LillaNorrviken
Hej,

Skulle gärna vilja ha Era åsikter om 3 olika versioner.

Version 1 är ett U-kök med stor bänk där häll, mindre vask samt ordentlig arbetsytor finns.
Nackdelen som jag ser det i version 1 är att flödet in och ut i köket inte blir optimalt. Man får alltså gå runt den långa bänken med hällen för att komma in i kärnan av köket.

Version 2 är samma kök fast med en extra passage på 1200mm för att förenkla flödet.
Tycker däremot köksön blir väldigt fjutig i förhållande till det övriga relativt stora köket.
Arbetsytorna runt hällen minskas drastiskt och jag får känslan av att det kan bli väldigt trångt på ön när man lagar mat. Men jag har kanske fel? Hällen på ritningen är en 80cm häll.
Enlgit boverket ska man ha 800mm mellan häll och vask. Det skulle kunna lösas om man flyttar ut hällen och vadsken åt motsatta håll....men överlag känns det som en dålig kompromiss.

Jag vet att andra alternativ skulle vara att kanske flytta hällen till en annan del av köket och bara ha en köksö som avlastningsyta. Har funderat i det, med med tanke på att jag har absolut bästa utsikt som vätter ut mot havet, så vill jag gärna stå och laga mat åt det hållet (mot matbordet till), samt att jag upplever det mer socialt att ha köket vänt ut mot övriga rum i huset.

En Version 3 som jag funderat på också är om man flytta passagen in i köket så att den är mer riktad för att ta emot flödet inifrån husets vardagsrum. Då blir det mindre spring och att man behöver gå runt den stora bänken för att komma in i köket. Inte helt bekväm med den lösningen då det blockerar passagen som jag haft tidigare som går längsmed husets fasad.

Är det något av dessa lösningarna som Ni tycker är ett självklart val, eller bör jag göra helt andra kompromisser för att uppnå ett bättre kök överlag.

Tacksam för feedback.

Planlösning av kök i U-form med köksö, bänkytor, häll och vask. Matsalsbord med stolar syns i det angränsande rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök i U-form med lång bänk, häll och dubbelvask, samt stor arbetsyta, uppvisad i planritning från fågelperspektiv.
Skapa konto
Planritning av version 2, med köksö innehållande häll och vask, stor matplats med bord för åtta, och markerad passage på 1200 mm.
Skapa konto
3D-ritning av kök med köksö, inbyggd häll, vask och sittplatser. Kyl, diskho och skåp längs en vägg. Mått på layouten visas. Version 2.
Skapa konto
Kökslayout version 3 med u-format bänkarrangemang, matbord, och passage mot vardagsrum, vy ovanifrån.
Skapa konto
3D-planritning av ett kök i version 3 med en central köksö, spishäll, diskbänk, kylskåp och sittplatser, i anslutning till vardagsrummet.
Skapa konto

BirgitS
Jag skulle i ditt fall välja alternativ 3 eftersom det ger ett bra flöde och en rejäl köksö. Är det ofta man använder dörren till höger om kyl/frys?
Fundera på i vilken ände av köksön som du vill ha hon.

Är det meningen att det ska vara en mycket smal bänkyta mellan vitrinskåpen och högskåpet med ugnen?

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
LillaNorrviken
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle i ditt fall välja alternativ 3 eftersom det ger ett bra flöde och en rejäl köksö. Är det ofta man använder dörren till höger om kyl/frys?
Fundera på i vilken ände av köksön som du vill ha hon.

Är det meningen att det ska vara en mycket smal bänkyta mellan vitrinskåpen och högskåpet med ugnen?
Tack för feedback!
Dörren vid kyl/frys kommer gå ut till ett altandäck där morgonsolen ligger på. (se bild)
Kommer även byggas en mindre komplementbyggnad där för att skapa en lähörna.
Om man gör som version 3 så kanske man inte upplever passagen som trång när man ska nyttja den dörren med tanke på att det är 1400mm mellan häll och kyl. Illustration av ett hus med utgång från kök mot ett altandäck, markerad med en röd pil. Det finns plats för utemöbler, perfekt för morgonsol.
Skapa konto

Gällande diskhon så kanske den är bäst att flytta ut mot ytterväggen. Då kan den nog nyttjas mer effektvt från fler håll.
Ang den smala bänkytan vid ugnen, så kommer den inte vara där. Ugnen placeras direkt ann vitrinskåpet alternativt ett smalare skåp som fyller det hålet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tycker Alt 1 känns mer naturligt. Med Alt 3 blir det som en labyrint att ta sig in och ut genom dörren.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
LillaNorrviken
J JonasSun skrev:
Jag tycker Alt 1 känns mer naturligt. Med Alt 3 blir det som en labyrint att ta sig in och ut genom dörren.
Blir lite åt detta hållet.
Joo, labyrinten blir ju högaktuell då. (se bilder) Köksdesign i 3D med träskåp, köksö och matbord med stolar. Två fönster syns, tillsammans med hängande lampor ovanför bordet.
Skapa konto
3D-modell av kökslayout med en köksö, spishäll, matbord och måttangivelser. Framtida projektplanering med fokus på flöde och funktion.
Skapa konto
3D-ritning av ett kök med köksö och spis, omgiven av träpaneler och fönster, diskussion om flöde och hällens placering.
Skapa konto

Svårt detta....
Skulle kunna flytta hällen och istället bara ha en köksö för avlastning om man önskar passage runt om, men det känns inte heller optimalt....
Vet ej vad som är bäst att prioritera....flöde in och ut ur kök VS, hällens position i köket.

