Blir ju grymt bra det där och motiverar än ju verkligen att fortsätta hemma!
 
  • Gilla
Nefrums
  • Laddar…
Kan bara hålla med ovanstående dock inte det sista då vi redan har byggt. När vi var färdiga så sa vi båda, varför gjorde vi inte detta tidigare.....
Nu brukar det bli att man flyttar ut till uterummet och äter middag där från cirkus maj månad tills det börjar bli lite kyligare någon gång i september.
 
  • Gilla
Nefrums
  • Laddar…
Du är nästan färdig när jag har skruvat upp den första reglen på mitt. Tyvärr är mitt inte lika stort, men jag hoppas jag får samma känsla :) (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nefrums
  • Laddar…
Tackar!
Ja det känns som om man kommer använda detta mycket. Får se hur bra dessa dyra glaspartier håller värmen. Även om vi inte tänker ha det uppvärmt på vintern så kan vi kanske tex fira nyår i uterummet!

Det är lite kvar att göra innan det blir helt klart, förutom golv och el så ska jag även lägga lite trall bredvid och nån meter utanför. Sen ska takavattning och takfots belysning månteras.

Men nu kommer det nog bli lite semester från byggandet nån vecka. Jag har ju byggt all ledig tid i typ sex veckor nu.:D
 
Riktigt snyggt bygge, roligt att det börjar bli klart.

Hur tänker du med ventilation av tegelväggen, ser att det är luftintag för väggen inne i uterummet. Kommer detta att bli en "köldbrygga" ut ur uterummet? Anledningen till att jag frågar är lite hur jag ska tänka/göra övergången själv mellan hus och uterum, jag har dock träfasad.
 
  • Gilla
StoraO
  • Laddar…
S spendera skrev:
Riktigt snyggt bygge, roligt att det börjar bli klart.

Hur tänker du med ventilation av tegelväggen, ser att det är luftintag för väggen inne i uterummet. Kommer detta att bli en "köldbrygga" ut ur uterummet? Anledningen till att jag frågar är lite hur jag ska tänka/göra övergången själv mellan hus och uterum, jag har dock träfasad.
Jo det blir det.
Det bästa man kan göra är att öppna upp fasaden och bryta luftspalten bakom. Det har inte jag gjort, men jag har tryckt in reglar from sidan för att bryta luftspalten. Det blir inte så tätt, men bättre än ingenting.
Får se om väggen blir kall på vintern, blir den det så kanske man får göra en mer ordenlord lösning.
Jag vill ogärna sätta igen ventilerings hålen längst ner, även om luftspalten ventileras uppåt.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Jo det blir det.
Det bästa man kan göra är att öppna upp fasaden och bryta luftspalten bakom. Det har inte jag gjort, men jag har tryckt in reglar from sidan för att bryta luftspalten. Det blir inte så tätt, men bättre än ingenting.
Får se om väggen blir kall på vintern, blir den det så kanske man får göra en mer ordenlord lösning.
Jag vill ogärna sätta igen ventilerings hålen längst ner, även om luftspalten ventileras uppåt.
Då har du i alla fall tänkt på det och har en plan (y)
 
Kunde inte hålla mig ifrån att bygga, så idag åkte takavattningen upp.
Nymonterad grå takavvattning på husvägg bredvid ett fönster och under gröna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Vad använde du för plåtar under dina uterumspartier och har du satt musband eller någon plåt som avslutning på panelen?
 
iSnobben iSnobben skrev:
Vad använde du för plåtar under dina uterumspartier och har du satt musband eller någon plåt som avslutning på panelen?
Det var vanliga billiga 60mm underbleck från byggmax, som jag kapade på längden.
Panelen sticker ju utanför plattan, så där är bara insektsnät för botten av luftspalten.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Det var vanliga billiga 60mm underbleck från byggmax, som jag kapade på längden.
Panelen sticker ju utanför plattan, så där är bara insektsnät för botten av luftspalten.
Kanon, tack!
 
Idag var det slut på byggsemmestern!
Jag grävde bort en meter gräs utanför uterummet där det ska vara trall.

Uppgrävd remsa av jord för trall bredvid ett uterum, med grus och en bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag använde jorden till att jämna till gräsmattan utanför.

Tanken är att bara lägga reglarna på stenar. Så det ska fyllas upp med bärlager under.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Jag har kommit lite längre med trallen. Ramen är på plats.
Jag har också utökat mina planer på att ha 12v lampor till att inkludera flera markspottar som ska lysa upp några träd. Idag grävde jag ner slang för det. Markspottar, decklights och takfots belysning kommer drivas av samma transformator som i sin tur styrs av en plejd.

Jag har satt upp ett par koplingsdosa på ramen till trallen där jag kan koppla ihop de olika 12v delarna.
Träram för trall under konstruktion nära ett hus, med slang för 12v lampor nergrävd bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träram för trallkonstruktion vid ett hus med stenlagd väg och trädgårdsmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Blir riktigt fint. :-) Skall följas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.