Hej!
Ska bygga ett uterum men har problem med att få bygglov pga vi måste lämna in beräkningar på dimensionerna på virket.. Tyvärr har jag inte kvar mina hållfasthetsböcker så jag har kört fast och hoppas det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig här inne!

Spännvidden på en balk är 4m, bor i Skåne, takets egentyngd finns det kanske något schablon att ta till?

Enligt formeln för balknedböjning

* * * *5 * Q * L
d = -------------------
* * * * 384 * E * I

Ska man väl få ut I, och sedan är jag ganska säker på att man kunde använda detta I i en annan formel och därmed räkna ut om exempelvis en K24 45x170 är tillräckligt. Är det någon som vet vad jag svamlar om? Hoppas som sagt någon kan hjälpa mig för jag har kört totalt fast! Kanske måste det till mer indata?

Gå in på moelven.com/se, välj "limträ" och "support och dimensioneringsprogram". Med programmets hjälp bör du kunna beäkna en lämplig dimension. Om du kan lämna in det som beräkningar vet jag inte.

Ola78
Du kan även gå in på http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering och räkna, där får du till skillnad mot Moelvens program fram både vanligt konstruktionsklassat virke och limträ. Men som Tror jag fattar skriver om det räcker som underlag för kommunen vet jag inte heller. Men alla såna här program räknar ju på basickonstruktioner så är det ett mer avancerat uterum du ska bygga kommer de inte räcka till.

Att beräkna nedböjningen är en sak, men jag antar att kommunen även vill ha siffror på hur hög påkänningen blir. Du behöver alltså räkna både på böjmotståndet (W) och yttröghetsmomentet (I). Ev måste man också kontrollera skjuvpåkänningen.
Svårigheten är förstås att veta vad man ska anta för värden på E-modul resp tillåten drag- tryck- och skjuvspänning, jag vet det inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.