Jag har länge haft problem när det regnar mycket med att dagvattnet trycks upp ur lövsilen. Det händer kanske en eller två gånger per år så efter det hänt och frustrationen lagt sig har jag bara låtit det vara. Systemet är ca 10 år och det finns två stuprör som går till en dagvattenkassett. Eftersom det är lerjord så har jag tänkt att vi har för få kassetter för jorden som inte tar emot så mycket vatten, och beroende på när jag kollar kassetten så kan det vara fullt så jag har tänkt att det beror på det.

Idag försökte jag gå till botten med vad det kan vara så jag provade att spola med avloppsrensare för högtryck, men det blev ingen skillnad. Grävde också upp vid ena stupröret för att komma åt bättre då spolslangen inte gick igenom kröken, och då rann det tillbaka en massa vatten. Kassetten är snustorr och när jag spolar så kommer inget vatten dit vad jag kan se, men vid anslutningen är det stående vatten så jag misstänker bakfall.

Vad kan man göra i det här läget? Är det bara att gräva upp och lägga om som gäller om det är bakfall?

• Grävd jord med en synlig brun röröppning och stående grumligt vatten runtom, tecken på bakfall i dagvattensystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Bakfall eller att ledningen är igengeggad eller av (rör glidit ur muff är ju en variant).

Tyvärr är det uppgrävning som gäller och nyläggning om det ligger med bakfall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.