pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Fast dom lastar inte in på anvisad plats som det är på silver, enligt bilden jag la upp i allafall
Då kan jag avslöja att monteringen sker i det rum där man vill ha prylen och därför är guldalternativet samma som silver men med montering (som kostar extra) och bortforsling av emballaget. Oavsett vad det ser ut som i din skärmdump så är det så det funkar hos Mio.

Vill man som du tolka det som står ordagrant så får man såklart göra det, men de flesta tolkar det nog som att man får välja vilket rum bokhyllan ska monteras i och inte bära den från hallen till biblioteket ihopbyggd.

• Gilla
Fury och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
M maria01 skrev:
är det verkligen lika dan och
separat och smidig som andra länder
Nej, det är inte särskilt smidigt. Skillnaden mot ett vanligt tvistemål är att kostnaderna inte riskerar att skena iväg om tvisteföremålet är under ett halvt prisbasbelopp (23 800 kr i år) och målet därmed är ett så kallat förenklat tvistemål (också kallat "småmål").

Det ärväl bara att låta bli att betala för guld-delen på leveransen så ligger bollen hos Mio sen.

• Gilla
Pin och 6 till
  • Laddar…
Sittställning
Silver paket , bär in till anvisat rum
Guldpaket. Bär in och monterar

Och det är inte riktat som kritik till TS

Snarare en frågeställning om TS beställt rätt paket
"Du har beställt fel paket
, Du skulle beställt paket silver .

Detta kan man ju knappast lägga på Mio eller ?"

Ingen kritik här heller mer en fråga om varför du formulerar sig så då. Men detta hör inte till saken och hjälper inte något så tycker vi släpper det här.

Jag tycker Mio i detta fallet borde ha något dokumenterat om varför man inte valde, har man inte det så finns det liksom inget mer bevis för att det inte skulle gå mer än några lata arbetares ord.

Ta mått, visa, försök få Mio att förstå det brister från deras sida. Reklamera tjänsten! Personer på reklamation brukar ha mer att säga till om ;)

• Gilla
SoCe
  • Laddar…
Fast silver och guld har samma pris och olika tjänster specade
Båda står "från" 595 så jag gissar att det blir dyrare sedan för guld men att det med rätt förutsättningar går att få priset 595.

Nu betalade TS 700 kr och inte 595 då det kanske var specat från start att det skulle bäras upp en våning och därefter monteras. Montering på första våning kanske kostar 595 kr.

S SoCe skrev:
Jag menar att det blir en oskälig obalans mellan näringsidkare och konsument, när näringsidkaren kan frångå avtalet med motiveringen "vi tycker inte..." (utan att konsumenten på något sätt ska kunna förutse vad som kommer tyckas), men konsumenter fortfarande ska betala för tjänsten.
Och jag menar att du extrapolerar för mycket ur det här, lite i förväg. Du som konsument har all rätt att inte betala för den del av tjänsten som inte blivit levererad, oberoende av hur vaga/godtyckliga villkor som blivit uppsatta. Det kan du göra med hantverkare och det kan du göra med Mio. De behöver ju inte nödvändigtvis hålla med dig för att du ändå ska ha rätt. Hade du betalat förskott så hade du behövt kräva in beloppet från dem och ev eskalera det vidare om de tvärvägrat — men nu behöver du ju inte ens göra det, så jag ser inte problemet.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Och jag menar att du extrapolerar för mycket ur det här, lite i förväg. Du som konsument har all rätt att inte betala för den del av tjänsten som inte blivit levererad, oberoende av hur vaga/godtyckliga villkor som blivit uppsatta. Det kan du göra med hantverkare och det kan du göra med Mio. De behöver ju inte nödvändigtvis hålla med dig för att du ändå ska ha rätt. Hade du betalat förskott så hade du behövt kräva in beloppet från dem och ev eskalera det vidare om de tvärvägrat — men nu behöver du ju inte ens göra det, så jag ser inte problemet.
Jag har varit i kontakt med Mios kundtjänst, som meddelat att jag måste betala. Jag tänker naturligtvis bestrida summan för leveransen, men vill ha på fötterna när jag gör det, därav min fråga.

• Gilla
  • Ledsen
MariaT75 och 7 till
  • Laddar…
S SoCe skrev:
Jag har varit i kontakt med Mios kundtjänst, som meddelat att jag måste betala. Jag tänker naturligtvis bestrida summan för leveransen, men vill ha på fötterna när jag gör det, därav min fråga.
Betala enbart för den tjänst som du har fått utförd och meddela MIO att de får stämma dig i tingsrätten om de vill ha betalt för en tjänst som inte är utförd enligt avtal.

