Hej,
Jag kollar på möjligheten att bygga ut en befintlig balkong, balkongen är ca 2,5m2, från denna balkong går i dagsläget en trappa ner på trädgården. Denna "trappdel" är en separat stomme medans balkongen är betong som kragar ut från husets stomme. Den separata stommen kommer rivas och ersättas av en ny (större) stomme beroende på hur det faller ut.

Den tilltänkta utbyggnaden kommer hamna närmare än 4,5m från tomtgräns och kommer således kräva grannarnas godkännande vilket vi är medvetna om, eventuellt så får vi flytta in den bakom dessa 4,5m. Från denna utbyggnad vill vi fortsatt ha en trappa ner till trädgåren. Den tänkta "golvytan" kommer ligga på ca 2m från markytan. Den totala utbyggda ytan blir 10-15m2 (inkl. nuvarande balkong).

Jag vill utforma det så regelenligt som möjligt för en smidigt process med stadsbyggnadskontoret.

Jag funderar på om detta kommer att ses som balkong eller en upphöjd altan?

En altan har ett höjdkrav om 1,8m från mark till ovankant altangolv för att vara bygglovsfri, medans en balkong inte har något höjdkrav. Vi vill ju att hela ytan ska vara i en nivå och undvika trappsteg (såklart bortsett från trappan ner till mark..). Kan en altan vara över 1,8m från markyta?

Var går gränsen för en balkong respektive en altan?

Kan en balkong ha en trappa?

Om det ses som en balkong så är det ju en tillbyggnad och bygglovspliktigt, om det ses som en altan med höjd >1,8m är det ju också bygglovspliktigt så det krävs ju bygglov oavsett?

Hoppas tråden hamande i rätt forum!
All input uppskattas :)

Claes Sörmland
Eftersom de nya reglerna för bygglovsfria ändringar har trätt i kraft från 1 december så kan du bygga detta på ditt en- eller tvåbostadshus utan bygglov om du får grannes skriftliga medgivande p g a att åtgärden utförs inom 4,5 m från gränsen. Så länge du håller dig under 30 kvm. Du behöver alltså inte kontakta byggnadsnämnden före åtgärden. Enda undantaget är om ditt hus eller området är skyddsvärt av byggnadskulturella skäl och det därmed råder utökad bygglovsplikt för dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.