1 999 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Kompressor till garage (och hobbyrum)
Fundera på att köpa kompressor att ha i garaget på huset jag håller på att låta bygga
huset kommer att överlämnas 6 december
jag sneglar på dessa 2 modeller:
https://pneumatig.eu/en/compressors...copco-automan-ac-20-e-50-m-ac-4116024319.html
https://duab.se/garage-verkstad/tryckluft/kompressorer/drift-air-kompressor-cm-3-860-50-b2800b
https://duab.se/garage-verkstad/tryckluft/kompressorer/drift-air-kompressor-cm-2-470-100
den översta tar minst plats
grundkriterier:
1-fas
remdriven (för någorlunda tyst gång)
när garaget är färdigt (till vinter/vår) kommer vägguttag säkrat med 13A och 2.5mm2 att finnas
ska mest ha till att fylla på luft, blåsa damm ur datorer
kanske någon enstaka ggr göra mindre blästingsjobb
kommer att dra in en luftslang in till husets hobbyrum
via ett nedgrävt rör tillsammans med telefonledning till garaget
för och emot ?
huset kommer att överlämnas 6 december
jag sneglar på dessa 2 modeller:
https://pneumatig.eu/en/compressors...copco-automan-ac-20-e-50-m-ac-4116024319.html
https://duab.se/garage-verkstad/tryckluft/kompressorer/drift-air-kompressor-cm-3-860-50-b2800b
https://duab.se/garage-verkstad/tryckluft/kompressorer/drift-air-kompressor-cm-2-470-100
den översta tar minst plats
grundkriterier:
1-fas
remdriven (för någorlunda tyst gång)
när garaget är färdigt (till vinter/vår) kommer vägguttag säkrat med 13A och 2.5mm2 att finnas
ska mest ha till att fylla på luft, blåsa damm ur datorer
kanske någon enstaka ggr göra mindre blästingsjobb
kommer att dra in en luftslang in till husets hobbyrum
via ett nedgrävt rör tillsammans med telefonledning till garaget
för och emot ?
Biltemas SOL-6-kompressor är faktiskt rätt tyst för att vara en kompressor - en 1400 rpm-kompressor, oljefri, och relativt bekvämt bärbar.
Med den användarbeskrivningen du har så räcker en sådan förmodligen till bra fast tryckluftstanken är minimal, och inte speciellt dyr heller, eller om man säger så - den är faktiskt prisvärd!.
Fins lite större modell med större tank, men har inte koll på hur mycket det hörs.
Du får gå till biltema och helt enkelt be och få provköra demoexemplaret.
---
De flesta kompressorer med direktkoppling och 2800 rpm ryar på som fasen ljudmässigt, så jag blev positivt överraskad av den.
Detta är en kompressor som man faktisk våga ha i rummet alltid påslagen utan att man får en ljudmässig chock var gång den startar, och den jag köpte var också tät - manometer hade inte rört sig efter 3 månader uppumpad men ej ansluten i friggeboden - med slang och däckspåfyllare ansluten för småpengar, det brukar normalt inte hända med trycksluftsystem...
Med den användarbeskrivningen du har så räcker en sådan förmodligen till bra fast tryckluftstanken är minimal, och inte speciellt dyr heller, eller om man säger så - den är faktiskt prisvärd!.
Fins lite större modell med större tank, men har inte koll på hur mycket det hörs.
Du får gå till biltema och helt enkelt be och få provköra demoexemplaret.
---
De flesta kompressorer med direktkoppling och 2800 rpm ryar på som fasen ljudmässigt, så jag blev positivt överraskad av den.
Detta är en kompressor som man faktisk våga ha i rummet alltid påslagen utan att man får en ljudmässig chock var gång den startar, och den jag köpte var också tät - manometer hade inte rört sig efter 3 månader uppumpad men ej ansluten i friggeboden - med slang och däckspåfyllare ansluten för småpengar, det brukar normalt inte hända med trycksluftsystem...
Vill återkoppla och nämna att jag köpte en ABAC remdriven 50 litare på 1,5kW
https://www.agrieuro.co.uk/abac-ext...-air-compressor-motor-2-hp-50-lt-p-53030.html
tot 6.703,67 Kr
men även en slangvinda för 996:99 Kr
https://www.amazon.se/dp/B0DLJFXW36?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
https://www.agrieuro.co.uk/abac-ext...-air-compressor-motor-2-hp-50-lt-p-53030.html
tot 6.703,67 Kr
men även en slangvinda för 996:99 Kr
https://www.amazon.se/dp/B0DLJFXW36?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden