101 116 läst ·
99 svar
101k läst
99 svar
Utekök i tryckimpregnerat med delvis rostfri diskbänk (så här blev det)
Strunt i snedsträvan, det stora problemet här är ”delvis rostfri diskbänk”.
Vilken del av diskbänken kommer rosta? Höger? Vänster? Under? Över? Eller kanske insidan?
....
Kommer det påverka maten? Några gifter som fälls ut från den delvis rostfria diskbänken när den rostar?
Vilken del av diskbänken kommer rosta? Höger? Vänster? Under? Över? Eller kanske insidan?
....
Kommer det påverka maten? Några gifter som fälls ut från den delvis rostfria diskbänken när den rostar?
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Igen:useless skrev:
Snedsträven kan belastas på tryck lika mycket som på drag så jag förstår inte varför det ska vara fel.
Se här:
https://tp69.blog/2018/12/31/the-best-way-to-brace-a-wooden-door-or-gate/
Roligt och roligt... Branchstandard är att montera snedsträvan på ett säkert sätt så att man inte får asbest eller radon, i värsta fall kan någon dö. Ni vet väl såklart att montering av snedsträvor är behörighetskrävande utan att jag behöver påpeka det?Klaugust skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Det hela får mig att tänka på det jag hörde om en bonde i dalarna som för många år sedan kommenterade Stockholmarna som for till sina sommarställen på landet: "Konstigt folk dessa stockholmarna, dom ska skita inne och äta ute".
Det är inte snedsträvan i sig som är problemet, det är infästningen i över- och underliggande regel som kan dela på sig när strävan sitter som den sitter. Vänder man strävan är risken inte obefintlig men så många gånger mindre. Detta helt enkelt för att en rättvänd snedsträva inte kan komprimeras eller flytta på över- eller underliggare, men felvänd kan den dras ifrån över- och underliggarna. Dörrbygge 1A.T Thomas_Blekinge skrev:
Redigerat:
Det har inte med den enskilda brädans belastningsförmåga att göra utan att hela konstruktionen håller bättre när krafterna gör att de olika brädorna trycks mot varandra jämfört med att dom dras ifrån varandra.T Thomas_Blekinge skrev:
Men om snedsträvan vänds så den trycks, blir den inte fullständigt livsfarligt giftig då?useless skrev: