Ja, å vad gäller trallskruven så betalade 159kr/250st Essve istället 205kr/250st från Byggmax. Går att köpa billigare på nätet men jag sponsrar gärna den lokala bygghandeln.

Ja, själv är man uppe med tuppen igen :)

Lite invägning och grus kvar innan det är dags för trall.

• Grundstruktur av träreglar för trädäck med grus och markduk, redo för trallbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det rakt, kryssmätt och grusat. Imorgon blir det att åka en tur till XL-bygg och köpa trall för att göra klart det tills tisdag då dottern blir fem år :)

• Grundram för trädäck grusat och kryssmätt, redo för trall, med röd stuga i bakgrunden.
    Skapa konto
Du skrev invägning efter att du lagt ut allt, är allt alltså inte rakt innan du skruvar dit reglarna eller var de bara ditlagda löst? Tänker att det måste vara krångligt att lyfta stenen och peta under grus när det ligger en regel över?

Har noll koll på hur man bygger sånt där men vill bygga typ precis sådär så tittar med stort intresse på dina bilder.

Essves är klart värda pengarna. Har du ett K-Rauta i närheten så har du 1000st för 449kr. Det är ett bra pris

Dalbotant Dalbotös skrev:
Du skrev invägning efter att du lagt ut allt, är allt alltså inte rakt innan du skruvar dit reglarna eller var de bara ditlagda löst? Tänker att det måste vara krångligt att lyfta stenen och peta under grus när det ligger en regel över?

Har noll koll på hur man bygger sånt där men vill bygga typ precis sådär så tittar med stort intresse på dina bilder.
Det var relativt rakt men jag vägde av det sista med med att palla under 1-4 lager med syllpapp :) Lite lättare att få det rakt på det viset utan att slita sig blodig med att väga in varje sten på en hundradels millimeter.

Jag klantade mig lite när jag grävde och fick hjärnsläpp. Glömde bort att jag grävde snett och la stenarna efter det. Därför sticker några ut på en sida. Men jag tänker mig att vinkelslipen med en stenskiva ska få lösa det problemet :)

Tack för tipset Ramnemark!

• Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Dalbotös: bjälklaget ligger för övrigt helt löst på plattorna.

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Ska du inte ha någon fris?

Fris?

"Finlandssvenskarnas riksförbund i Sverige"

Men efter lite googling så gissar jag på att du menar motsvarande kottlingar? Det har jag glömt av. Men tack för att du påminde mig! :) Ska ändå skruva dit två längder till så jag kan rama in trallen. Så än finns det utrymme.

• Haha
Mr.fluff
  • Laddar…
Fris är när d lägger en eller två brädor som en ram så att du slipper se ändträt.
Ett måste tycker jag. Ser mycket proffsigare ut och det är en relativt liten arbetsinsats.

Skruva alla brädor, rensåga med sänksågen och skruva dit frisen.

• Gilla
Biggie och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Fris är när d lägger en eller två brädor som en ram så att du slipper se ändträt.
Ett måste tycker jag. Ser mycket proffsigare ut och det är en relativt liten arbetsinsats.

Skruva alla brädor, rensåga med sänksågen och skruva dit frisen.
Jaha, då är jag med. Jo, det ska bli en fris. Det har varit tanken hela tiden och också anledningen till att jag gerade ramen :)

Tänkte bygga dom två extraraderna i samband med trallen.

Jag gjorde underlaget till frisen lite bredare än frisen, då kan smuts och vatten i skarven trilla rakt igenom och ändträ torkar snabbare. Det är lättare att skruva en bit in på brädan.
Jag använde riktig trall 34 X 145 mm !
Underlag för trall bredvid glasdörr, träbjälkar och grus, med bredare fris för dränering.
Skapa konto
Breda träbrädor vid en skjutdörr med breddat underlag och andvänd trall, inklusive en vattenpass för noggrannhet i byggprojektet.
Skapa konto

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Väldigt intressant tråd, uppskattar verkligen alla steg-för-steg bilder och tydliga beskrivningar!

Har nyss byggt ett trädäck själv med liknande struktur (stenar, papp, reglar, trall) samt en fris med två plankor (rekommenderas). Det som slog mig efteråt är att det MÅSTE finnas ett knep för att väga in stenarna snabbare än vad vi gjorde (med en lång regel, sand och mycket tålamod). Snören? Laser hade vi men gick bort pga. ljuset utomhus.

Jag lade ut gamla cementplattor på en paddad 8-16 singel.
Köpte en låda med distansklossar på Bil Tema då slipper man papp enkelt att justera med en kofot och krysslaser (på kvällen när det är lite mörkare) se till att du minst får in 10 mm distanskloss.
När jag skruvade trallen väntade jag med en bräda vid bärlinan så ja kunde efterjustera höjder om någon platta satte sig.

Gamla cementplattor utlagda på en gångväg av singel med hjälp av ett verktyg och distansklossar för justering.
Skapa konto

Uppbyggd trätrall framför fönsterdörr med verktygslåda och distansklossar, på singelbredvid gammal cementplatta.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.