Det här är på ett uterum där jag la taket förra sommaren. Det står helt öppet, finns ingen inglasning (än). Men varför blir det såhär? Har tänkt måla så ska försöka skrubba så rent det går, men är ju orolig att det kommer tillbaka? Och efter att jag glasat in, finns det fortfarande risk för detta? Det kommer vara oisolerat, med trallgolv där det är öppet i springorna och helt öppet undertill på altangolvet. Taket kommer jag lämna en luftspalt längst ut åt båda håll för ventilation.
Men hur får jag bort det? Testat mögel/algtvätt och det händer ju typ ingenting när jag skrubbar? Ska jag vara tvungen att slipa hela taket!?
Men hur får jag bort det? Testat mögel/algtvätt och det händer ju typ ingenting när jag skrubbar? Ska jag vara tvungen att slipa hela taket!?
Produkter som diskuteras: "algtvätt"
Paket för algborttagning
Grön-Fri Proffs 5 liter + tryckspruta
1 699 kr inkl moms
1 898 kr
Läs mer
Jag vet inte, ska ju måla innertaket så antar att jag måste tvätta bort allt? 🥵Claes Sörmland skrev:
Men slipper det såklart gärna… 😅
Men… jag vill ju inte att det blir såhär år efter år! Har ju tänkt glasa in och är orolig att det ska bli mögel inne i rummet.
Ska du måla så räcker det med tvätt. Mögel överlever inte under lager av tät färg, särskilt inte när de flesta färgsystem är fulla av fungicider.
Mögel i taket på kalla utrymmen kan du räkna med. Man får tvätta. Och färgen är ju glansig plast och går att tvätta.
Mögel i taket på kalla utrymmen kan du räkna med. Man får tvätta. Och färgen är ju glansig plast och går att tvätta.
Produkter som diskuteras: "mögel tvätt"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Usch då… finns det inget man kan göra för att undvika mögel i taket varje år? Kommer ju vara ett jättejobb om jag ska behöva tvätta det år efter år… det hade jag inte räknat med om det var god ventilation.
Använd vanlig borsyra för tvätt låt torka sedan måla om du vill? Men jag hade nöjt mig med tvätten. Ytan blir ljusare och fin samt hållbar!C crazytok skrev:Det här är på ett uterum där jag la taket förra sommaren. Det står helt öppet, finns ingen inglasning (än). Men varför blir det såhär? Har tänkt måla så ska försöka skrubba så rent det går, men är ju orolig att det kommer tillbaka? Och efter att jag glasat in, finns det fortfarande risk för detta? Det kommer vara oisolerat, med trallgolv där det är öppet i springorna och helt öppet undertill på altangolvet. Taket kommer jag lämna en luftspalt längst ut åt båda håll för ventilation.
Men hur får jag bort det? Testat mögel/algtvätt och det händer ju typ ingenting när jag skrubbar? Ska jag vara tvungen att slipa hela taket!?
