Hej,
Har ärvt en "gammal" kompressor. Ingen bruksanvisning. Aldrig använt någon förut, så helt novis på detta. Letat runt lite varför den felar, men inte riktigt blivit klok.
Den är eldriven, 2,5hk, 10 liters tank(?). Ca 10 m slang 8x12mm. Bygger upp tryck i tanken på ca 30 s. Därefter bra tryck om man blåser med "vanligt" blåsmunstycke i typ 2 sekunder innan det blir superdåligt tryck.
Skall jag byta ut något, typ regulator, snabbventil etc? Har jag gjort någon felaktig inställning?
OBS! Om jag inte svarar på en gång så är det enbart pga tre små barn och att jag ibland är borta några timmar för det. Vet att det ibland klagas på sånt, men inget illa ment 😉 Tack på förhand!!!
Har ärvt en "gammal" kompressor. Ingen bruksanvisning. Aldrig använt någon förut, så helt novis på detta. Letat runt lite varför den felar, men inte riktigt blivit klok.
Den är eldriven, 2,5hk, 10 liters tank(?). Ca 10 m slang 8x12mm. Bygger upp tryck i tanken på ca 30 s. Därefter bra tryck om man blåser med "vanligt" blåsmunstycke i typ 2 sekunder innan det blir superdåligt tryck.
Skall jag byta ut något, typ regulator, snabbventil etc? Har jag gjort någon felaktig inställning?
OBS! Om jag inte svarar på en gång så är det enbart pga tre små barn och att jag ibland är borta några timmar för det. Vet att det ibland klagas på sånt, men inget illa ment 😉 Tack på förhand!!!
Ja. Kanske är det nåt litet svagt pys också 🤔dof skrev:
Men den går ner i tryck så fort, så tror inte det är det största problemet.
Men är detta regulatorn? Det är min gissning iaf. Då borde man ju kunna byta till denna, kanske med nån mellankoppling om det råkar vara hane eller hona?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ryckluftsbehandling/reduceringsventil-014210/
Tack för att du tog dig tid att svara förresten! 🙂
Ja det är regulatorn.D Dr.E skrev:Ja. Kanske är det nåt litet svagt pys också 🤔
Men den går ner i tryck så fort, så tror inte det är det största problemet.
Men är detta regulatorn? Det är min gissning iaf. Då borde man ju kunna byta till denna, kanske med nån mellankoppling om det råkar vara hane eller hona?
[länk]
Tack för att du tog dig tid att svara förresten! 🙂
Men mätare 2 visar trycket i tanken och det går inte ner snabbt så problemet är regulatorns inställning eller funktion.
Vrid på ratten fram och tillbaka några ggr så kanske det släpper, den kan ha kärvat igen lite eftersom den stått oanvänd länge..eller sätt den på max .
Ok. Provade att skruva den åt olika håll. Verkar inte göra så mycket. Öppnade den och packningen verkar torr och riktigt hård. Och jag ser verkligen inte hur den fungerar trots enkel skruv/fjäder under röda hatten. När jag skruvar med hatten lös händer ändå ingenting och jag kan inte förstå den enkla tredelade konstruktionen! Kansken något är trasigt/saknas. Kan mycket väl vara jag som för lite ingenjörig 😅 Tror ändå jag provar att byta ut den. Ganska billig reservdel.
Som det ser ut på filmen har den nog fastnat kärvat och beter sig mest som en strypning. Det stiger alldeles för sakta när du slutar blåsa för att den skulle ha någon direkt reglerverkan.D Dr.E skrev:Ok. Provade att skruva den åt olika håll. Verkar inte göra så mycket. Öppnade den och packningen verkar torr och riktigt hård. Och jag ser verkligen inte hur den fungerar trots enkel skruv/fjäder under röda hatten. När jag skruvar med hatten lös händer ändå ingenting och jag kan inte förstå den enkla tredelade konstruktionen! Kansken något är trasigt/saknas. Kan mycket väl vara jag som för lite ingenjörig 😅 Tror ändå jag provar att byta ut den. Ganska billig reservdel.
Lossa den och spraya lite i inloppet sen kanske hammaren som Dilato skrev när du skruvat och testat lite igen.
Ok. Jag lyckades tillslut förstå hur den fungerade när jag skruvade ihop den på rätt sätt. Men ni alla har nog rätt i att något bråkar med den.
