393 läst ·
19 svar
393 läst
19 svar
Hur vill ni egentligen att framtidens effekttariff ska utformas?
Sida 1 av 2
Ellevio pudlar ju som bekant och skrotar sin kritiserade effekttariff för 2026. Inte så konstigt kanske, den straffade ju folk som drog mycket effekt en söndag i juli när elnätet i princip ekar tomt. Nu blir det tillbaka till gamla säkringsmodellen, vilket tyvärr ger noll incitament att styra bil och värmepump till natten.
Jag satt och kollade på SEOM (Sollentuna) som tydligen kört sin modell i 10 år. SEOM prismodell
De verkar ha fattat grejen:
- Effektavgift BARA på vardagar kl 07-19.
- Helt gratis (effektmässigt) på kvällar och helger.
- Hög avgift på vintern, låg på sommaren.
Det löser ju hela grejen med husfriden. Frugan och dottern kan tvätta och föna håret bäst de vill på helger och kvällar, samtidigt som man själv kan styra de tunga grejerna (bilen/värmen) till natten. Nätet utnyttjas smartare och vi slipper betala kollektivt för att bygga ut "motorvägar" som bara används under en timme på morgonen.
Ei har stoppat nuvarande direktiv för 1/1 2027 men det är ju bara en tidsfråga innan den lanseras igen.
Vill ni ha en tidsstyrd och rättvis modell (som SEOM) där man kan spara pengar om man styr lite, eller betalar ni hellre en platt, dyrare säkringsavgift dygnet runt bara för att slippa tänka?
Jag satt och kollade på SEOM (Sollentuna) som tydligen kört sin modell i 10 år. SEOM prismodell
Det löser ju hela grejen med husfriden. Frugan och dottern kan tvätta och föna håret bäst de vill på helger och kvällar, samtidigt som man själv kan styra de tunga grejerna (bilen/värmen) till natten. Nätet utnyttjas smartare och vi slipper betala kollektivt för att bygga ut "motorvägar" som bara används under en timme på morgonen.
Ei har stoppat nuvarande direktiv för 1/1 2027 men det är ju bara en tidsfråga innan den lanseras igen.
Vill ni ha en tidsstyrd och rättvis modell (som SEOM) där man kan spara pengar om man styr lite, eller betalar ni hellre en platt, dyrare säkringsavgift dygnet runt bara för att slippa tänka?
Det är en bra trådstart. Och den totala avsaknaden av kommentarer visar också att gnället på effektavgifterna bara är hjärndött gnäll.P PurreP skrev:Ellevio pudlar ju som bekant och skrotar sin kritiserade effekttariff för 2026. Inte så konstigt kanske, den straffade ju folk som drog mycket effekt en söndag i juli när elnätet i princip ekar tomt. Nu blir det tillbaka till gamla säkringsmodellen, vilket tyvärr ger noll incitament att styra bil och värmepump till natten.
Förmågan att själv anvisa hur kostnaderna skall nycklas ut finns inte.
Vill man invända får man hala fram en prismodell som man menar är bättre.
Vad gäller SEOM's priser, var det inte så de flesta gjorde?
Någon har väl avvikit men av det jag hörde la sig de flesta snarlikt.
Känns gammalmodigt att försöka styra förbrukningen genom att ta betalat på under bestämda tider vad lyckades dom med sänka toppen 3%..D daVinci skrev:Det är en bra trådstart. Och den totala avsaknaden av kommentarer visar också att gnället på effektavgifterna bara är hjärndött gnäll.
Förmågan att själv anvisa hur kostnaderna skall nycklas ut finns inte.
Vill man invända får man hala fram en prismodell som man menar är bättre.
Vad gäller SEOM's priser, var det inte så de flesta gjorde?
Någon har väl avvikit men av det jag hörde la sig de flesta snarlikt.
Bättre att satsa på smarta nät som faktiskt kan styra förbrukningen.
Att det skulle vara mer rättvist håller jag inte heller med om kabeln ligger där och du kan dra på max effekt när du vill bara det är värt pengar.
Klart det ska kosta mer att ha 25A in i kåken för det är ju något man vill att folk inte ska ha..
HejG Greger_08 skrev:Känns gammalmodigt att försöka styra förbrukningen genom att ta betalat på under bestämda tider vad lyckades dom med sänka toppen 3%..
Bättre att satsa på smarta nät som faktiskt kan styra förbrukningen.
