89 694 läst ·
394 svar
90k läst
394 svar
Utebliven inbärning
bor i FrankrikeHep skrev:
Svårt att veta med din presentation. Bor du här eller i Frankrike?
Hemleveranser har länge varit ett sorgligt ämne med en massa fejkade leveransförsök och liknande, men det har hänt väldigt mycket de senaste åren och nu är det rätt bra. Det syns tydligt på de kundbetyg som ges och som blir bättre och bättre hela tiden. Faktiskt även hos den som historiskt fuskat mest.
håller med dig delvis hänt mycket om man bor i städerna men svenska landsbygden har nog blivit sämre nu kör posten bara visa dagar mot här där utkörning sker 6 dagar i veckan skulle köra 7 men då krävs lagändring söndagar är heliga för både kyrkan och facket
Enligt mig så kan du bara strunta i att betala den delen av fakturan med hänvisning till det du har berättat här.S SoCe skrev:Hej hej!
För några veckor sedan beställde vi en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej.
Vid leveransen mötte vi upp vid lastbilen och berättade att soffan skulle upp en trappa, varpå budet svarade "mm, vi får väl se". Väl inne i hallen slängde han bara en blick på trappan och sa "Det där går inte". De gjorde inget försök att få upp soffan, och de tog aldrig några mått.
När de hade gått bar vi upp soffan själva på mindre än två minuter. Det var med god marginal.
Nu vill Mio att vi ska betala fullt pris för inbärning till anvisad plats, då de menar att de har rätt att inte bära in om den som levererar anser att det är för trångt, även om det finns gott om marginal.
Jag tänker att detta villkor innebär att köparen köper en chansning. "Betala 700 kronor för att kanske få varan levererad till anvisad plats. Vi får se vad vi tycker när vi är på plats"
Rent juridiskt, kan de villkora såhär?
Då ligger bollen på Mio. Kommer ett bolag i den storleken att trilskas och dra upp detta i rätten, för den lilla pengen och med tanke på vad det skapar för uppmärksamhet? Inte en chans.
vad är det ens att tjafsa om, 700kr skit i det , tar bara negativ energi , och sedan vet du att du inte behöver sätta din fot på Mio igen, förstår att det är irriterande, men släpp det , garva och gå vidareS SoCe skrev:Hej hej!
För några veckor sedan beställde vi en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej.
Vid leveransen mötte vi upp vid lastbilen och berättade att soffan skulle upp en trappa, varpå budet svarade "mm, vi får väl se". Väl inne i hallen slängde han bara en blick på trappan och sa "Det där går inte". De gjorde inget försök att få upp soffan, och de tog aldrig några mått.
När de hade gått bar vi upp soffan själva på mindre än två minuter. Det var med god marginal.
Nu vill Mio att vi ska betala fullt pris för inbärning till anvisad plats, då de menar att de har rätt att inte bära in om den som levererar anser att det är för trångt, även om det finns gott om marginal.
Jag tänker att detta villkor innebär att köparen köper en chansning. "Betala 700 kronor för att kanske få varan levererad till anvisad plats. Vi får se vad vi tycker när vi är på plats"
Eller tvärtom? Strunta i att betala dom 700, det tar ju bara negativ energi att göra det, sedan släpper man det och går vidare.T tonyjo72 skrev:
Det är bara att bestrida fakturan när den kommer. Leverantören har inte fullgjort sina avtalade skyldigheter.S SoCe skrev:Hej hej!
Klart man ska bestrida om man inte får det man beställt. De har ändå stulit några timmar av ditt liv som du slitit för att tjäna ihop.T tonyjo72 skrev:
700 kr är några timmars arbete. De tog 700 kr för ingenting =)
det låter som ett skäligt villkor att transportören har sista ordet, eftersom det är transportören som ska utföra arbetet. Däremot skulle jag anse det tveksamt ifall det är skäligt att ta ut fullt pris ifall leveransen inte kan utföras.S SoCe skrev:
jag hade bråkat med Mio och hoppats att fler gör samma sak. Efter ett antal klagomål bör Mio kunna se att problemen r koncentrerade till enskilda individer.
jag hade betalat en skälig summa för transporten och bestridit resterande del av fakturan. Sedan hade jag bestridit kravbrevet och även inkassokravet. Nästa steg, ifall Mio vill gå vidare, är att de lämnar ärendet till tingsrätten. Frågan är om de är beredda att gå så långt. Så länge det inte blir ett utslag i tingsrätten så får du ingen betalningsmmärkning.
Hade bestidit fakturan och krävt att få en med silver-priset. Har de leverat silver-service får de betalt för detsamma. Likaså om du beställt en skinnsoffa för 20 000 och får levererat en tygsoffa för 15 000, inte fan betalar man 20 000 och ser glad ut