Skall se om jag bara provar att skruva loss hela enheten först och se om det finns skräp nånstans, eller om jag bara byter ut den. Skall sova på saken! Men det känns ändå som om jag med er hjälp kommit på rätt spår. Så tackar 🙂
Om jag lyckas fixa med den imorrn så uppdaterar jag med resultatet! Tyvärr mycket annat planerat imorrn, men jag vill klämma in det!
Skall se om jag bara provar att skruva loss hela enheten först och se om det finns skräp nånstans, eller om jag bara byter ut den. Skall sova på saken! Men det känns ändå som om jag med er hjälp kommit på rätt spår. Så tackar 🙂
Om jag lyckas fixa med den imorrn så uppdaterar jag med resultatet! Tyvärr mycket annat planerat imorrn, men jag vill klämma in det!
Skruvade isär regulatorn i sina beståndsdelar. Lite rostigt inuti, men största problemet är gissningsvis membranet som är väldigt stelt och nog har svårt att fungera bra.
Jag skall nog byta ut hela regulatorn idag om jag lyckas ta mig till Jula innan sonens hockeyträning. Annars får jag nog skjuta upp det någon vecka tyvärr.
Jag skall nog byta ut hela regulatorn idag om jag lyckas ta mig till Jula innan sonens hockeyträning. Annars får jag nog skjuta upp det någon vecka tyvärr.
Ok, på Jularegulatorn satt ventilen åt fel håll, men biltema hade en som passade. Så har nu bytt.
När tanken är "full" så hör jag åtminstone inget läckage. Har även tömt "vätskeventilen" i botten, kom inte så mycket.
Nu får jag bra tryck i kakske 20 sekunder om jag ställer den på ca 10 bar. Då sjunker den 1-2 bar vid användning, men håller ca 20 s eller så.
Men det känns som om kompressorn går igång väldigt ofta. Håller bara ca 20 sekunder som sagt. Fylls tanken på med för lågt tryck kanske? Eller är det såhär en 10-literstank med 2,5hk-kompressor fungerar? Jag har 0 tidigare erfarenhet. Tänkte att tanken kanske skulle hålla några minuter innan kompressorn måste fylla på mer?
Bild som visar manometrarna när tanken är fylld och kompressorn stängt av sig själv. Och en video som visar förloppet.
När tanken är "full" så hör jag åtminstone inget läckage. Har även tömt "vätskeventilen" i botten, kom inte så mycket.
Nu får jag bra tryck i kakske 20 sekunder om jag ställer den på ca 10 bar. Då sjunker den 1-2 bar vid användning, men håller ca 20 s eller så.
Men det känns som om kompressorn går igång väldigt ofta. Håller bara ca 20 sekunder som sagt. Fylls tanken på med för lågt tryck kanske? Eller är det såhär en 10-literstank med 2,5hk-kompressor fungerar? Jag har 0 tidigare erfarenhet. Tänkte att tanken kanske skulle hålla några minuter innan kompressorn måste fylla på mer?
Bild som visar manometrarna när tanken är fylld och kompressorn stängt av sig själv. Och en video som visar förloppet.
Ser helt normalt ut.D Dr.E skrev:Ok, på Jularegulatorn satt ventilen åt fel håll, men biltema hade en som passade. Så har nu bytt.
Nu har du ställt regulatorn på max, dvs den har ingen regulatorfunktion, den släpper ut (vänster mätare) samma tryck som den får från tanken (höger mätare).
Prova ställ regulatorn på 5 bar så får vi se hur den beter sig.
Blir inte mer än sådär med bara 10l tank. Som sagt ställ ner regulatorn lite så räcker luften lite längre. Om det vore min kompressor , och beroende på användning, hade jag nog ställt ner starttrycket lite.
Ok. Då är det som det skall då. Hade upp trycket nära max för att kunna blåsa loss damm från "självrengörande" 🙄 torktumlaren från Bosch. Då behövdes maxtryck kortare stunder, gav hyfsat resultat.
Gjorde som ni sa och ställde ner trycket lite på prov och verkar hålla längre och gå jämnt och fint.
Så tack alla för hjälpen! 👍👍
Gjorde som ni sa och ställde ner trycket lite på prov och verkar hålla längre och gå jämnt och fint.
Så tack alla för hjälpen! 👍👍
10 liter är en liten tank och det har sina nackdelar som du har märkt. Men det har fördelar också, du behöver inte stå och vänta i flera minuter för att tex pumpa ett skottkärrshjul. Samma kompressor med en 100 literstank tar ju 10 gånger så lång tid att ladda.