Att det skulle vara mer rättvist håller jag inte heller med om kabeln ligger där och du kan dra på max effekt när du vill bara det är värt pengar.
Klart det ska kosta mer att ha 25A in i kåken för det är ju något man vill att folk inte ska ha..
Även om distributionsnäten till våra bostäder redan är byggda och ligger där, så är de bla byggda enligt en statististisk metod (Velanders formel) som vi elanvändare idag med tex timvis mätning och styrning av effektuttag avviker ifrån.
Effektavgiften idé och upplägg innebär att den inte är statisk utan kan anpassas så att målen med ett utjämnat effektflöde i distributionsnäten till bostäder uppnås
Jag ser stora möjligheter att effektavgiften framöver blir dynamisk men det gäller att det även är enkelt att förstå och styra storleken på sitt effektuttag för oss elanvändare
Sedan tillkommer att vi, när vi tex byter system för uppvärmning, varmvatten och vitvaror, väljer teknik och system som både sänker elenergibehovet och toppeffekten
Denna anpassning tar naturligtvis tid (flera år) därför är det viktigt att vi kommer igång med anpassningen redan nu
Ser man över en 20-årsperiod så är det rimligen många som hinner byta ut vitvaror men även system för värme och varmvatten
Redigerat:
Jag är mer inne på att "nätet" ska kunna styra utrustning som är effektkrävande.M Martin Lundmark skrev:Hej
Även om distributionsnäten till våra bostäder redan är byggda och ligger där, så är de bla byggda enligt en statististisk metod (Velanders formel) som vi elanvändare idag med tex timvis mätning och styrning av effektuttag avviker ifrån.
Effektavgiften idé och upplägg innebär att den inte är statisk utan kan anpassas så att målen med ett utjämnat effektflöde i distributionsnäten till bostäder uppnås
Jag ser stora möjligheter att effektavgiften framöver blir dynamisk men det gäller att det även är enkelt att förstå och styra storleken på sitt effektuttag för oss elanvändare
Sedan tillkommer att vi, när vi tex byter system för uppvärmning, varmvatten och vitvaror, väljer teknik och system som både sänker elenergibehovet och toppeffekten
Denna anpassning tar naturligtvis tid (flera år) därför är det viktigt att vi kommer igång med anpassningen redan nu
Ser man över en 20-årsperiod så är det rimligen många som hinner byta ut vitvaror men även system för värme och varmvatten
Tex alla behöver inte ha värmepatronen på samtidigt det räcker att man värmer i perioder.
Samma med laddning av elbil nätägaren ska bestämma hur du laddar om man accepterar det förstsås.
HejG Greger_08 skrev:
När effektavgiften har införts så kommer det, precis som när timvis elmätning infördes kom hjälpmedel gällande att hantera elenergianvändningen till villaägare, rimligen att successivt införas appar och hjälpmedel för att hantera effektanvändningen
När jag växte upp då mättes och avlästes elenergianvändningen en gång per år. Då hade vi en elmätare med dubbla räkneverk, ett för timmarna på natten och ett räkneverk för övriga timmarna. Vi kallade det att det var en speciell natttaxa
Redigerat:
Blir inga smarta nät om det är upp till villaägaren bestämma hur sakerna styrs.M Martin Lundmark skrev:Hej
När effektavgiften har införts så kommer det, precis som när timvis elmätning infördes kom hjälpmedel gällande att hantera elenergianvändningen till villaägare, rimligen att successivt införas appar och hjälpmedel för att hantera effektanvändningen
När jag växte upp då mättes och avlästes elenergianvändningen en gång per år. Då hade vi en elmätare med dubbla räkneverk, ett för timmarna på natten och ett räkneverk för övriga timmarna. Vi kallade det att det var en speciell natttaxa
Så fort man får bestämma själv kan man dra på full effekt när alla andra gör det och det blir ingebra.
Ungefär som det skulle bli med dom numera slopade effekttarifferna även om det var dyrt som fan skulle majoriteten ha sin värme på om det var -30 i hela landet d.v.s då det är som mest kritiskt i näten så fungerar det inte.
Överkapacitet eller centraliserad styrning är det enda som kommer fungera..
HejG Greger_08 skrev:Blir inga smarta nät om det är upp till villaägaren bestämma hur sakerna styrs.
Så fort man får bestämma själv kan man dra på full effekt när alla andra gör det och det blir ingebra.
Ungefär som det skulle bli med dom numera slopade effekttarifferna även om det var dyrt som fan skulle majoriteten ha sin värme på om det var -30 i hela landet d.v.s då det är som mest kritiskt i näten så fungerar det inte.
Överkapacitet eller centraliserad styrning är det enda som kommer fungera..
Med effektavgifterna så möjliggörs att vi betalar till elnäten för den påverkan bland annat gällande spänningsnivå och spänningsvariation som en variation i effektuttag innebär
Jag har i mitt hus i en långsiktig satsning kunnat minska toppeffektbehovet för värme och varmvatten vid - 30 grader utetemperatur från drygt 13 kW till drygt 5 kW utan någon försämrad livskvalitet
Detta samtidigt som även årsenergibehovet minskat till ca en tredjedel från ca 42 600 kWh till ca 14 000 kWh
Redigerat:
De gjorde du antagligen för att spara pengar då det är dyrt med ett hus som bränner många kWh per dygn inte för att slippa betala 300 kr extra för att du förbrukat mycket effekt under några timmar en riktigt kall dag.M Martin Lundmark skrev:Hej
Med effektavgifterna så möjliggörs att vi betalar till elnäten för den påverkan bland annat gällande spänningsnivå och spänningsvariation som en variation i effektuttag innebär
Jag har i mitt hus i en långsiktig satsning kunnat minska toppeffektbehovet för värme och varmvatten vid - 30 grader utetemperatur från drygt 13 kW till drygt 5 kW utan någon försämrad livskvalitet
HejG Greger_08 skrev:
Jag köpte ett hus 1994 med avsikten att kunna bo där länge både som barnfamilj och som pensionär utan höga boendekostnader
Utifrån mina elkraftkunskaper valde jag sedan uppvärmning, varmvattenproduktionen, vitvaror etc utifrån hur jag lärt mig att elgenerering och elkraftnät fungerar
De elkraftkunskaper jag fått är baserade på fysik och naturlagarna och därför så vet jag att tex politiska beslut som inte är i samklang med fysisk och naturlagarna inte kan fungera långsiktigt
Jag kunde tex använda min erfarenhet gällande huset och val av uppvärmning, vitvaror etc i min forskning och undervisning
Sedan skriver jag här utifrån mina erfarenheter för att kunna hjälpa andra
Redigerat:
Kan önska att det vore möjligt att välja en mer aktiv taxa, eller en enklare passiv taxa. Dvs att elnätskunder som inte vill vara så aktiva får en enklare, mer förlåtande prismodell, och de som vill/kan vara aktiva kan få rn vassare prismodell med högre kostnad för effekt på fel timmar t.ex.
T.ex. träffar ju vardagar 07-19 alldeles för många timmar. Hade man haft en morgonperiod och kvällsperiod med effekttaxa hade man kunnat styra värmepumpar hårt några h morgon och kväll, och återladdat i perioden runt lunchtid/tidig eftermiddag, som i alla fall inte är så tung för elnäten att hantera. En aktiv taxa hade ju kunnat variera med tid och utetemp med mera, detta för att kunna styra konsumtion mot låga produktionspriser, utan att övernyttja elnätets kapaciteter.
För en enklare taxa kan jag tycka norrtälje hade gjort det bra. De har en rörlig övrrföringsavgift som varierar med timmarna, så man skapar ett litet incitament att flytta effekt från peaktimmarna, men utan att "dumstraffa" nån konsument som 1 gång som kör bastun 1h på 9kW under "effekttaxe perioden".
https://www.norrtaljeenergi.se/elnat/nya-regler-ger-nya-elnatsavgifter/
T.ex. träffar ju vardagar 07-19 alldeles för många timmar. Hade man haft en morgonperiod och kvällsperiod med effekttaxa hade man kunnat styra värmepumpar hårt några h morgon och kväll, och återladdat i perioden runt lunchtid/tidig eftermiddag, som i alla fall inte är så tung för elnäten att hantera. En aktiv taxa hade ju kunnat variera med tid och utetemp med mera, detta för att kunna styra konsumtion mot låga produktionspriser, utan att övernyttja elnätets kapaciteter.
