2 356 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Utflyttad kompressor för Bubbelbadkar ?
Har hört från bekanta att ljudnivån på kompressorn för bubblorna kan låta väldigt högt (>70dB) , vilket innebär att dom i praktiken aldrig använder den funktionen.
Någon som har erfarenhet av detta att dela med sig av att flytta ut kompressorn utanför badrummet. Vad man måste tänka på ?
Badrummet står på övervåningen så jag har utrymmet under snedtaket bakom badrummet som jag funderar på att använda att flytta ut kompressorn till för att få ner ljudnivån. Är lite orolig för om det kan bli läckage bara.
Har någon exempel på badkarsmodeller/tillverkare där det finns en "inbyggd" möjlighet att flytta ut kompressorn?
/Hanse
Någon som har erfarenhet av detta att dela med sig av att flytta ut kompressorn utanför badrummet. Vad man måste tänka på ?
Badrummet står på övervåningen så jag har utrymmet under snedtaket bakom badrummet som jag funderar på att använda att flytta ut kompressorn till för att få ner ljudnivån. Är lite orolig för om det kan bli läckage bara.
Har någon exempel på badkarsmodeller/tillverkare där det finns en "inbyggd" möjlighet att flytta ut kompressorn?
/Hanse
När jag började planera för badrummet så hade jag detta oxå i tankarna då jag har garaget brevid som det hade varit lätt att fixa en låda för pumparna. Vet även att jag såg detta som option i någon av alla de kataloger man blädrade i. Men när det sedan va dax för kar så lusläste jag alla nya kataloger utan att hitta något om detta. En tanke jag har är att detta inte går att få ihop med dagens krav på tätskickt då det måste vara hål in i grannrummet.
1 slang skulle säkert gå men det är ju lite mer i skumma dimensioner och det blir mycke skarvar på båda sidor. Min tanke hade varit mer en öppning mer som en lucka. Iofs har man ju dörr in i badrummet så en "dörr" till borde det få finnas. 
Nu va ju detta bara en fundering och inte någon sanning i varför jag inte hittade någon med detta. Kan ju lika gärna vara så att det inte fanns marknad för detta.
Nu va ju detta bara en fundering och inte någon sanning i varför jag inte hittade någon med detta. Kan ju lika gärna vara så att det inte fanns marknad för detta.
Fick faktiskt svar från tre leverantörer idag.
Hafa säger att om man gör detta med deras kar, så upphävs garantierna.
Jaha ... exit Hafa
Men Ifö och GAT säger båda att det går med deras kar. (eller åtminstone med några modeller)
Gat säger att det är en bra lösning för att få ned ljudnivån.
GAT säger också att man skickar ett "förlängnings-kit" med slang och lim till hugade spekulanter på en sådan lösning. Ett 40mm hål och så kort avstånd som möjligt till karet så skall det gå bra. Låter OK.
Ifö vill att man gör 3 st 100mm hål (!!), isolerar kompressorn samt tar luften från badrummer för att undvika övertryck i badrummet (och undertryck i mitt snedtaksutrymme får man förmoda)
Dessutom skall man se till att slangarna inte går under badkarets botten. Då får man fixa avtappningkranar.
Låter som Ifö har en poäng där med övertrycket, men 3 st 100mm hål !
Borde det inte gå att fixa över/under-trycket på annat sätt med ventiler ?
Jag vill ju inte få in ljudet från kompressorn via lufthålen igen.
/Hanse
Hafa säger att om man gör detta med deras kar, så upphävs garantierna.
Jaha ... exit Hafa
Men Ifö och GAT säger båda att det går med deras kar. (eller åtminstone med några modeller)
Gat säger att det är en bra lösning för att få ned ljudnivån.
GAT säger också att man skickar ett "förlängnings-kit" med slang och lim till hugade spekulanter på en sådan lösning. Ett 40mm hål och så kort avstånd som möjligt till karet så skall det gå bra. Låter OK.
Ifö vill att man gör 3 st 100mm hål (!!), isolerar kompressorn samt tar luften från badrummer för att undvika övertryck i badrummet (och undertryck i mitt snedtaksutrymme får man förmoda)
Dessutom skall man se till att slangarna inte går under badkarets botten. Då får man fixa avtappningkranar.
Låter som Ifö har en poäng där med övertrycket, men 3 st 100mm hål !
Borde det inte gå att fixa över/under-trycket på annat sätt med ventiler ?
Jag vill ju inte få in ljudet från kompressorn via lufthålen igen.
/Hanse
Klicka här för att svara