W
Smalllionheart Smalllionheart skrev:
det låter som ett skäligt villkor att transportören har sista ordet, eftersom det är transportören som ska utföra arbetet. Däremot skulle jag anse det tveksamt ifall det är skäligt att ta ut fullt pris ifall leveransen inte kan utföras.

jag hade bråkat med Mio och hoppats att fler gör samma sak. Efter ett antal klagomål bör Mio kunna se att problemen r koncentrerade till enskilda individer.

jag hade betalat en skälig summa för transporten och bestridit resterande del av fakturan. Sedan hade jag bestridit kravbrevet och även inkassokravet. Nästa steg, ifall Mio vill gå vidare, är att de lämnar ärendet till tingsrätten. Frågan är om de är beredda att gå så långt. Så länge det inte blir ett utslag i tingsrätten så får du ingen betalningsmmärkning.
Nej för tusan, HELA fakturan ska bestridas! Betala ingenting på en felaktig faktura. På såvis får leverantören ett incitament att korrigera sin felaktiga faktura.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
B bjorwen skrev:
Då betalade du inte heller MIO pris för din soffa gissar jag

Ekeby möbler har bra priser sen om dom är snarlikt Mio vet jag inte.

W
U UffeH skrev:
Betala för det du fått. Bestrid resten av fakturan. De kommer nog att bli sura och kanske skicka inkasso, men du har inte fått vad du beställde, så det är bara att bestrida allt.
Betala INGET på en felaktig faktura. Se mitt förra svar i tråden.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
:thinking:
T tonyjo72 skrev:
vad är det ens att tjafsa om, 700kr skit i det , tar bara negativ energi , och sedan vet du att du inte behöver sätta din fot på Mio igen, förstår att det är irriterande, men släpp det , garva och gå vidare
skita i 700kr?

Har du slagit i huvudet?
Tänk om alla skulle ”skita i” 700kr.

Det är en principsak. Det står ju att man ska mäta och sedan ska dom som levererar varorna göra en egen bedömning :thinking:? Skevt. Varför ska man då mäta?

Sätter aldrig min fot på MiO igen.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
T tonyjo72 skrev:
Har gått på samma mina, så jag tror att de redan har betalt…
Då blir ju allt mycket svårare förstås..

Anmäl till ARN, läs på deras hemsida först hur du ska gå tillväga. Lycka till!

S SoCe skrev:
Hej hej!

För några veckor sedan beställde vi en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej.

Vid leveransen mötte vi upp vid lastbilen och berättade att soffan skulle upp en trappa, varpå budet svarade "mm, vi får väl se". Väl inne i hallen slängde han bara en blick på trappan och sa "Det där går inte". De gjorde inget försök att få upp soffan, och de tog aldrig några mått.

När de hade gått bar vi upp soffan själva på mindre än två minuter. Det var med god marginal.

Nu vill Mio att vi ska betala fullt pris för inbärning till anvisad plats, då de menar att de har rätt att inte bära in om den som levererar anser att det är för trångt, även om det finns gott om marginal.

Jag tänker att detta villkor innebär att köparen köper en chansning. "Betala 700 kronor för att kanske få varan levererad till anvisad plats. Vi får se vad vi tycker när vi är på plats"

Rent juridiskt, kan de villkora såhär?
Påminner om när vi köpte en tvättmaskin på elgiganten. Vi betalade extra för att den skulle bäras in och ställas på plats. Med förpackningsmaterialet på gick den inte in genom en standardbred dörr. Så de lämnade den utanför ytterdörren. Vi tog själva enkelt bort materialet på en halv minut och fick bära in den själva sen. Men vad vi betalade extra för vete tusan.

tycker du ska ringa Mio kundtjänst och kräva återbetalning på tillägget, eftersom du har betalat extra för en tjänst och inte har erhållit tjänsten enligt avtalat.

Times they are a'changin'.
För ett femtontal år sedan beställde jag en soffa med leverans till tomtgräns. När leveransen kom så var det två killar. Och hemma fanns bara vår tolvåriga son.
Leveranskillarna packade upp och bar in soffan till rätt plats i vardagsrummet, efter att ha burit ut den gamla "till anvisad plats" (majbålet). Förpackningsmaterialet tog de med sig när de körde.
Somligt var bättre förr!

• Gilla
baal och 6 till
  • Laddar…
P
B Bilybianca skrev:
Times they are a'changin'.
För ett femtontal år sedan beställde jag en soffa med leverans till tomtgräns. När leveransen kom så var det två killar. Och hemma fanns bara vår tolvåriga son.
Leveranskillarna packade upp och bar in soffan till rätt plats i vardagsrummet, efter att ha burit ut den gamla "till anvisad plats" (majbålet). Förpackningsmaterialet tog de med sig när de körde.
Somligt var bättre förr!
Det var det ofta.
Beställde en kajak och fick i flera mail att de bara la ut den på tomtgräns. Beställde hem till mina föräldrar för att slippa ta ledigt och skulle fixa med den när jag kom dit.

Den ensamma chauffören hade lagt upp den på axeln och gått runt huset och in i boden med den, trots den var astung med allt emballage. Riktigt sjysst kille.

Trots många konstiga svar här, så är det ju egentligen enkelt. Du har inte fått vad du har köpt och betalt för. Hade den inte gått att få på plats är det ju en sak. MEN, bevisligen gick soffan att få på plats, så vad de än säger har inte de som levererade den gjort en korrekt bedömning. Du skall definitivt inte betala de 300…

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
W widheg skrev:
Nej för tusan, HELA fakturan ska bestridas! Betala ingenting på en felaktig faktura. På såvis får leverantören ett incitament att korrigera sin felaktiga faktura.
Varför ska hela fakturan bestridas? TS behöver inte en korrigerad faktura för att gå vidare i ärendet; det räcker att man ger tusan i att betala den del av tjänsten som inte blev levererad.

• Gilla
Ruben Janzon och 5 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Varför ska hela fakturan bestridas? TS behöver inte en korrigerad faktura för att gå vidare i ärendet; det räcker att man ger tusan i att betala den del av tjänsten som inte blev levererad.
Exakt detta! TS hamnar i en mycket bättre sits om han bestrider det felaktiga beloppet och betalar övriga. För den delen är trots allt korrekt levererad.
Det är bara tjänsten med leverans som ska reklameras och bestridas till butiken.

Inlägget var nu ett par sidor bort, men den visade vad hemleverans kostar och betala soffan och belopp med hemleverans till tomtgräns är ett annat förslag annars.

Men viktigt att meddela att den felaktiga summan bestrides till företaget i fråga så du inte gör nåt utan att säga till.

Kan ta som exempel att Telia krävde mig på felaktiga belopp och ville att jag skulle betala in för att de ska kunna släppa fakturan och göra en kredit och sedan betala tillbaka mina pengar, men det accepterar inte jag då
1. De har inga giltiga krav att kräva mig på den summan eftersom fakturan är felaktig från början. Hade alla avtal och annat bevis.
2. De får ränta på allt kapital.
3. De var helt omöjliga att ha och göra med och kunde inte fixa felet förrän 2 års tid.
Och lite andra åsikter om deras beteende och hur de ljög för mig hela tiden.

Finns två fina inlägg på trustpilot hur jag tycker om dem numera :crysmile:

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
han som gör jobbet får inte högre lön den dagen bara för att du klickar i guld
Har väl ingenting med saken att göra vilken lön de som ska bära in mina varor har.
Betalar jag för en tjänst och de vägrar utföra den, då får baske mig företaget betala tillbaka pengarna för den tjänsten.

• Gilla
KattenSigge och 7 till
  • Laddar…
Göd inte denna fulfisk! det leder bara till att det blir ett helt stim av fulfiskar som vi alla i framtiden kommer att ha att göra med.
Ts stå på dig och betala inte för ej utförd tjänst, betala för det du fått utfört och bestrid resten.
Mio borde då vara nöjda då du kanske även kunnat kräva dem på ev extrakostnader för om du hade behövt anlita en ytterligare flyttfirma för att få upp soffan på den plats som mio lovat enl ert avtal att fixa men inte fixade.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vad står det i de finstilta villkoren?
Stå på dig

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.