118 694 läst ·
281 svar
119k läst
281 svar
Uterum av lösvirke
Kan bara hålla med ovanstående dock inte det sista då vi redan har byggt. När vi var färdiga så sa vi båda, varför gjorde vi inte detta tidigare.....
Nu brukar det bli att man flyttar ut till uterummet och äter middag där från cirkus maj månad tills det börjar bli lite kyligare någon gång i september.
Nu brukar det bli att man flyttar ut till uterummet och äter middag där från cirkus maj månad tills det börjar bli lite kyligare någon gång i september.
Tackar!
Ja det känns som om man kommer använda detta mycket. Får se hur bra dessa dyra glaspartier håller värmen. Även om vi inte tänker ha det uppvärmt på vintern så kan vi kanske tex fira nyår i uterummet!
Det är lite kvar att göra innan det blir helt klart, förutom golv och el så ska jag även lägga lite trall bredvid och nån meter utanför. Sen ska takavattning och takfots belysning månteras.
Men nu kommer det nog bli lite semester från byggandet nån vecka. Jag har ju byggt all ledig tid i typ sex veckor nu.
Ja det känns som om man kommer använda detta mycket. Får se hur bra dessa dyra glaspartier håller värmen. Även om vi inte tänker ha det uppvärmt på vintern så kan vi kanske tex fira nyår i uterummet!
Det är lite kvar att göra innan det blir helt klart, förutom golv och el så ska jag även lägga lite trall bredvid och nån meter utanför. Sen ska takavattning och takfots belysning månteras.
Men nu kommer det nog bli lite semester från byggandet nån vecka. Jag har ju byggt all ledig tid i typ sex veckor nu.
Riktigt snyggt bygge, roligt att det börjar bli klart.
Hur tänker du med ventilation av tegelväggen, ser att det är luftintag för väggen inne i uterummet. Kommer detta att bli en "köldbrygga" ut ur uterummet? Anledningen till att jag frågar är lite hur jag ska tänka/göra övergången själv mellan hus och uterum, jag har dock träfasad.
Hur tänker du med ventilation av tegelväggen, ser att det är luftintag för väggen inne i uterummet. Kommer detta att bli en "köldbrygga" ut ur uterummet? Anledningen till att jag frågar är lite hur jag ska tänka/göra övergången själv mellan hus och uterum, jag har dock träfasad.
Jo det blir det.S spendera skrev:Riktigt snyggt bygge, roligt att det börjar bli klart.
Hur tänker du med ventilation av tegelväggen, ser att det är luftintag för väggen inne i uterummet. Kommer detta att bli en "köldbrygga" ut ur uterummet? Anledningen till att jag frågar är lite hur jag ska tänka/göra övergången själv mellan hus och uterum, jag har dock träfasad.
Det bästa man kan göra är att öppna upp fasaden och bryta luftspalten bakom. Det har inte jag gjort, men jag har tryckt in reglar from sidan för att bryta luftspalten. Det blir inte så tätt, men bättre än ingenting.
Får se om väggen blir kall på vintern, blir den det så kanske man får göra en mer ordenlord lösning.
Jag vill ogärna sätta igen ventilerings hålen längst ner, även om luftspalten ventileras uppåt.
Då har du i alla fall tänkt på det och har en planNefrums skrev:
Jo det blir det.
Det bästa man kan göra är att öppna upp fasaden och bryta luftspalten bakom. Det har inte jag gjort, men jag har tryckt in reglar from sidan för att bryta luftspalten. Det blir inte så tätt, men bättre än ingenting.
Får se om väggen blir kall på vintern, blir den det så kanske man får göra en mer ordenlord lösning.
Jag vill ogärna sätta igen ventilerings hålen längst ner, även om luftspalten ventileras uppåt.
Det var vanliga billiga 60mm underbleck från byggmax, som jag kapade på längden.iSnobben skrev:
Panelen sticker ju utanför plattan, så där är bara insektsnät för botten av luftspalten.
Idag var det slut på byggsemmestern!
Jag grävde bort en meter gräs utanför uterummet där det ska vara trall.
Jag använde jorden till att jämna till gräsmattan utanför.
Tanken är att bara lägga reglarna på stenar. Så det ska fyllas upp med bärlager under.
Jag grävde bort en meter gräs utanför uterummet där det ska vara trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag använde jorden till att jämna till gräsmattan utanför.
Tanken är att bara lägga reglarna på stenar. Så det ska fyllas upp med bärlager under.
Kolla på inlägg #193 , 195
https://www.byggahus.se/forum/threads/29-ar-saknar-erfarenhet-och-ska-renovera-hus.275213/page-13
Där finns en del lösningar som jag är nöjd med, särskilt minipoolen som är halvt nersänkt i trädecket.
Hälsningar Leif
https://www.byggahus.se/forum/threads/29-ar-saknar-erfarenhet-och-ska-renovera-hus.275213/page-13
Där finns en del lösningar som jag är nöjd med, särskilt minipoolen som är halvt nersänkt i trädecket.
Hälsningar Leif
Jag har kommit lite längre med trallen. Ramen är på plats.
Jag har också utökat mina planer på att ha 12v lampor till att inkludera flera markspottar som ska lysa upp några träd. Idag grävde jag ner slang för det. Markspottar, decklights och takfots belysning kommer drivas av samma transformator som i sin tur styrs av en plejd.
Jag har satt upp ett par koplingsdosa på ramen till trallen där jag kan koppla ihop de olika 12v delarna.
Jag har också utökat mina planer på att ha 12v lampor till att inkludera flera markspottar som ska lysa upp några träd. Idag grävde jag ner slang för det. Markspottar, decklights och takfots belysning kommer drivas av samma transformator som i sin tur styrs av en plejd.
Jag har satt upp ett par koplingsdosa på ramen till trallen där jag kan koppla ihop de olika 12v delarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
