Jag håller på att bygga ett badrum som även ska inrymma tvättmaskinen och torktumlaren och troligen även värmepump i framtiden. Badrummet är ganska stort och hallen utanför är ganska smal.
Detta rum har tidigare varit sovrum.
Dörren som sitter där nu är innåtgående.
Tänkte byta ut till en storlek bredare, från modul 8 till 9.
Skulle gärna ha även nya dörren innåtgående, men frågan är hur överjobbigt det blir med allt få till det med tröskeln??
Dusch / golvbrunn är tre meter från dörren.

Någon av er som kan råda mig??

//AA

Generellt vill man ha badrumsdörr gående utåt för att om du svimmar/halkar i badrummet så ska du inte blocka dörren.

Det var ett konstigt svar.
Varför är inte sovrumsdörrar utåtgående?
Man kan väl svimma där också?

Andra tankar om min dörr ??

//AA

Utan skiss på planlösning är det svårt att ge konkreta tips. Men generellt bör dörren i ett badrum öppna utåt av tidigare nämnd anledning. Sannolikheten att ramla och blockera dörren för hjälp är rimligen större i ett badrum än i ett sovrum. Tror dock inte att det är ett absolut krav, så det går antagligen att göra avsteg om omständigheterna kräver det.

En annan anledning för dörröppning utåt är att det i våtrum behöver vara fall mot golvbrunnen i hela rummet, eller i alla fall tydligt uppvik av tätskiktet mot dörrtröskeln. Uppvik mot tröskel går att göra högre när dörren öppnar utåt.

Om dörren måste öppnas inåt, vilka problem ser du som du vill ha råd och tips om?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.