Stormen Dave gjorde att mina rutor flyger ur växthuset. Det händer ofta vid kraftig storm. Det som håller rutorna är sk flugben och de pallar inte trycket.

Någon som har någon idé på hur jag kan förbättra vindtåligheten?

Jag funderar om man kan skruva fast bättre plåtfästen som låser rutorna men nyfiken om någon annan har erfarenheter.

Modellen är typ denna https://www.skanskabyggvaror.se/vaxthus/vaxthus/bruka-gron-4-9-m2-416549#

• Gilla
  • Wow
kuttejoh och 2 till
  • Laddar…
S
D daddywonderland skrev:
Stormen Dave gjorde att mina rutor flyger ur växthuset. Det händer ofta vid kraftig storm. Det som håller rutorna är sk flugben och de pallar inte trycket.

Jag funderar om man kan skruva fast bättre plåtfästen som låser rutorna men nyfiken om någon annan har erfarenheter.

Modellen är typ denna [länk]
Har samma fast kanalplast, ryker några rutor varje gång det blåser kuling… bara smälla dit igen.
Följer med intresse

sett fast dom med pl 800

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
hsd
Vi hade ett sådant , ständigt plocka rutor och köpa nya flugben ,men köpte ett större och där limmades rutorna och skarvar täcktes med en gummi list

S
Man kan ju köpa s.k klämprofiler i PVC och sedan limma. Borde hålla

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Silicon löser dina problem!

Tack för tips. Jag har testat lägga utefog mellan plåt och ruta men det höll inte. Många glasrutor är ersatta med plast. De fladdrar lite mer så kanske vibrationerna får flugbenen att släppa.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vaknade upp med två taksektioner borta idag så jag ska också börja titta på stormskyddslösningar. Vi har redan plast, var så när vi köpte huset, och efter det här så får det fortsätta vara billiga lösningar till vi har hittat en bra permanent lösning.

• Växthus med delvis saknade takpaneler, vilket antyder behov av stormskyddslösningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D daddywonderland skrev:
Jag har Halls Popular växthus och det verkar finnas en skena man kan använda istället för flugben.
[länk]
inte direkt billigt

D daddywonderland skrev:
Nej det är dyrt för lite plast
limma istället

D daddywonderland skrev:

Modellen är typ denna [länk]
L profiler och konstruktionslim☺️

• L-profiler monterade med skruvar och tråd i ett växthus, användning av konstruktionslim.
    Skapa konto
  • Växthus med L-profiler och konstruktionslim.
    Skapa konto
Jag hade samma problem, löste det efter första stormen med Tec7 sen höll det utan problem i flera år till jag flyttade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.