Det här är på ett uterum där jag la taket förra sommaren. Det står helt öppet, finns ingen inglasning (än). Men varför blir det såhär? Har tänkt måla så ska försöka skrubba så rent det går, men är ju orolig att det kommer tillbaka? Och efter att jag glasat in, finns det fortfarande risk för detta? Det kommer vara oisolerat, med trallgolv där det är öppet i springorna och helt öppet undertill på altangolvet. Taket kommer jag lämna en luftspalt längst ut åt båda håll för ventilation.

Men hur får jag bort det? Testat mögel/algtvätt och det händer ju typ ingenting när jag skrubbar? Ska jag vara tvungen att slipa hela taket!?
 
  • Trätak i uterum med patina, dekorerat med hängande glödlampor, syns med märken på träet och synliga bjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det blir så varma och fuktiga höstmånader. Och 2025 hade vi ju den mest extrema varma och fuktiga hösten i mannaminne.

Möglet måste slipas eller blekas bort med Klorin om du vill slippa se det. Är det värt det?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det blir så varma och fuktiga höstmånader. Och 2025 hade vi ju den mest extrema varma och fuktiga hösten i mannaminne.

Möglet måste slipas eller blekas bort med Klorin om du vill slippa se det. Är det värt det?
Jag vet inte, ska ju måla innertaket så antar att jag måste tvätta bort allt? 🥵
Men slipper det såklart gärna… 😅

Men… jag vill ju inte att det blir såhär år efter år! Har ju tänkt glasa in och är orolig att det ska bli mögel inne i rummet.
 
Claes Sörmland
Ska du måla så räcker det med tvätt. Mögel överlever inte under lager av tät färg, särskilt inte när de flesta färgsystem är fulla av fungicider.

Mögel i taket på kalla utrymmen kan du räkna med. Man får tvätta. Och färgen är ju glansig plast och går att tvätta.
 
  • Gilla
Vrana
  • Laddar…
Usch då… finns det inget man kan göra för att undvika mögel i taket varje år? Kommer ju vara ett jättejobb om jag ska behöva tvätta det år efter år… det hade jag inte räknat med om det var god ventilation.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och färgen är ju glansig plast och går att tvätta.
OT:Varför skulle man välja plastfärg på trä i ett uterum?
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
OT:Varför skulle man välja plastfärg på trä i ett uterum?
Nästan all färg är väl akrylat idag.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nästan all färg är väl akrylat idag.
Det finns väl ingen vettig anledning att använda akrylat när de finns linoljefärg..
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Det finns väl ingen vettig anledning att använda akrylat när de finns linoljefärg..
Möglet trivs dock bra på linoljefärg.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Möglet trivs dock bra på linoljefärg.
Men linoljefärgen ökar inte risken för att takbjälken ska ruttna..
 
Claes Sörmland
Man får ta det goda med det onda...
 
Vad är det goda med plastfärg på trä??
 
Alkydoljefärg är ett alternativ
 
Varför kan jag inte använda akrylat? Tänkte använda samma som fasadfärgen på huset. Teknos Nordica Akrylat.
Är det dumt?
 
C crazytok skrev:
Det här är på ett uterum där jag la taket förra sommaren. Det står helt öppet, finns ingen inglasning (än). Men varför blir det såhär? Har tänkt måla så ska försöka skrubba så rent det går, men är ju orolig att det kommer tillbaka? Och efter att jag glasat in, finns det fortfarande risk för detta? Det kommer vara oisolerat, med trallgolv där det är öppet i springorna och helt öppet undertill på altangolvet. Taket kommer jag lämna en luftspalt längst ut åt båda håll för ventilation.

Men hur får jag bort det? Testat mögel/algtvätt och det händer ju typ ingenting när jag skrubbar? Ska jag vara tvungen att slipa hela taket!?
Använd vanlig borsyra för tvätt låt torka sedan måla om du vill? Men jag hade nöjt mig med tvätten. Ytan blir ljusare och fin samt hållbar! :-) mvh Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.