pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Jaha , står det i kontraktet men inte på deras hemsida där det inte ingår i deras paket som ni valt så är det ju deras bekymmer
Bara för att de inte skriver att montering sker vid anvisad plats så kan det ju knappast betyda att de börjar montera en säng eller soffa i hallen så att man själv får ta hand om den möblerade möbeln sen. Varje paket på högre nivå (guld över silver, silver över brons osv) bör rimligtvis innehålla den lägre nivåns tjänster också.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
Nu när bristen på chafförer är som störst världen över faktiskt så kommer ju lönen up till ytan hur dåligt det faktiskt är och om den inte vänder up blir det svårt att få tillbaka chafförer företag i England erbjuder föredetta anställda up mot 70 % i lön

i Sverige har det vart dålig ersättning en längre tid speciellt till förare a b fordon i så pass att det är så svårt att hitta chafförer att man inte frågar efter körkort vid anställning
Efter att ha pratat med en hel del gamla i gemet förare på ce bilar så är det helt okej betalt som dagtidare. Dock har de jävligt svårt att få tag i chaufförer, speciellt yngre, för ingen vill gå ut ur hytten och jobba.
Ena jag känner sökte nytt jobb som han trodde var bra betalt men de betalade ju betydligt mycket mindre i lön så han stanna kvar som chaufför =)

Men skitsamma, om kunden betalar extremt mycket pengar för att kunna få upp en möbel för en enkel trappa så skall de utföra jobbet med.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Har själv ingen bra erfarenhet av Mio.
Köpte en halvdyr tygsoffa för 10år sedan.

De försökte övertala mig länge och väl om att köpa till hemleverans. Eftersom jag har dålig erfarenhet av hemleverans och detta med att passa tider och ringa 30min innan så ville jag hellre hämta soffan själv.
Fick tjata mig till det. Men de kunde inte alls tala om var jag skulle hämta den..
Efter 2 veckor ringde det på min mobil. Då ville de komma och leverera soffan kostnadsfritt.
Kom klockan 17 sa jag, då är jag hemma från jobbet.
Blev väldiga protester. Då bad jag att få hämta soffan som avtalat.

Efter någon dag ytterligare så körde de hem soffan på kvällen.

Men redan efter 2 år började soffan se sliten ut.
Den så mer använd ut än den 20år gamla soffan vi gjort oss av med!
Skräpkvalitet.

• Gilla
  • Wow
A Stenberg och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Efter att ha pratat med en hel del gamla i gemet förare på ce bilar så är det helt okej betalt som dagtidare. Dock har de jävligt svårt att få tag i chaufförer, speciellt yngre, för ingen vill gå ut ur hytten och jobba.
Ena jag känner sökte nytt jobb som han trodde var bra betalt men de betalade ju betydligt mycket mindre i lön så han stanna kvar som chaufför =)

Men skitsamma, om kunden betalar extremt mycket pengar för att kunna få upp en möbel för en enkel trappa så skall de utföra jobbet med.
som jag skrev är dom flesta b specielt i storstäderna inte ce

300kr är ju inte extremt mycket för et får man ju inte ens en taxi igenom stan idag

Vilken tur att du kommer in med din kontinentala syn på svenska åkeribranschen. Det behövde vi verkligen för att förstå hur vi har det.

Ja, det finns en del riktigt fulföretag som använder chaufförer som saknar arbetstillstånd och eventuellt också körkort - åtminstone svenskt. Men det är en liten minoritet som agerar så. Alla de stora logistikbolagen har numera bra samarbeten med relevanta myndigheter. Både för att de vill ha koll på att allt går rätt till, men också för att det är enda sättet att vinna några upphandlingar från de större svenska ehandlarna och offentligt ägda företag.

Du är välkommen att hälsa på i någon av de större terminalerna här i Stockholm. Då kan du se med egna ögon hur det dagligen sker kontroller av identitet, körkort, arbetstillstånd, besiktning och utrustning på fordonen. Både polis, tull och migrationsverket är på plats själva med jämna mellanrum. De få som har något att dölja åker förr eller senare dit och då är det både chauffören och åkeriet som utreds. Chauffören ryker oftast direkt och åkeriet får se till att ha en riktigt bra förklaring för att få fortsätta.

Utmaningen är de rent virtuella bolagen som poppar upp, där ingen av chaufförerna någonsin träffar någon ansvarig hos logistikbolaget och aldrig kan utbildas eller kontrolleras. Inte ovanligt att man låter en kompis eller släkting utan tillstånd köra bilen. Men de är som sagt i klar minoritet och de bolagen får sällan uppdrag av Mio eller andra stora aktörer. Budbee har haft stora problem med den typen av beteenden, men försöker nu städa upp bland sina anslutna.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
300kr är ju inte extremt mycket för et får man ju inte ens en taxi igenom stan idag
Det räcker till typ 8 minuters taxiresa hos oss. Mindre om du behöver betala för framkörning. Men bara för att taxi är extremt dyrt betyder det inte att 300 kr är lite pengar. Du får ganska mycket för 300.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det räcker till typ 8 minuters taxiresa hos oss. Mindre om du behöver betala för framkörning. Men bara för att taxi är extremt dyrt betyder det inte att 300 kr är lite pengar. Du får ganska mycket för 300.
går ju inte ens till middag 2 personer på nån a lags krog

M maria01 skrev:
går ju inte ens till middag 2 personer på nån a lags krog
Det går inte ens till vin för en person. Men att gå på finkrog är dyrt jämfört med alternativen som finns. Du får mycket mat för 300 kr...

S sjoelund skrev:
Det går inte ens till vin för en person. Men att gå på finkrog är dyrt jämfört med alternativen som finns. Du får mycket mat för 300 kr...
därför det står a lags krog

M maria01 skrev:
Men får runt 50 äpplen för 300 spänn och det tycker jag är ganska mycket. Jag är dessutom allergisk så i mitt fall får jag fler äpplen än vad jag kommer äta under hela min livstid för 300 kr. Verkar det rimligt eller ska vi sluta med idiotiska jämförelser?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Lilllen och 18 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
därför det står a lags krog
Ah, men då har du ju fel. 300 kr får du lätt 2 burgare/pizza+öl på sunkigt hak...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
som jag skrev är dom flesta b specielt i storstäderna inte ce

Sen vet vi inte vad soffan kostade.
Om det var en för 30 tusen så var det dålig service. Här har de riktiga möbelsäljarna (de får som är kvar) service fram till soffan står på exakt rätt plats.

Men samtidigt om ts betalar för att den skall stå på ovanvåningen och trappan är vettig så skall de ju bära upp den.

Om sen budbilen gnäller på dålig lön så kan ju inte kunden beskyllas.

• Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
Spruttas Siggelito3000 skrev:
Bara för att de inte skriver att montering sker vid anvisad plats så kan det ju knappast betyda att de börjar montera en säng eller soffa i hallen så att man själv får ta hand om den möblerade möbeln sen. Varje paket på högre nivå (guld över silver, silver över brons osv) bör rimligtvis innehålla den lägre nivåns tjänster också.
Fast silver och guld har samma pris och olika tjänster specade

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Fast silver och guld har samma pris och olika tjänster specade
Njae. Guld kostar extra för monteringen och är den extra servicen.

S sjoelund skrev:
Njae. Guld kostar extra för monteringen och är den extra servicen.
Fast dom lastar inte in på anvisad plats som det är på silver, enligt bilden jag la upp i allafall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.