Hej jag tänkte bygga ut altanen till där regeln ligger längre bort. Frågan är om man behöver gräva bort allt gräs eller om det räcker med markduk och regla ovanpå? Läst så mycket olika om detta , sedan är också en fråga om man ska använda stenplattor eller markskruv. Måttet kommer bli ca 320x260

• Byggarbete på altan, träregelverk under konstruktion, leksaker i trädgård, staket och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror på hur länge du vill att det ska hålla och ligga stabilt… lägger du bara markduk och reglar ovanpå gräsmattan kommer det att hålla sig bra över sommaren. Nästa år troligen lite snett och vint.
Gräv bort grässvålen där du behöver upplag för regeln, lägg några skopor makadam och sen en betongplatta ovanpå så har du ett underlag som kommer hålla bra.
Lägg en stadig markduk så du slipper att gräset växer upp mellan trallen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Det beror på hur länge du vill att det ska hålla och ligga stabilt… lägger du bara markduk och reglar ovanpå gräsmattan kommer det att hålla sig bra över sommaren. Nästa år troligen lite snett och vint.
Gräv bort grässvålen där du behöver upplag för regeln, lägg några skopor makadam och sen en betongplatta ovanpå så har du ett underlag som kommer hålla bra.
Lägg en stadig markduk så du slipper att gräset växer upp mellan trallen.
Om jag ska gräva måste allt bort eller räcker det där reglarna ska ligga?

Det räcker att gräva bort så att reglarna går fritt från gräset. Om du lägger stenplattor något högre än grässvålen behöver du knappt gräva alls.

Okej tack , grässvålen är ca 10 cm vad jag förstått så blir inte överdrivet mycket grävande då
F fredrik.johansson skrev:
Det räcker att gräva bort så att reglarna går fritt från gräset. Om du lägger stenplattor något högre än grässvålen behöver du knappt gräva alls.

Nicham90 Nicham90 skrev:
Okej tack , grässvålen är ca 10 cm vad jag förstått så blir inte överdrivet mycket grävande då
Nej värre har man ju varit med om. ;D dessutom om man förbereder genom att göra tårtbitar så kan man ju återanvända gräset på ställen där det sjunkit undan. :) vad är det för dimensioner på virket du tänkte använda ? är det lermark, fin jord, eller sandigt/stenigt? Jag hade nog också gjort lika i det där fallet.Plant och fint ser det ut att vara(?)! Är det som där jag själv bor väldigt mycket sten och sand i backen samt väldigt kuperat så brukar jag ibland även använda typ markskruv, point i kombination med stenplattor. Lättare att reglera höjd differensena.

Ska du ändå ta hem material och gräva så skulle jag gräva bort hela grässvålen. Makadam bryter fuktvandringen och den extra mängden jord blir ganska så liten.
Med två/tre odlingsramar för att dölja/försköna däcket försvinner troligen det mest av det uppgrävda.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.