BirgitS
Ja, det är ett svårt val. Men för mig låter det som att det trots allt är mycket fler gånger som man behöver gå runt köksön i alternativ 1 än i alternativ 3. Därmed skulle jag föredra alternativ 3, men vi har alla olika prioriteringar. Eller så är det dags att tänka om köksplaneringen helt och hållet.

• Gilla
LillaNorrviken
  • Laddar…
Skulle man inte kunna gå ut via partiet på gavelsidan istället?

Sträckan att gå blir i mina ögon relativt lika. Utseendemässigt tycker jag Alt 3 känns fel. Men tycke och smak är olika...

LillaNorrviken
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle man inte kunna gå ut via partiet på gavelsidan istället?
Joo, fast tanken sen när komplementbyggnaden är på sin plats, är att den tillsammans med bostadshuset skapar en "innergård" som man kommer in på via den smala altandörren.

Partier som är på gavelsidan vätter most väst och är extremt vindutsatt läge. Därav gillar jag ju tanken att kunna ta den smala altandörren och direkt komma in på en innergård som är i lä oavsett väderlek.

Bifogar bild för förtydligande.

Men version 3 växer ändå lite på mig. Det kanske är en av de bättre kompromisserna och meds tanke på att man kan hålla 1500mm mellan häll och övrig inredning så kanske det inte känns så trång trots allt när man ska in på "innergården."

Fråga: Om man går med version 3. Tycker ni man ska ha kyl/frys bakom hällen, eller ha 2st ugnar i brösthöjd här? Eller ska jag byta plats på dessa så att ugnarna är vid vitrinskåpen? Illustration av komplementbyggnad med altandörrar och innergård i lä, rosa blommor, och pilar som visar väder och vind, samt möbler på terrassen.
Skapa konto

BirgitS
Skulle det gå att ha altandörren där det är fönster ovanför diskhon i din ritning?
Och sen utgå från ytterväggshörnet för köksplaneringen?
Altanen kan bli lättare att möblera om man inte behöver göra plats för en dörr och gångutrymme mitt på.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
LillaNorrviken
BirgitS BirgitS skrev:
Skulle det gå att ha altandörren där det är fönster ovanför diskhon i din ritning?
Och sen utgå från ytterväggshörnet för köksplaneringen?
Altanen kan bli lättare att möblera om man inte behöver göra plats för en dörr och gångutrymme mitt på.
Det skulle väl i regel gå, men känner att det eventuellt blir kaka på kaka med tanke på att entredörren är precis intill....?

Ver 1 alla dagar i veckan.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
LillaNorrviken LillaNorrviken skrev:
Hej,

Skulle gärna vilja ha Era åsikter om 3 olika versioner.

Version 1 är ett U-kök med stor bänk där häll, mindre vask samt ordentlig arbetsytor finns.
Nackdelen som jag ser det i version 1 är att flödet in och ut i köket inte blir optimalt. Man får alltså gå runt den långa bänken med hällen för att komma in i kärnan av köket.

Version 2 är samma kök fast med en extra passage på 1200mm för att förenkla flödet.
Tycker däremot köksön blir väldigt fjutig i förhållande till det övriga relativt stora köket.
Arbetsytorna runt hällen minskas drastiskt och jag får känslan av att det kan bli väldigt trångt på ön när man lagar mat. Men jag har kanske fel? Hällen på ritningen är en 80cm häll.
Enlgit boverket ska man ha 800mm mellan häll och vask. Det skulle kunna lösas om man flyttar ut hällen och vadsken åt motsatta håll....men överlag känns det som en dålig kompromiss.

Jag vet att andra alternativ skulle vara att kanske flytta hällen till en annan del av köket och bara ha en köksö som avlastningsyta. Har funderat i det, med med tanke på att jag har absolut bästa utsikt som vätter ut mot havet, så vill jag gärna stå och laga mat åt det hållet (mot matbordet till), samt att jag upplever det mer socialt att ha köket vänt ut mot övriga rum i huset.

En Version 3 som jag funderat på också är om man flytta passagen in i köket så att den är mer riktad för att ta emot flödet inifrån husets vardagsrum. Då blir det mindre spring och att man behöver gå runt den stora bänken för att komma in i köket. Inte helt bekväm med den lösningen då det blockerar passagen som jag haft tidigare som går längsmed husets fasad.

Är det något av dessa lösningarna som Ni tycker är ett självklart val, eller bör jag göra helt andra kompromisser för att uppnå ett bättre kök överlag.

Tacksam för feedback.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Jag skulle ha flyttat väggen bakom garderoberna i kontoret(?) och använt den ytan till kyl/frys samt satt spishällen bredvid. Sedan satt ugn + mikro mellan fönster och terassdörren, samt dessutom gått på den kortare köksön som arbetsbord istället för spis.

Någon helt annan fråga, vad har du använt för ritprogram? Något man kan använda själv som privatperson?

LillaNorrviken
S Swe_Leroy skrev:
Någon helt annan fråga, vad har du använt för ritprogram? Något man kan använda själv som privatperson?
Kör sketchup som privatperson. Nemas problemas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.