Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Träd är vana med att växa uppåt, så man ska vände virket uppochner för då blir det förvirrat och kan slå sig.
Man får förankra den ordentlig så den inte ramlar ner och slår sig.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Strunt i snedsträvan, det stora problemet här är ”delvis rostfri diskbänk”.
Vilken del av diskbänken kommer rosta? Höger? Vänster? Under? Över? Eller kanske insidan?
....
Kommer det påverka maten? Några gifter som fälls ut från den delvis rostfria diskbänken när den rostar?

• Gilla
  • Haha
JMAr och 1 till
  • Laddar…
Rostade rotsaker är ju gott annars... TS kanske kan gnugga rotsakerna mot den delvis rostfria (och därmed delvis rostiga?) diskbänken innan tillagning. :)

• Gilla
ulligull och 5 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
varför då?
Pga snedsträvan! Hade bara snedsträvan varit i otryckt virke hade allt varit ok! :surprised:

Fulkemisten
Klaugust Klaugust skrev:
Sjukt roligt, är det den här tråden/inläggen du refererar till? Eller är det ett branschstandard-skämt?
[länk]
Roligt och roligt... Branchstandard är att montera snedsträvan på ett säkert sätt så att man inte får asbest eller radon, i värsta fall kan någon dö. Ni vet väl såklart att montering av snedsträvor är behörighetskrävande utan att jag behöver påpeka det?

• Gilla
  • Haha
JA”Snabbe” och 2 till
  • Laddar…
Det hela får mig att tänka på det jag hörde om en bonde i dalarna som för många år sedan kommenterade Stockholmarna som for till sina sommarställen på landet: "Konstigt folk dessa stockholmarna, dom ska skita inne och äta ute".

• Gilla
wilard och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Igen:
Snedsträven kan belastas på tryck lika mycket som på drag så jag förstår inte varför det ska vara fel.
Se här:
[länk]
Det är inte snedsträvan i sig som är problemet, det är infästningen i över- och underliggande regel som kan dela på sig när strävan sitter som den sitter. Vänder man strävan är risken inte obefintlig men så många gånger mindre. Detta helt enkelt för att en rättvänd snedsträva inte kan komprimeras eller flytta på över- eller underliggare, men felvänd kan den dras ifrån över- och underliggarna. Dörrbygge 1A.

Redigerat:
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Igen:
Snedsträven kan belastas på tryck lika mycket som på drag så jag förstår inte varför det ska vara fel.
Se här:
[länk]
Vem är den där Tim som hittat på det där..?
Ingen av de kända stora tänkarna va?

T Thomas_Blekinge skrev:
Igen:
Se här:
[länk]
Det har inte med den enskilda brädans belastningsförmåga att göra utan att hela konstruktionen håller bättre när krafterna gör att de olika brädorna trycks mot varandra jämfört med att dom dras ifrån varandra.

useless useless skrev:
Det har inte med den enskilda brädans belastningsförmåga att göra utan att hela konstruktionen håller bättre när krafterna gör att de olika brädorna trycks mot varandra jämfört med att dom dras ifrån varandra.
Men om snedsträvan vänds så den trycks, blir den inte fullständigt livsfarligt giftig då?

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Man får vända den rätt så inte asbesten tryck ut.

useless useless skrev:
Man får vända den rätt så inte asbesten tryck ut.
Aha då måste man göra snedsträvan av en vindpinad fjällbjörk som växt snett?

Fulkemisten
Nej. Det ballar inte ur. Sånt här är viktigt och själva grundbulten i forumets existensberättigande.

• Älska
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.