776 läst ·
16 svar
776 läst
16 svar
Tryckimpregnerat NTR A i kontakt med jord
Sida 1 av 2
Byggnadsingenjör
· Skåne
· 1 458 inlägg
Garantin på NTR A är 20 år. Finns en hel del stolpar med impregnering gjord efter 2006, när garantin infördes, som varit nedslagna i marken i snart 20 år och fortfarande är ok.P Peter787 skrev:
NTR M saknas i byggvaruhandeln sedan 2019 eftersom utveckling av ett träskyddsmedel pågår sedan dess.
https://traskydd.com/bestandigt-tra/ntr-systemet/traskyddsklass-ntr-m/
Om du litar på 'garantin', köp du NTR-A.Pjosk75 skrev:
Med 'utveckling' menar du försämring, eller hur...
Jag menar inget med utveckling eftersom det är ett citat från den länkade hemsidan.P Peter787 skrev:
Det är nu 22 år sedan kopparsaltet började användas som impregnering, och forumet borde vara fullt med historier om sönderruttnade reglar som legat på marken om impregneringen varit verkningslös.
Men du anser alltså att kemikalier som arsenik och krom, vilket dina NTR M reglar innehåller, numera försvunnit från virke är en försämring?
NTR A är den impregnering som finns idag, och den som skyddar virket vid kontakt med mark och fukt.
Som jag skrev, litar du på garantin, använd NTR-A.Pjosk75 skrev:
Jag menar inget med utveckling eftersom det är ett citat från den länkade hemsidan.
Det är nu 22 år sedan kopparsaltet började användas som impregnering, och forumet borde vara fullt med historier om sönderruttnade reglar som legat på marken om impregneringen varit verkningslös.
Men du anser alltså att kemikalier som arsenik och krom, vilket dina NTR M reglar innehåller, numera försvunnit från virke är en försämring?
NTR A är den impregnering som finns idag, och den som skyddar virket vid kontakt med mark och fukt.
Du är inte uppdaterad, NTR-M har inte innehållit krom eller arsenik på många decennier, de innehåller kopparsalter och organiska biocider som t.ex. propikonazol eller tebukonazol.
Som vanligt har Kemikalieinspektionen överagerat och förbjudit verksamma medel som sparar stora pengar över tid.
Tillägg
För några år sedan var jag i Portugal och tänkte köpa något effektivt medel att tillföra färg jag skulle måla utstickande takstolar med här hemma, de hade naturligtvis en lösning, den aktiva beståndsdelen var arsenik, inte någon påväxt på 4 år 👍
Redigerat:
Kopparsalter har använts mycket längre än 22 år som medel mot olika parasiter och påväxt etc. på trä.Pjosk75 skrev:
Det har varit en av ingredienserna i båtfärg så länge jag seglat (sen 60-talet) och antagligen mycket längre än så.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 130 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 130 inlägg
Om förändringen innebär mindre arsenik och krom i bland annat grundvattnet är det naturligtvis en förbättring ur hållbarhetssynvinkel. Det beror bara på hur stor synvinkel du förmår ha.Alfredo skrev:
Det har inget med synvinkelns storlek att göra.Düsseldorff skrev:
TS fråga var:
Alla i tråden har tolkat det som att frågan handlar om virket tål markkontakten.M Mutato13 skrev:
Har vi alla tolkat det fel och TS i stället undrar om marken kan skadas av kontakten med virket, hoppas jag TS leder oss åter på rätt spår. 😉
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 130 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 130 inlägg
Låter onekligen som en fråga om synvinkelns storlek. Ibland kanske TS inte har tänkt klart. Då får man göra vad man kan för att ställa upp.Alfredo skrev: