Hej!

Är i processen att bygga ut vårt snickeri (industrifastighet). Har fått godkänt förhandsbesked förra året, och nu också godkänt bygglov. Nästa steg är att planera in tekniskt samråd.

Vi har en kontrollansvarig. Vi kommer att göra det mesta jobbet själv. En byggare som normalt är kund till oss kommer att hjälpa till med vissa delar (tex gjutningen av plattan) och ge råd under resans gång.

Vi ska ha platta på mark och resa upp en begagnad stålhåll (som vi plockade ner för 2 år sedan). Den är knappt 20 år gammal och består av ett stålskelett som är klätt med tp20 plåt på båda sidor och isolering i mitten. Ventilation saknas helt.

Hallen är från Temahallen och är 24m lång, 10m bred. 3,5m takhöjd längs sidorna, typ 6m i mitten. den kommer att byggas ihop med vår befintliga siporex-hall. Temahallen har skickat vad ritningar de hade, vilket täcker plintgrund, portar, takstolar, väggar. Ingenting med U-värde etc.

Hallen stod ursprungligen på plintar. Men efter diskussion med byggaren föredrag han en platta på mark eftersom vi ska bygga ihop det med befintligt hus. Vi har fått tag på en konstruktör som gör just plattor på mark för denna typ av hallar, så han ska rita det till oss.

Vi sitter inte i sjön tidsmässigt, så jag gör hellre lite mer saker själv även om, det tar längre tid än att tex anlita en konsult för att ta fram underlagen till oss.

I utbyggnaden blir det inget vatten, inget avlopp, ingen ventilation (det har vi inte i nuvarande snickerilokal heller). Värmekälla blir varmluft från befintlig varmluftspanna. En undercentral placeras i hallen och sen dras utanpåliggande el för allting, på kabelstegar.

Bilder kommer nästa vecka!

Frågor:

1) Behöver vi lösa någon speciell försäkring för detta? Jag ska såklart prata med vårt försäkringsbolag men är ändå intresserad av input.

Dagordningen

Inför det tekniska samrådet har vi fått dels en dagordning, dels en lista på handlingar vi ska ta fram. En del mer rättframt, annat inte självklart för mig i alla fall. Vi kommer säkert att få betala konsulter för en del av detta, men ju mer jag kan lösa själv med hjälp härifrån desto bättre.

2) På dagordningen står det "grundförhållanden" som en punkt. Hur kan man förbereda sig här? Är det tänkt att man ska ta någon form av prover? Jag tror att här är skånsk lera en bra bit ner. Ingen speciell pålning eller annat har använts vid bygget av befintlig hall (från 1977). Den är också i form av platta på mark förövrigt.

3) Energihushållning är en annan punkt. Vad kan man tänkas prata om här? Det blir ju lite annorlunda tänk än i en villa.

4) Kontrollplan. Jag antar att det är kontrollansvarigs uppgift att ta fram denna?

Handlingar (vi har ritningar på själva hallen, med alla takstolar, plåt, portar etc). Vi kommer att köpa en ritning på plattan ink bultgrupper etc. Det tänker jag täcker in kraven som finns på "konstruktionssektion" "takstolsplan" "grundplan".

5) Men så har vi Konstruktionsdokumentation. Vad innebär det mer konkret?

6) Fuktsäkerhetsbeskrivning. Det finns inte i ritningen från Temahallen. Vad är detta mer exakt?

7) U-värdesberäkning. Det fick vi inte heller från tillverkaren. Men jag vet ju hur mkt isolering vi har i väggar och tak (150 resp 200mm). Kan man med ledning av det göra någon form av schablonberäkning som kan vara tillräcklig?

8) Yttre VA-ritning (visande dräneringsledningar, dagvattenledningar och inkommande vatten (inget inkommande vatten i utbyggnaden) samt dagvatten och dränbrunnar. Tanken är att koppla på oss på befintlig dränering och dagvatten på nuvarande hall, borde vara en smal sak att rita in då?

9) Värmeritning? Vad är detta?

10) Ventilationsritning - finns det egentligen allmänna krav på ventilation?

11) Brandskyddsbeskrivning. Här kan jag såklart tala med vårt brandskyddsföretag, men det brukar blir extremt dyrt fort så jag föredrar att börja lite själv först. Någon som vet vad som ska ingå i en sådan?

12) Kontrollplan - detta är väl kontrollansvarig som tar fram?

13) Arbetstagarintyg. Det mesta hittills har jag haft en ide om vad det är, men vad är detta?

Ja det blev väldigt många frågor. Håller parallellt på att googla, men är också mycket intresserad av vad ni med erfarenhet säger. Tips etc. Tack på förhand!

Långt inlägg med mycket frågor jag inte har en aning om.
Men jag tänkte på, varför ska ni varken ha toa, vatten eller ventilation när ni bygger nytt? Det låter jättekonstigt.
Är det handikappanpassat förresten? Verkar vara största hindret för bygglov....🤔

Ingen ventilation varken i befintlig del eller i tänkta utbyggnaden?? Går det ihop med regler och lagar för arbetsmiljön?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men jag tänkte på, varför ska ni varken ha toa, vatten eller ventilation när ni bygger nytt? Det låter jättekonstigt.
Är det handikappanpassat förresten? Verkar vara största hindret för bygglov....🤔
Hade jag byggt ut min verksamhet med en byggnad i direkt anslutning till befintlig hade jag inte dragit in vatten eller avlopp då det finns i befintlig byggnad.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är en utbyggnad så toa och vatten etc finns redan i befintlig byggnad.

K krambriw skrev:
Ingen ventilation varken i befintlig del eller i tänkta utbyggnaden?? Går det ihop med regler och lagar för arbetsmiljön?
Bra fråga! Jag vet inte. Befintlig byggnad är ca 700m3, nya ca 1000+m3. Med portar som öppnas ett par ggr per dag gissar jag att det är så det är tänkt stt det byts luft? Ingen av hallarna har ventilation när de byggades (byggår 1977 resp 2005). På toalett har vi en liten fläkt dock.

Sen är det ju stor skillnad mot en villa. Få personer per m3, ingen mat som lagas, ingen som duschar etc.

Baserat på mina erfarenheter av att bygga tillbyggnad av bostadshus tänker jag såhär:

2. Här tror jag det räcker om du bara säger att det verkar okomplicerat och förmodligen lerjord.

3. Du ska kunna visa upp hur du med konstruktionen, värme och ventilation inte kommer att slösa energi utan hålla dig inom tillåtna gränsvärden. Vi hade en vvs-konsult som gjorde detta.

4. Ja kontrollansvarige tar fram.

5. Ritningarna på hallen, framgår det av dem vilket material som använts, tjocklek isolering isolering etc? Kanske det räcker med dessa för att visa konstruktionen.

9-10. De här anlitar du en vvs-konsult för att ta fram. Är det väldigt enkelt så kanske det räcker med en handskiss? Hör med kommunen. Jag tror inte att du tillåts bygga ett snickeri utan ventilation idag?

12. Ja

----

Jag hade börjat med att gå upp till stadsbyggnadskontoret när de har öppen mottagning och inleda en diskussion där. Det är ju kostnadsfritt och om du lägger fram din tillbyggnad för dem så får du direkt svar på vad som gäller för just den tomten och din typ av byggnad.

Jag tror att du också kan få svar på de flesta av de här frågorna från din kontrollansvarige, om du tar dit denne för att titta på tomten.

• Älska
Daniel_N
  • Laddar…
Jag har dålig koll på regelverket kring ventilation i snickerier, men ett förslag som kan vara både ekonomiskt och ge en betydligt trevligare arbetsmiljö är något i stil med
https://www.camfil.com/en/products/...aners/particulate-air-cleaner/cc-6000-_-30748

Dvs en luftrenare som cirkulerar luften i lokalen. (Beroende på modell och storlek går det utmärkt att sätta lämpliga rör för att hantera båda lokalerna. Om det blir billigare än att ha flera aggregat låter jag dock vara osagt, det finns folk som räknar på sådant hela dagarna) Exemplet var på ett märke jag har koll på, men det finns många olika producenter att välja på.

