1 444 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Dra ny el till uterummet
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Hej på er!
Jag ska dra el i och till vårt nya uterum. Det går ju att googla till sig det mesta men jag tycker det är roligt med interaktion 😊 Och kommentarer som ”lämna jobbet till behörig elektriker” undanbedes.
Så nu till funderingarna: jag kommer dra en matning från centralen i källaren, finns här några tips på bra fabrikat och inköpsställen? Det kommer att bli utanpåliggande kabel i taket då det är betongvägg.
Sedan kommer jag att ”grena ut” till vanliga eluttag och spotbelysning i taket. Uttag har jag satt upp tidigare så det är lugnt men däremot har jag inte satt upp infällda spottar förut så här är jag nyfiken på era erfarenheter. Vad ska man ha för spottar och vad ska man tänka på när man drar kablaget?
Jag ska dra el i och till vårt nya uterum. Det går ju att googla till sig det mesta men jag tycker det är roligt med interaktion 😊 Och kommentarer som ”lämna jobbet till behörig elektriker” undanbedes.
Så nu till funderingarna: jag kommer dra en matning från centralen i källaren, finns här några tips på bra fabrikat och inköpsställen? Det kommer att bli utanpåliggande kabel i taket då det är betongvägg.
Sedan kommer jag att ”grena ut” till vanliga eluttag och spotbelysning i taket. Uttag har jag satt upp tidigare så det är lugnt men däremot har jag inte satt upp infällda spottar förut så här är jag nyfiken på era erfarenheter. Vad ska man ha för spottar och vad ska man tänka på när man drar kablaget?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du frågar hur man gör en elinstallation. Det är en väldigt bred fråga som inte enkelt kan besvaras i några inlägg, speciellt inte när vi inte vet dina kunskaper, färdigheter och erfarenhet. Allt du behöver veta finns redan på forumet, men det kan vara svårt att hitta. Det finns dock inga genvägar här. Du är ansvarig för elsäkerheten och måste därför vara 100% införstådd med vad du gör och ska inte blint lita på någon annan.
För att komma igång kan det vara lämpligt att du visar oss lite av vad du vill göra. Bilder och kanske en ritning på uterummet för att avgöra lämplig kabelförläggning etc, Viktigt att veta är om uterummet kommer att hållas torrt, även höst-vinter-vår. Detta eftersom du pratar om infälld förläggning. Infällda spottar är en utmaning...
Önskad belastning är en standardfråga för ledningsdimensioneringen. Endast belysning och småapparater, eller blir det en eller flera infra, grilltändare, uttag för maskiner utanför etc?
Inkoppling i elcentralen kan vara enkelt eller svårt. Lite bilder här underlättar. Har du ingen JFB idag så är det dags nu.
Tänkt kabelväg från elcentral till uterum är också något vi behöver titta på. Längden behöver ev beaktas för ledningsdimensioneringen. Jag antar att det blir en utanpåliggande kabel från centralen? Den ska möta den infällda förläggningen i uterummet på ett bra sätt (=kopplingsdosa).
För att komma igång kan det vara lämpligt att du visar oss lite av vad du vill göra. Bilder och kanske en ritning på uterummet för att avgöra lämplig kabelförläggning etc, Viktigt att veta är om uterummet kommer att hållas torrt, även höst-vinter-vår. Detta eftersom du pratar om infälld förläggning. Infällda spottar är en utmaning...
Önskad belastning är en standardfråga för ledningsdimensioneringen. Endast belysning och småapparater, eller blir det en eller flera infra, grilltändare, uttag för maskiner utanför etc?
Inkoppling i elcentralen kan vara enkelt eller svårt. Lite bilder här underlättar. Har du ingen JFB idag så är det dags nu.
Tänkt kabelväg från elcentral till uterum är också något vi behöver titta på. Längden behöver ev beaktas för ledningsdimensioneringen. Jag antar att det blir en utanpåliggande kabel från centralen? Den ska möta den infällda förläggningen i uterummet på ett bra sätt (=kopplingsdosa).
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Ja du har ju helt rätt, jag ställde frågan alldeles för brett. Låt oss smalna av, vi börjar med framledningen. Det finns en ledig säkring på 10A med JFB. Därifrån drar jag den, utanpåliggande (ca 10 m)till uterummets första kopplingsdosa. Från den kopplingsdosan drar jag sedan vidare, utanpåliggande, till uttag som endast är tänkt för vanliga apparater. Från samma kopplingsdosa drar jag sedan vidare till de infällda downlightsen (tänker ca 10 st ”Hide a light Comfort G4 tilt” till 28m2). Så två konkreta frågor till att börja med:
1. Vad rekommenderar ni för kabel för utanpåliggande bruk?
2. Vad för kabel rekommenderar ni till de infällda spottarna?
😊
1. Vad rekommenderar ni för kabel för utanpåliggande bruk?
2. Vad för kabel rekommenderar ni till de infällda spottarna?
😊
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
1. Det beror på min fråga om hur du tänker förlägga den. Behöver den vara styv för att kunna göra snygga raka stråk eller fungerar det eller finns det behov av en med smidig installationskabel? Finns det skäl att välja en alumantlad kabel för extra mekaniskt skydd?
2. Det beror på svaret på min fråga om hur torrt det kommer att vara i taket. I första hand skulle jag rekommendera ett klenspänningssystem.
2. Det beror på svaret på min fråga om hur torrt det kommer att vara i taket. I första hand skulle jag rekommendera ett klenspänningssystem.
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
1. Det finns behov av en smidig kabel men då den sitter i taket behövs inget mekaniskt skydd.Bo.Siltberg skrev:
1. Det beror på min fråga om hur du tänker förlägga den. Behöver den vara styv för att kunna göra snygga raka stråk eller fungerar det eller finns det behov av en med smidig installationskabel? Finns det skäl att välja en alumantlad kabel för extra mekaniskt skydd?
2. Det beror på svaret på min fråga om hur torrt det kommer att vara i taket. I första hand skulle jag rekommendera ett klenspänningssystem.
2. Det är ett vår/höst uterum som ej kommer vara uppvärmt under delar av året.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Och jag tänker på elsäkerheten.S Squareneck skrev:
Det är problematiskt med kablar till takfotsspottar.
Det har behandlats ett par gånger på forumet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-kabel-till-takfotsbelysning.297386/
https://www.byggahus.se/forum/threads/biltemas-spotlights-foer-takfot.316705/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-foer-kabel-till-downlight.501514/
Vad anser vi om denna kabel?
https://www.nexans.se/sv/products/Building-cables/Building-cables/FQQ-Easy-37592.html
https://www.nexans.se/sv/products/Building-cables/Building-cables/FQQ-Easy-37592.html
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är en installationskabel som saknar skyddsledare.
Det framgår inte hur den uppför sig i kyla (vid byte av armatur) efter att ha varit förlagd i ett antal år.
Pris?
Tillgänglighet?
Den går säkert men är inte klockrent ok.
Det framgår inte hur den uppför sig i kyla (vid byte av armatur) efter att ha varit förlagd i ett antal år.
Pris?
Tillgänglighet?
Den går säkert men är inte klockrent ok.
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Jag googlar inte för att jag tycker det är roligare att prata (skriva) med människor. Fast det är klart att jag både googlar och använder AI. Men som sagt så tycker jag forum är en trevligare variant 😊GK100 skrev:
