Hej alla! Tänkte bygga ut en befintlig altan med en ny del på ca 7 x 2,4 meter. Är antagligen ganska låst till 95 mm bygghöjd + 28 mm trall för att liva med gamla delen.

Min första plan var en ram med ca 12 st infällda reglar cc60 med plattor under varje regel på tre ställen, 0.m, 1.2 m och 2.4 m.

Men när jag började gräva insåg jag att jag måste schakta bort i stort sett hela marken där altanen ska ligga, och det ligger ganska dåligt till för att göra det. Ju mer jord som går bort desto mer makadam ska ju även in sen vilket också blir ett problem av samma anledning.

Kan jag istället fälla in en extra bärlina (45x95) i mitten av ramen (längs med 7-meterssidan) och bara köra plattor med cc120 under den och ramen? Bär det? Då halveras grävandet.

Tanken är alltså att fästa de korta reglarna (1,2 m) med balkskor i ramen och mittbalken. Blir det stumt nog med 45x95 när spännvidden är 1,2 m, eller är jag ute och cyklar? Tar dock hellre det extra snickeriet än att gräva ihjäl mig 😁

Tacksam för input!

Är det ett trädäck på mark vi pratar om?

I så fall är det egentligen bara att jämna till, packa underlaget och lägga ut reglarna.

Jag kanske skrev fel i rubrik. Vet inte exakt definition mellan trädäck och altan, men den gamla altanen (som är ungefär lika stor som den nya delen) ligger på 3 gamla slipers, Inbäddat i jord/sand eller nåt, som bärlinor. Sen 45x95 reglar på cc60. I stort tänkte jag ju initialt följa detta fast med plattor istället.

Men det du säger är att jag övertänker detta och att jag kan köra direkt på underlaget/makadamet?

Redigerat:
Ja, man kan packa underlaget så det inte sjunker undan med tiden. Sen går det att lägga reglar direkt i sättgrus/sand om man vill. Då är reglarna bara till för att hålla ihop trallen.

Man brukar gräva undan jord främst för att minska risken med sättningar och vid tjäle.

Det finns en aspekt med hållbarhet mot fukt, då markfukt undertill, men har man sand och tänker att det inte måste hålla perfekt i 30 år är det ofta tillräckligt bra.

Tack för input, bra att veta! Men tanken var nog att få upp reglarna några cm från marken för att få lite ventilation, och har därför har jag redan grävt ett par hål.

Så skulle mitt förslag enligt ovan funka? Dvs givet 3 bärlinor cc 80 typ, på plattor cc 120 med infällda reglar 45x95?

Ja, det kommer funka

• Gilla
hypotek
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.