Hej.
Tänkte bygga ett lågt trädäck som kommer i nivå med gräsmattan. Ca 5x6m.
Jag har grävt ur så jag ligger ca 200mm under gräsmattenivån. Se bilden. Jag tänker 50mm betongplatta + 45x120 reglar + trall.
Har planerat att lägga betongplattan direkt på underlaget eller tycker ni att det behövs singel/ grus under varje platta? Vilket avstånd mellan upplagspunkterna på 120-regeln? 2m? De kommer att ligga cc 600mm. Även någon typ av plast mellan regel och betongplatta?
Tacksam för råd o tips!
Tänkte bygga ett lågt trädäck som kommer i nivå med gräsmattan. Ca 5x6m.
Jag har grävt ur så jag ligger ca 200mm under gräsmattenivån. Se bilden. Jag tänker 50mm betongplatta + 45x120 reglar + trall.
Har planerat att lägga betongplattan direkt på underlaget eller tycker ni att det behövs singel/ grus under varje platta? Vilket avstånd mellan upplagspunkterna på 120-regeln? 2m? De kommer att ligga cc 600mm. Även någon typ av plast mellan regel och betongplatta?
Tacksam för råd o tips!
Medlem
· Västra Götaland
· 54 inlägg
Ser ut att vara sand redan. Är det väldränerat behövs inget under plattorna. Lägg en bit syllpapp mellan regeln och betongplattan för att hindra fuktvandring.
Vill du vara säker på att slippa ogräs mellan trallbrädorna lägger du svart markduk på sanden.
Tips är att lägga trallen med lite fall för att slippa riskera att det blir vattenpölar om trallen sväller mycket på vintern. Har själv 1:100 fall och det upplevs inte som att det lutar när man befinner sig på det.
Vill du vara säker på att slippa ogräs mellan trallbrädorna lägger du svart markduk på sanden.
Tips är att lägga trallen med lite fall för att slippa riskera att det blir vattenpölar om trallen sväller mycket på vintern. Har själv 1:100 fall och det upplevs inte som att det lutar när man befinner sig på det.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tipsen, kanon.G gaffelriggad skrev:Ser ut att vara sand redan. Är det väldränerat behövs inget under plattorna. Lägg en bit syllpapp mellan regeln och betongplattan för att hindra fuktvandring.
Ja det är väldränerad sand. Markduk tänkte jag inte på. Då får jag väga av sanden ganska noga innan jag rullar ut duken. Tror du att det är nödvändigt?
Tänker lägga 45x120 reglarna cc 600mm. Vad är tipset för avstånd mellan plattorna på samma regel för att det inte ska svikta?
Börja med markplatta 600x600, finns ofta andrasortering på dessa. Jag betalade 30kr styck senast. På plattorna kan du antingen använda terassfot/terrasspiedestaler för att få rätt lutning/nivå eller kila med "gulkil" alt. egna kilar av spill. Om du ska använda 45x120 kan du ha mellan 600cc till 1200cc, det beror helt på vad du ska belasta uteplatsen med och vad du väljer för trall.
Tack för era tips 🙏
Se mitt förslag på reglar på plattor. Blir det ok med en 400x200x50 betongplatta som stöd för 45x120 reglarna? Jag har 400x400 plattor som jag tänkte "knäcka" i två delar i så fall. Tycker ni avstånden mellan plattorna/ stöden är rimliga?
Den dubbla röda linjen är en generalskarv på trallen. Är det snyggt att "dra upp" en 45mm regel mellan... eller är det snyggare med en 28mm trallbräda på högkant mellan?
Se mitt förslag på reglar på plattor. Blir det ok med en 400x200x50 betongplatta som stöd för 45x120 reglarna? Jag har 400x400 plattor som jag tänkte "knäcka" i två delar i så fall. Tycker ni avstånden mellan plattorna/ stöden är rimliga?
Den dubbla röda linjen är en generalskarv på trallen. Är det snyggt att "dra upp" en 45mm regel mellan... eller är det snyggare med en 28mm trallbräda på högkant mellan?
Jag gör exakt samma just nu. 50mm plattor, 45x120 och 28mm trall. Jag har 400x400 plattor och kör hela plattor. Markduk är bra. Jag har dock lärt mig av stenläggare att vit markduk är bättre mot ogräs än svart. Jag har en längd på 4000mm och det blir typ samma avstånd som du har där på din ritning.
Sen kan du köpa lite stenmjöl om du behöver justera några plattor för att få det i våg och på samma nivå. Det blir enklast så. Terrassfötter funkar men då kommer du upp en bit i höjden. Jag justerar med stenmjöl eller grus. Gummiklubba kan även vara bra för stenplattorna.
Sen kan du köpa lite stenmjöl om du behöver justera några plattor för att få det i våg och på samma nivå. Det blir enklast så. Terrassfötter funkar men då kommer du upp en bit i höjden. Jag justerar med stenmjöl eller grus. Gummiklubba kan även vara bra för stenplattorna.
Produkter som diskuteras: "Terrassfötter"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
99 kr inkl moms
Läs mer
Tack för info!
Jag tänkte snåla in och dela plattan... om nu en 400x200x50 platta är tillräckligt!
Är stenmjöl bättre än sand för att justera höjden på plattorna?
Precis... däcket är tänkt att ligga i nivå med gräsmattan. Ytterst mot gräset tänker jag en stående regel, typ 45×145 eller liknande, som skydd mot marktrycket från sidan.
Hur gör ni som delar upp trallgolvet i sektioner... vilken bräda använder ni som delare? En trallbräda på högkant? Eller en regel på högkant?
Jag tänkte snåla in och dela plattan... om nu en 400x200x50 platta är tillräckligt!
Precis... däcket är tänkt att ligga i nivå med gräsmattan. Ytterst mot gräset tänker jag en stående regel, typ 45×145 eller liknande, som skydd mot marktrycket från sidan.
Hur gör ni som delar upp trallgolvet i sektioner... vilken bräda använder ni som delare? En trallbräda på högkant? Eller en regel på högkant?
Sand går säkert också bra. Har dock aldrig använd det eftersom både vid mitt altanbygge nu samt vid markstensläggning hade jag grus som underlaget. Och på det blir det bäst med stenmjöl. Jag tar 0-8 som blir lite grövre än sand.P Peppe_1.0 skrev:Tack för info!
Det funkar nog 400x200 också. Men lägg alltid längs med reglarna.
Medlem
· Västra Götaland
· 54 inlägg
Varför lägger du det i två sektioner. Man lägger väl det med skarvar omlott? Som ett parkettgolv...P Peppe_1.0 skrev:Tack för info!
Jag kanske tänker fel med "två sektioner"? Se skiss hur jag tänkt det. Två långa trappsteg leder upp till trädäcket.
Jag läste någonstans att man helst inte skulle skarva trallen på en regel med två stycken ändträ mot varandra för att minska risken av fuktinträngning via ändträet. När jag nu tänker efter så kanske det är av mindre betydelse hur man utför det.
Jag läste någonstans att man helst inte skulle skarva trallen på en regel med två stycken ändträ mot varandra för att minska risken av fuktinträngning via ändträet. När jag nu tänker efter så kanske det är av mindre betydelse hur man utför det.
Snyggt!TeroM skrev:
Är det syllpapp eller något liknande du har mellan plattan och regeln? Använde du något för att justera höjden med också...typ plastbitar... eller kanske går att lägga flera lager syllpapp.
Vilket program har du ritat detta i?P Peppe_1.0 skrev:Tack för era tips 🙏