Hej på er!
Jag ska dra el i och till vårt nya uterum. Det går ju att googla till sig det mesta men jag tycker det är roligt med interaktion 😊 Och kommentarer som ”lämna jobbet till behörig elektriker” undanbedes.

Så nu till funderingarna: jag kommer dra en matning från centralen i källaren, finns här några tips på bra fabrikat och inköpsställen? Det kommer att bli utanpåliggande kabel i taket då det är betongvägg.

Sedan kommer jag att ”grena ut” till vanliga eluttag och spotbelysning i taket. Uttag har jag satt upp tidigare så det är lugnt men däremot har jag inte satt upp infällda spottar förut så här är jag nyfiken på era erfarenheter. Vad ska man ha för spottar och vad ska man tänka på när man drar kablaget?
 
Du frågar hur man gör en elinstallation. Det är en väldigt bred fråga som inte enkelt kan besvaras i några inlägg, speciellt inte när vi inte vet dina kunskaper, färdigheter och erfarenhet. Allt du behöver veta finns redan på forumet, men det kan vara svårt att hitta. Det finns dock inga genvägar här. Du är ansvarig för elsäkerheten och måste därför vara 100% införstådd med vad du gör och ska inte blint lita på någon annan.

För att komma igång kan det vara lämpligt att du visar oss lite av vad du vill göra. Bilder och kanske en ritning på uterummet för att avgöra lämplig kabelförläggning etc, Viktigt att veta är om uterummet kommer att hållas torrt, även höst-vinter-vår. Detta eftersom du pratar om infälld förläggning. Infällda spottar är en utmaning...

Önskad belastning är en standardfråga för ledningsdimensioneringen. Endast belysning och småapparater, eller blir det en eller flera infra, grilltändare, uttag för maskiner utanför etc?

Inkoppling i elcentralen kan vara enkelt eller svårt. Lite bilder här underlättar. Har du ingen JFB idag så är det dags nu.

Tänkt kabelväg från elcentral till uterum är också något vi behöver titta på. Längden behöver ev beaktas för ledningsdimensioneringen. Jag antar att det blir en utanpåliggande kabel från centralen? Den ska möta den infällda förläggningen i uterummet på ett bra sätt (=kopplingsdosa).
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Ja du har ju helt rätt, jag ställde frågan alldeles för brett. Låt oss smalna av, vi börjar med framledningen. Det finns en ledig säkring på 10A med JFB. Därifrån drar jag den, utanpåliggande (ca 10 m)till uterummets första kopplingsdosa. Från den kopplingsdosan drar jag sedan vidare, utanpåliggande, till uttag som endast är tänkt för vanliga apparater. Från samma kopplingsdosa drar jag sedan vidare till de infällda downlightsen (tänker ca 10 st ”Hide a light Comfort G4 tilt” till 28m2). Så två konkreta frågor till att börja med:

1. Vad rekommenderar ni för kabel för utanpåliggande bruk?
2. Vad för kabel rekommenderar ni till de infällda spottarna?

😊
 
S Squareneck skrev:
1. Vad rekommenderar ni för kabel för utanpåliggande bruk?
2. Vad för kabel rekommenderar ni till de infällda spottarna?

😊
EQLQ, EXLQ eller QLO
 
  • Gilla
Squareneck
  • Laddar…
1. Det beror på min fråga om hur du tänker förlägga den. Behöver den vara styv för att kunna göra snygga raka stråk eller fungerar det eller finns det behov av en med smidig installationskabel? Finns det skäl att välja en alumantlad kabel för extra mekaniskt skydd?

2. Det beror på svaret på min fråga om hur torrt det kommer att vara i taket. I första hand skulle jag rekommendera ett klenspänningssystem.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Det beror på min fråga om hur du tänker förlägga den. Behöver den vara styv för att kunna göra snygga raka stråk eller fungerar det eller finns det behov av en med smidig installationskabel? Finns det skäl att välja en alumantlad kabel för extra mekaniskt skydd?

2. Det beror på svaret på min fråga om hur torrt det kommer att vara i taket. I första hand skulle jag rekommendera ett klenspänningssystem.
1. Det finns behov av en smidig kabel men då den sitter i taket behövs inget mekaniskt skydd.
2. Det är ett vår/höst uterum som ej kommer vara uppvärmt under delar av året.
 
S Squareneck skrev:
1. Det finns behov av en smidig kabel men då den sitter i taket behövs inget mekaniskt skydd.
2. Det är ett vår/höst uterum som ej kommer vara uppvärmt under delar av året.
Jag skulle ha köpt en ring 50m EQLQ eller EXLQ, då har du en bra mångsidig kabel som funkar bra utomhus
 
  • Gilla
Squareneck och 2 till
  • Laddar…
S Squareneck skrev:
2. Det är ett vår/höst uterum som ej kommer vara uppvärmt under delar av året.
Jag skulle så råda till att du letar efter spottar avsedda för takfot. Helst 12 V. Någon rekommendation på kabel för 230 V har jag inte.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle så råda till att du letar efter spottar avsedda för takfot. Helst 12 V. Någon rekommendation på kabel för 230 V har jag inte.
Varför förordar du 12V-spottar framför 230V-spottar? Jag tänker mest att det blir extra arbete med trafon.
 
S Squareneck skrev:
Varför förordar du 12V-spottar framför 230V-spottar? Jag tänker mest att det blir extra arbete med trafon.
Varför googlar du inte? Det ska ju gå för det mesta särskilt numera med statistiskt stöd i ryggen.
 
S Squareneck skrev:
Varför förordar du 12V-spottar framför 230V-spottar? Jag tänker mest att det blir extra arbete med trafon.
Och jag tänker på elsäkerheten.
Det är problematiskt med kablar till takfotsspottar.
Det har behandlats ett par gånger på forumet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-kabel-till-takfotsbelysning.297386/
https://www.byggahus.se/forum/threads/biltemas-spotlights-foer-takfot.316705/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-foer-kabel-till-downlight.501514/
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det är en installationskabel som saknar skyddsledare.
Det framgår inte hur den uppför sig i kyla (vid byte av armatur) efter att ha varit förlagd i ett antal år.
Pris?
Tillgänglighet?
Den går säkert men är inte klockrent ok.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det framgår inte hur den uppför sig i kyla (vid byte av armatur) efter att ha varit förlagd i ett antal år.
Framgår det någonsin?
 
GK100 GK100 skrev:
Varför googlar du inte? Det ska ju gå för det mesta särskilt numera med statistiskt stöd i ryggen.
Jag googlar inte för att jag tycker det är roligare att prata (skriva) med människor. Fast det är klart att jag både googlar och använder AI. Men som sagt så tycker jag forum är en trevligare variant 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.