regeln i viss dimension gå rakt igenom första takstolen och fästas i andra.
Och i förra fick jag visst "råspont" autoändrat till "respons".
Ja kanske vore en lösning. Jacka ur och köra "halva i halva" då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.