Bygger en glasveranda. Vill hålla sekelskiftesstilen.
12x12cm stolpar där jag strax ska ställa in gamla 1-glas verandabågar.
Det ska ju inte vara några plåtbleck utan bottenstycket som fönstren står på blir också "fönsterbleck". Görs i kärnfuru med lutning.
Tips på utformning och infästning? Söker inspiration.
Kommer nog ej att tappas in i stolpar då dessa redan är resta.
Jackas in i stolpar blir väl en fuktfälla?
Hur långt ska de skjuta ut? Lutning?
Vill lyckas både estetiskt och hållbarhetsmässigt.
12x12cm stolpar där jag strax ska ställa in gamla 1-glas verandabågar.
Det ska ju inte vara några plåtbleck utan bottenstycket som fönstren står på blir också "fönsterbleck". Görs i kärnfuru med lutning.
Tips på utformning och infästning? Söker inspiration.
Kommer nog ej att tappas in i stolpar då dessa redan är resta.
Jackas in i stolpar blir väl en fuktfälla?
Hur långt ska de skjuta ut? Lutning?
Vill lyckas både estetiskt och hållbarhetsmässigt.
Vad som varit brukligt på just verandor vet jag inte, men antar att de byggts på samma sätt som huset i övrigt enl den tidsperiod när verandan byggdes.
Om jag skulle göra det så tänker jag:
22,5 graders lutning på vattbrädor. (Har prövat 15 grader och då rinner inte vatten undan som det bör. 22,5 grader funkar betydligt bättre.)
Brädan bör jackas in i stolparna för att minska risken för vatteninträngning nedanför.
Brädan bör vara av fönsterkvalitet, dvs tätvuxen kärnfuru, alt kärnek.
Ändträ och stolpar/urjackning behandlas/målas noggrant och omsorgsfullt med linolja/linoljefärg innan hopmontering. Om ngn tätning mot förmodan skulle behövas så vanligt fönsterkitt.
Om jag skulle göra det så tänker jag:
22,5 graders lutning på vattbrädor. (Har prövat 15 grader och då rinner inte vatten undan som det bör. 22,5 grader funkar betydligt bättre.)
Brädan bör jackas in i stolparna för att minska risken för vatteninträngning nedanför.
Brädan bör vara av fönsterkvalitet, dvs tätvuxen kärnfuru, alt kärnek.
Ändträ och stolpar/urjackning behandlas/målas noggrant och omsorgsfullt med linolja/linoljefärg innan hopmontering. Om ngn tätning mot förmodan skulle behövas så vanligt fönsterkitt.
Klicka här för att svara