För en enklare taxa kan jag tycka norrtälje hade gjort det bra. De har en rörlig övrrföringsavgift som varierar med timmarna, så man skapar ett litet incitament att flytta effekt från peaktimmarna, men utan att "dumstraffa" nån konsument som 1 gång som kör bastun 1h på 9kW under "effekttaxe perioden".
https://www.norrtaljeenergi.se/elnat/nya-regler-ger-nya-elnatsavgifter/
Ja det är ju bra gjort men det är inte det jag syftar på..M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag köpte ett hus 1994 med avsikten att kunna bo där länge både som barnfamilj och som pensionär utan höga boendekostnader
Utifrån mina elkraftkunskaper valde jag sedan uppvärmning, varmvattenproduktionen, vitvaror etc utifrån hur jag lärt mig att elgenerering och elkraftnät fungerar
De elkraftkunskaper jag fått är baserade på fysik och naturlagarna och därför så vet jag att tex politiska beslut som inte är i samklang med fysisk och naturlagarna inte kan fungera långsiktigt
Jag kunde tex använda min erfarenhet gällande huset och val av uppvärmning, vitvaror etc i min forskning och undervisning
Sedan skriver jag här utifrån mina erfarenheter för att kunna hjälpa andra
Om nätägaren vill kunna styra belastningen utan att stänga av kunder helt i nätet så måste dom ha kontrollen dvs ganska likt som elhandelsbolaget Tibber kan styra laddningen av din bil.
Styrningen av hur laddning av elbilen skulle också kunna flyttas upp ett steg d.v.s till nätbolaget för dom är dom enda som faktiskt vet hur mycket av max kapacitet som används just nu.
Tillbaka till uppvärmning så skulle man t.e.x kunna dela upp timmen i 10 slottar så varje uppkopplat system värmer i 6 minuter och sedan är inaktivt i 6 minuter.
Självklart kräver det ju att abonnenter har utrustning som tillåter detta men det är något man borde satsa på.
Hej Greger_08B BSOD skrev:Kan önska att det vore möjligt att välja en mer aktiv taxa, eller en enklare passiv taxa. Dvs att elnätskunder som inte vill vara så aktiva får en enklare, mer förlåtande prismodell, och de som vill/kan vara aktiva kan få rn vassare prismodell med högre kostnad för effekt på fel timmar t.ex.
[länk]
Varför lämnar du inte dina synpunkter här ?
”Fortfarande möjligt att dela erfarenheter och lämna synpunkter om effektavgifter
Som en del i genomförandet av Energimarknadsinspektionens (Ei:s) regeringsuppdrag om effektavgifter har vi bjudit in allmänheten, inklusive företag och organisationer, att dela med sig av erfarenheter och lämna synpunkter på den framtida regleringen. Enkäten är öppen till och med den 22 juni.
Ei välkomnar privatpersoner, företag, branschorganisationer och andra berörda aktörer att dela sina erfarenheter och synpunkter genom att besvara enkäten som du hittar här.
Observera att elnätsföretag uppmanas att inte svara på denna utan att i stället besvara en separat enkät som Ei kommer att lägga ut och skicka ut inom kort.”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2026/2...nheter-och-lamna-synpunkter-om-effektavgifter
HejG Greger_08 skrev:Ja det är ju bra gjort men det är inte det jag syftar på..
Om nätägaren vill kunna styra belastningen utan att stänga av kunder helt i nätet så måste dom ha kontrollen dvs ganska likt som elhandelsbolaget Tibber kan styra laddningen av din bil.
Styrningen av hur laddning av elbilen skulle också kunna flyttas upp ett steg d.v.s till nätbolaget för dom är dom enda som faktiskt vet hur mycket av max kapacitet som används just nu.
Tillbaka till uppvärmning så skulle man t.e.x kunna dela upp timmen i 10 slottar så varje uppkopplat system värmer i 6 minuter och sedan är inaktivt i 6 minuter.
Självklart kräver det ju att abonnenter har utrustning som tillåter detta men det är något man borde satsa på.
Målet med effektavgifterna är att effekten i elnätet varierar så lite som möjligt Bland annat så minskar det spänningsvariationerna i elnäten
I dessa orostider med krig i närheten och mängder med intrång i internetbaserade funktioner så rekommenderas vi att inte bygga system där fiender och kriminella gör intrång
Jag förordar att vi skapar en robust elkraftförsörjning som i möjligaste mån inte kan störas
Redigerat:
Ska man resonera på det sättet så finns det bara ett alternativ och det är överdimensionering.M Martin Lundmark skrev:
Men nu pratade vi ju om framtidens effekttariffer och sånt.
Transformatorstationerna är ju redan uppkopplade idag och jag menar ju självklart att man inte ska ha sina prylar uppkopplade helt öppet på internet.
I teorin så skulle man kunna låta Transformatorstation styra förbrukningen genom att modulera styrsignaler över elkablarna..