Dvs, även om du inte vill skicka ut varmluft i onödan och mycket väl kan ha tillräcklig luftvolym för att luften ska vara tjänlig med ordinarie luftutbyte när portar öppnas etc. så kan det vara värt att ha en luftrening utöver bara spånsug i ett snickeri.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag har dålig koll på regelverket kring ventilation i snickerier, men ett förslag som kan vara både ekonomiskt och ge en betydligt trevligare arbetsmiljö är något i stil med
[länk]

Dvs en luftrenare som cirkulerar luften i lokalen. (Beroende på modell och storlek går det utmärkt att sätta lämpliga rör för att hantera båda lokalerna. Om det blir billigare än att ha flera aggregat låter jag dock vara osagt, det finns folk som räknar på sådant hela dagarna) Exemplet var på ett märke jag har koll på, men det finns många olika producenter att välja på.

Dvs, även om du inte vill skicka ut varmluft i onödan och mycket väl kan ha tillräcklig luftvolym för att luften ska vara tjänlig med ordinarie luftutbyte när portar öppnas etc. så kan det vara värt att ha en luftrening utöver bara spånsug i ett snickeri.
Tack för tips! Vi har 6 luftrenare utspridda i lokalen, så luften både renas och åker runt i rummet - dock inte mer luftutbyte med utomhus än när man öppnar/atänger portar. I alla fall på vintern när vi återcirkulerar luften från spånsugen. På sommaren blåser vi ut luften från spånsugen så då är luftväxlingen extremt stor.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Tack för tips! Vi har 6 luftrenare utspridda i lokalen, så luften både renas och åker runt i rummet - dock inte mer luftutbyte med utomhus än när man öppnar/atänger portar. I alla fall på vintern när vi återcirkulerar luften från spånsugen. På sommaren blåser vi ut luften från spånsugen så då är luftväxlingen extremt stor.
Dåså, då har ni ju ventilation i lokalen.
En ritning där luftrenare och spånsug samt eventuella ventiler är inritat borde räcka kan man tycka.

När det gäller försäkringar, så tror jag att du behöver se över företagsförsäkringen som du förhoppningsvis har. Om vi antar att du driver verksamheten som AB, så arbetar du som anställd i företaget, även om du råkar äga det, Det är inte säkert att din nuvarande föersäkring för snickeri täcker renodlade byggnadsarbeten. Om någon ex. ramlar ned från hög höjd. Det är också påtaglig risk att du har arbetsmiljöansvar för ex. elektriker och andra externa arbetare som arbetar med bygget. Lite tuffare regler om du är företag som beställare jämfört med privatperson.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Baserat på mina erfarenheter av att bygga tillbyggnad av bostadshus tänker jag såhär:

2. Här tror jag det räcker om du bara säger att det verkar okomplicerat och förmodligen lerjord.

3. Du ska kunna visa upp hur du med konstruktionen, värme och ventilation inte kommer att slösa energi utan hålla dig inom tillåtna gränsvärden. Vi hade en vvs-konsult som gjorde detta.

4. Ja kontrollansvarige tar fram.

5. Ritningarna på hallen, framgår det av dem vilket material som använts, tjocklek isolering isolering etc? Kanske det räcker med dessa för att visa konstruktionen.

9-10. De här anlitar du en vvs-konsult för att ta fram. Är det väldigt enkelt så kanske det räcker med en handskiss? Hör med kommunen. Jag tror inte att du tillåts bygga ett snickeri utan ventilation idag?

12. Ja

----

Jag hade börjat med att gå upp till stadsbyggnadskontoret när de har öppen mottagning och inleda en diskussion där. Det är ju kostnadsfritt och om du lägger fram din tillbyggnad för dem så får du direkt svar på vad som gäller för just den tomten och din typ av byggnad.

Jag tror att du också kan få svar på de flesta av de här frågorna från din kontrollansvarige, om du tar dit denne för att titta på tomten.
Tack för bra svar! Jag ska ha möte med bygginspektörer imorgon för lite fler frågor innan jag drar igång med detta!

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.