• Gilla
Heidina och 8 till
  • Laddar…
S SoCe skrev:
Hej hej!

För några veckor sedan beställde vi en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej.

Vid leveransen mötte vi upp vid lastbilen och berättade att soffan skulle upp en trappa, varpå budet svarade "mm, vi får väl se". Väl inne i hallen slängde han bara en blick på trappan och sa "Det där går inte". De gjorde inget försök att få upp soffan, och de tog aldrig några mått.

När de hade gått bar vi upp soffan själva på mindre än två minuter. Det var med god marginal.

Nu vill Mio att vi ska betala fullt pris för inbärning till anvisad plats, då de menar att de har rätt att inte bära in om den som levererar anser att det är för trångt, även om det finns gott om marginal.

Jag tänker att detta villkor innebär att köparen köper en chansning. "Betala 700 kronor för att kanske få varan levererad till anvisad plats. Vi får se vad vi tycker när vi är på plats"

Rent juridiskt, kan de villkora såhär?
S SoCe skrev:
Hej hej!

För några veckor sedan beställde vi en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej.

Vid leveransen mötte vi upp vid lastbilen och berättade att soffan skulle upp en trappa, varpå budet svarade "mm, vi får väl se". Väl inne i hallen slängde han bara en blick på trappan och sa "Det där går inte". De gjorde inget försök att få upp soffan, och de tog aldrig några mått.

När de hade gått bar vi upp soffan själva på mindre än två minuter. Det var med god marginal.

Nu vill Mio att vi ska betala fullt pris för inbärning till anvisad plats, då de menar att de har rätt att inte bära in om den som levererar anser att det är för trångt, även om det finns gott om marginal.

Jag tänker att detta villkor innebär att köparen köper en chansning. "Betala 700 kronor för att kanske få varan levererad till anvisad plats. Vi får se vad vi tycker när vi är på plats"

Rent juridiskt, kan de villkora såhär?
Jag hade en liknande story med elgiganten.
Betalade 499:- extra för att få en inbärning av en spis a 88kg.
En sen fredagseftermiddag ringde en budkillen och förhörde sig om hur det såg ut. Det var bara en plattgång och sen 5 trappteg upp för entren och in i vår hall. Det skulle inte vara några problem med han skulle ringa in en kollega så att de var två personer som lyfte upp för trappan. Efter en stund kom budet som var en rätt tanig liten kille som uppgivet suckade och sa att han inte fått sällskap av en kollega så som var utlovat. Istället fick vi som kund hugga i och hjälpa till att bära in den.
Kontaktade sen elgigantens kundtjänst för att reklamera tjänsten och få mina 499:- tillbaka. De skulle bestämt "undersöka" vad som hänt innan de kunde betala ut något. Jag kontaktade dem en gång per månad i 8 (!) månaders tid. Varje gång skyllde de på att de måste kolla med den handläggare som hade hand om mitt ärende och sedan återkomma. Givetvis kunde jag själv inte få prata med rätt handläggare.
Efter 8 månader tröttnade jag och började bomba min story i alla kommentarsfältet på alla elgigantens inlägg på facebook och instagram. Då hade jag pengarna på kontot efter mindre än ett dygn.

Dålig publicitet verkar vara det enda de är rädda för

• Gilla
Hustomtemor och 20 till
  • Laddar…
Samma problem är ju med hemkörning av paketen skulle 95 % av alla paket jag har beställt hem sen 15 års åldern aldrig kom hem men istället hamnade oss utlämnings ställen istället

• Gilla
SoCe
  • Laddar…
Är det svenska eller franska problem du beskriver?

• Haha
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Hemleveranser är väl faktiskt en av de få grejer som fungerar bättre i Frankrike än i Sverige. ;)

Hep Hep skrev:
Haha Stockholms problem

Nyfniken Nyfniken skrev:
Hemleveranser är väl faktiskt en av de få grejer som fungerar bättre i Frankrike än i Sverige. ;)
Det och sjukvården faktiskt och få skottlossningar

M maria01 skrev:
Haha Stockholms problem
Svårt att veta med din presentation. Bor du här eller i Frankrike?

Hemleveranser har länge varit ett sorgligt ämne med en massa fejkade leveransförsök och liknande, men det har hänt väldigt mycket de senaste åren och nu är det rätt bra. Det syns tydligt på de kundbetyg som ges och som blir bättre och bättre hela tiden. Faktiskt även hos den som historiskt fuskat mest.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.